Bu çalışma, Türkiye’de din ve milliyetçilik bağlamında sınırları anlamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türk siyasal kültüründe ve devlet geleneğinde yer alan dini ve milliyetçi söylemlerde sınır kavramına ne tür anlamların yüklendiği bu çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Bu sorunsal çerçevesinde çalışmada Türkiye’de sınırların inşası Lévi-Strauss’un yapısalcılık perspektifini oluşturan yapı, dil, anlam ve sembol gibi kavramlar üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi çerçevesinde söylem analizi tekniğine başvurulmuştur. Çalışmada sınırlar, yapısal bir bütünlük olarak ele alındığı gibi aynı zamanda dil aracılığıyla anlamın üretildiği ve sembolize edildiği yapılar olarak söylemsel açıdan analiz edilmiştir. Bu tür bir analiz için Türkiye’nin din ve milliyetçilik konusundaki tarihsel ve sosyolojik yapısı önemli veriler sunmaktadır. Bu kapsamda, Türkiye’de din ve milliyetçiliğin temel bileşenlerinden biri olan sınırlar, bir çizgi olmanın ötesinde vatan, millet, devlet, toprak, namus, iman, şehitlik ve kutsallık gibi Türk siyasal kültürünün temel unsurlarını sembolize eden yapılardır. Türki-ye’de din ve milliyetçi söylemin içerdiği yapı, dil, anlam ve semboller sınırları çok katmanlı hale dönüştürmüştür. Lévi-Strauss’un ikili karşıtlıklar kavramsallaştırması bağlamında Türkiye’de sınırlar biz-onlar/öteki, dost-düşman, burası-orası, içerisi-dışarısı, yerli-yabancı ve ulusal-uluslararası gibi ikili karşıtlıklar üzerinden din ve milliyetçilik tonları ağır basan bir dil ve söylem oluşturmuştur.
Lévi-Strauss Yapı-salcılık Din Milli-yetçilik Sınırlar Türkiye.
This study aims to understand borders in the con-text of religion and nationalism in Turkey. For this purpose, the main problematic of this study is what kind of meanings are attributed to the concept of borders in religious and nationalist discourses in Turkish political culture and state tradition. Within the framework of this problematic, the study tries to understand the construction of borders in Turkey through concepts such as structure, language, meaning and symbol, which constitute Lévi-Strauss's structuralist perspective. In this study, discourse analysis technique was used within the framework of qualitative research meth-od. In this study, boundaries were analyzed from a discursive perspective as structural wholes, as well as structures through which meaning is produced and symbolized through language. For such an analysis, Turkey's historical and sociological struc-ture on religion and nationalism provides important data. In this context, borders, which are one of the main components of religion and nationalism in Turkey, are not just a line but also structures that symbolise the basic elements of Turkish political culture such as homeland, nation, state, land, honour, faith, mar-tyrdom and holiness. The structure, language, meaning and symbols contained in religious and nationalist discourse in Turkey have transformed borders into multi-layered ones. In the context of Lévi-Strauss's conceptualization of binary opposi-tions, borders in Turkey have created a language and discourse that are dominated by reli-gious and nationalist tones through binary opposi-tions such as us-them/other, friend-enemy, here-there, inside-outside, local-foreign and national-international.
Lévi-Strauss Structuralism Religion Nationalism Borders Türkiye
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Değişme, Azgelişmişlik ve Modernleşme Sosyolojisi, Siyaset Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Twitter Google Akademik Academia.edu
@DergisiBilgi Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.