Bir toplumun dünya görüşünün, millî ve dinî değerlerinin yaşatıldığı dilde bu hususlarla sıkı bağlantısı olan örtmece kullanımına çok rastlanır. Her alanda ve herkesçe kullanılabilen örtmece, önemli bir dil olayı olarak şiir dilinde de mevcuttur. Toplumdan kopuk olarak düşünülmesi mümkün olmayan şairin dilinde halkın kullandığı örtmecelerin yanı sıra özgün ifadelere de rastlamak mümkündür. Necip Fazıl’ın şiirlerinde de şairin dilde var olan örtmecelerden faydalanarak duygu ve düşüncelerini yoğurduğunu görmekteyiz. Şairin, çok sık üzerinde durduğu hususlar olan ölüm ve Allah sevgisine örtülü ifadelerle üstünlük kazandırdığı tespit edildi. Ölüm kelimesine genellikle doğrudan yer verilmezken, dinî terminoloji tercih edildiğinde de örtmece kullanımına rastlandı. Ayıp kabul edilen sözlerle ilgili ise eksiltili anlatımdan yararlandığı görüldü
In any language, in which the world view of a society and its national and religious values are being preserved, the use of euphemism is often encountered. Euphemism, which can be used by everyone and everywhere in society, is also found in poetic language. The language a poet uses cannot be totally detached from society, yet the poet also creates original expressions that are not commonly found in the language of the society in which he/she lives. In a similar way, we can see that Necip Fazıl Kısakürek is one of those Turkish poets who made use of euphemism in a certain way. As is well known, two of the themes he focuses on are “death” and “the love of Allah”. It can be seen that Kısakürek gave supremacy to these themes by using methapors as well as implicit expressions called euphemism. It has been identified that in his poems the word “death” is not expressed explicitly or directly; instead, religious terms are preferred by the help of euphemisms. On the other hand, when he wants to use a word which has a shameful meaning, Kısakürek makes use of ellipsis.
Other ID | JA75KK99EU |
---|---|
Journal Section | Book Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 75 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees