Türkiye stands at the forefront of countries that have embraced a considerable number of refugees and asylum-seekers, making it a prominent host for displaced populations worldwide. In recent years, Türkiye has developed a novel and inclusive approach designed to facilitate the access of refugees to higher education. This article endeavours to examine Türkiye’s policy framework and intricate challenges that arise during its implementation, with a keen focus on how top-down policy interventions interact with institutional bureaucracies and the socio-cultural context. The
study postulates that while Türkiye boasts a national inclusive policy, the effectiveness and outcome of its implementation lie within the realm of decentralization. The success or failure of
the policy hinges on the institutional capacity, willingness of the higher education institutions to accept refugee students and the sociological dynamics between locals and refugee students. For the
policy to genuinely thrive, it necessitates addressing institutional disparities and variances among higher education institutions.
Türkiye, önemli sayıda mülteci ve sığınmacıya kucak açan ülkelerin başında gelmektedir. Türkiye, son yıllarda mültecilerin yükseköğretime erişimini kolaylaştırmak için yeni ve kapsayıcı bir yaklaşım geliştirmiştir. Bu makale, geliştirilen bu yeni yaklaşımı ve uygulamada karşılaşılan zorlukları kurumsal bürokrasiler ve sosyo-kültürel bağlama odaklanarak incelemeyi amaçlamaktadır. Makale, Türkiye’nin ulusal düzeyde kapsayıcı bir politikaya sahip olmasına rağmen, uygulamada merkeziyetçi olmayan yaklaşıma bağlı olarak, politikanın etkili, başarılı veya başarısız olmasında
yükseköğretim kurumlarının kurumsal kapasitesi, istekliliği ve yerel/mülteci öğrenciler arasındaki sosyo-kültürel ilişkilerin önemli olduğunu öne sürmektedir. Bu kapsayıcı politikanın tam anlamıyla
başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için, yükseköğretim kurumları düzeyinde kurumsal farklılıkların ele alması gerekmektedir.
The author gratefully acknowledges the constructive comments of the anonymous reviewers. Particular thanks go to the senior researchers Selin Siviş and Özde Ateşok for their dedication and hard work in conducting the field work in Adana, Gaziantep, Mersin and Istanbul. The author also thanks to Halleli Pinson for her guidance that has helped to improve the manuscript which will also be published as re-print book chapter in the “Research Handbook on Migration and Education”.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Migrant Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı