Research Article
BibTex RIS Cite

Viral Voices: Revolutionary Song, Social Media, and Youth Culture in the Arab Spring

Year 2013, Issue: 2, 32 - 55, 01.12.2013

Abstract

Bu makale, Arap Devrimlerinin üç popüler marşına (El Général’den
“Rais Lebled”, Omar Offendum’dan “#Jan25Egypt” ve Ibrahim Qashoush’dan
“Yalla Erhal Ya Bashar”) odaklanarak marşların çağdaş Arap Dünyasındaki
–özellikle Tunus, Mısır ve Suriye’de-sosyo-politik ve kültürel değişimi
körükleyen bir güç olarak ne şekillerde hizmet ettiklerini eleştirel bir şekilde
analiz edecektir. Arap Baharı’nın bu şarkılarının etkinliği ve onların devrimci
olarak karakterize edilmesi estetik ve teknolojik bağlamlarda anlaşılabilir. Bu
nedenle makale son isyanlara ilişkin söylemin özündeki müzikle ilgili konu ve
temalardaki karşılıklı bağlantılılığın karmaşık yapısını çözümlemeye girişmektedir.
Şarkılar ve temaların analizi çağdaş Arap müziği, sosyal ve politik yaşamındaki
önemli ilerlemeleri ortaya koyacaktır, fakat ayrıca ciddi sorunları naif
yanlış anlamaları ve gönüllü abartmaları da göz önüne alacaktır.

Viral Voices: Revolutionary Song, Social Media, and Youth Culture in the Arab Spring

Year 2013, Issue: 2, 32 - 55, 01.12.2013

Abstract

Focusing on three popular “anthems” of the Arab Revolutions
(“Rais Lebled” by El Général, “#Jan25 Egypt” by Omar Offendum, and
“Yalla Erhal Ya Bashar” by “Ibrahim Qashoush”) this article critically assesses
the ways in which song has come to serve as a force for instigating socio-political
and cultural change in the contemporary Arab World, particularly
in Tunisia, Egypt, and Syria. The appeal and efficacy of these songs of the
“Arab Spring,” as well as their characterization as “revolutionary,” are understood
in aesthetic and technological terms. Hence, the article untangles a
complex of interconnected, musically-related themes and issues at the core of
the discourse on the recent uprisings; namely, those of self-expression and
the power of the Arab youth “voice,” those of transitional dissemination via
social media and information and communication technology, and those of
documentation and representation through music, specifically through the
genre of rap. Analysis of the songs and the themes surrounding them demonstrates
substantive advancements in contemporary Arab musical, social, and
political life, but also exposes serious shortcomings, naïve misconceptions,
and willful exaggerations.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Other ID JA93SS65ER
Journal Section Articles
Authors

Victor A. Vicente This is me

Publication Date December 1, 2013
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 2

Cite

APA Vicente, V. A. (2013). Viral Voices: Revolutionary Song, Social Media, and Youth Culture in the Arab Spring. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(2), 32-55.

Twitter        Google Scholar                Academia.edu

21474                   21475                            22079

@DergisiBilgi          Bilgi Google Scholar Account                    Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı                        

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.