Bu makalede Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Türk dili programlarının durumu tartışılmaktadır. ABD’nde Türkçe eğitim ve öğretimi için olanak yaratan üç ana program türü incelenmektedir: (1) yüksek eğitim kurumları bünyesindeki programlar, (2) toplum dernekleri bünyesindeki programlar ve (3) okul çağındaki çocuklar için olan programlar. Makale, üçüncü program türüne odaklanmakta ve Türk göçmenler tarafından kurulup işletilmekte olan bir toplum okulu hakkında yapılmış bir durum çalışmasını da tanıtmaktadır. Durum çalışmasının sonuçları birinci nesil yetişkinler ile ikinci nesil çocukların dil seçimleri ve dilsel kimlikleri arasındaki farklılıkları göstermektedir. Makale bütünüyle ABD’nde Türk dili ve kültürü öğretimi için zorluk ve fırsat yaratan etkenlere işaret etmektedir.
This article discusses the status of Turkish language programs in the United States. It investigates three main types of programs which provide opportunities for the teaching and learning of Turkish in the US: (1) programs within the institutions of higher education (IHEs), (2) programs within community organizations, and (3) programs for children of school age. Focusing on the last program type, the article introduces a case study of a community-based school founded and operated by Turkish immigrants. The results of the case study reveal the differences between the first generation adults and the second generation children’s language choices and linguistic identities. Overall, the article pinpoints the challenging factors and opportunities for the teaching of Turkish language and culture in the US.
Primary Language | English |
---|---|
Other ID | JA75SH66KT |
Journal Section | Book Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 70 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees