Makalede dilsel kimliğinden hareketle Kazak şairi Şakarim Kudayberdiulı’nın passionerlik (ihtiraslılık, tutkululuk) yönü araştırılmaktadır.
Şakarim’in eserlerini incelemek ancak Kazakistan’ın Bağımsızlık kazanmasından sonra mümkün hale gelmiştir. Şairin söylevi incelendiğinde
onun passioner bir kimliğe sahip olduğu görülebilir. Çünkü Şakarim
sadece kendi dönemiyle sınırlı kalmayıp Kazak geleceğinin nasıl olması
gerektiğini de belirlemiştir. Şair sözleriyle toplumu düzeltmeyi, insanlara inançlı olmayı, Yaratan’ı tanımayı öğretmeyi amaçlamıştır. Böylelikle passioner toplum kurmaya döğru ulusu yönlendirmek istemiştir.
Buna bağlı olarak makalede passionerlik teorisinin anlamıyla ilgili
bilimsel açıklamalar ve düşünceler üzerinde de durulmuştur.
Şakarim söylevi passionerlik teorisi Türk halkı etnolengüistik dilsel kimlik etnokültürel tanım Kazakistan
The article is concerned with revealing Shakarim’s passionate nature
by means of his linguistic personality. It became possible to study
Shakarim’s legacy, when Kazakhstan gained independence. Investigating discourse of the poet, we can reveal that he was a writer of
passionate personality level Shakarim didn’t only describe his epoch,
but also predicted the future of the Kazakh people. The purpose of his
works is improvement of society, invoking the people to God-fearing,
cognition of the God. So he tried to guide people to create passionate
society. In this regard, the article analyzes scientific opinions and
conclusions about the meaning of the theory of passion.
Discourse of Shakarim the theory of passion Turkic Nation ethnoliguistics linguistic individual ethno cultural view Kazakhstan
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 86 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees