Bu çalışmanın amacı kurumsallaşma ve rekabet gücü ilişkisinin
konaklama işletmeleri bağlamında incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini
Antalya’da faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmesi
yöneticileri oluşturmaktadır. Söz konusu ilişkinin incelenmesi için geliştirilen
ölçekler yardımıyla toplanan veriler yapısal eşitlik modelleme
ve regresyon analizi gibi istatistik yöntemlerle analiz edilmiştir. Analiz
sonuçları kurumsallaşma ve rekabet gücü arasında bir ilişkinin var olduğunu
ortaya koymaktadır. Kurumsallaşma boyutlarından sosyal sorumluluk
boyutu rekabet gücünü yordamada en etkili unsur olarak saptanmıştır.
Araştırma bulguları ilgili yazın desteği ile tartışılmış, değerlendirilmiş,
araştırmacı ve uygulamacılara öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study is the examination of institutionalization
and competitive relationships in the context of accommodation
establishments. Samples of the study consist of 4 and 5-star accommodation
comprises business managers in Antalya. The data collected with
the help of developed scales to examine institutionalization and competitive
relationships was analyzed with statistical methods like structural
equation modeling and regression analysis. Analysis results show the
existence of a relationship between institutionalization and competitiveness.
Social responsibility dimension, a part of institutionalization, was
the most influential factor predicting competitiveness. The findings
were discussed with the support of relevant literature, was reviewed and
presented suggestions for practitioners and researchers.
Other ID | JA75PM96BK |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 2 |
@DergisiBilgi Bilgi Google Scholar Account Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.