In 2015, Turkey went to the polls for the general parliamentary election twice due to the failure of the first election to form a coalition government. In both elections, the news pieces were evaluated from different perspectives by the US and UK press. Although the press consider the 7th June elections as the victory of democracy, the same press announced the 1st November election as the victory of Erdogan. Considering the fact that the contents and formats of the news in the media are affected by the relations of different countries, the news pieces reported by the US and the UK press in the very first two days after the elections were analyzed and contextualized to elucidate complex and ambiguous press representations of 2015 Turkish elections through the frequency and keyword analyses, and the tools of corpusassisted discourse analysis.
2015 yılındaki ilk genel seçimlerde koalisyon hükûmeti kurulamadığı için Türkiye ikinci kez genel seçimlere gitti. Her iki seçimde de ABD ve Birleşik Krallık basını tarafından haberler farklı perspektiflerden değerlendirildi. Söz konusu basın 7 Haziran seçimlerini demokrasinin bir zaferi olarak değerlendirirken, 1 Kasım seçilerini Erdoğan’ın zaferi olarak duyurdu. Basında çıkan haberlerin içeriklerinin ve şekillerinin farklı ülkelerin ilişkileri tarafından etkilendiği gerçeği ışığında, ABD ve Birleşik Krallık basını tarafından bahsi geçen seçimlerden sonraki iki gün boyunca bildirilen haberler, frekans ve anahtar kelime analizi ve korpus destekli söylem analizi araçları kullanılarak, 2015 seçimlerinin basındaki kompleks ve belirsiz temsili dikkate alınarak analiz edilmiş ve bağlamına oturtulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 79 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees