The period in which great changes are experienced in the Ottoman society and the “change” phenomenon has changed is the Tanzimat period. Due to the having a multicultural structure, the changes experienced during this period has a major impact on not only Turkish society but also Non-Muslim minorities that shares the same social environment with this society. For the restructuring of this cultural life that has begun to change and degenerate with the ongoing historical process, these communities have chosen the way to promote the relations with Turkish culture in some cultural areas as a way of solution. As a result of the intensification of these relations, in particularly, the borders between some cultural areas of Turkey and the Greek-Orthodox community has lost its significance. This interaction in the sense of creating the expression style and the theoretical structure has been mostly experienced in the musical field. Throughout the Tanzimat era, the links between Greek-Orthodox religious music, known as Byzantine music, and GTM Traditional Turkish Music became even more intense and were greatly influenced by GTM while the theoretical structure of Byzantine music was brought to the stage. In this research, the written sources of 19th century Byzantine music and the 19th century GTM theory were examined and the theoretical interaction between these two musical cultures was tried to be revealed with findings.
Musicology traditional Turkish music Byzantine music Tanzimat Era musical interaction teorical similarity
Osmanlı toplumunda büyük değişimlerin yaşandığı ve “değişim” olgusunun değiştiği dönem Tanzimat dönemidir. Multi-kültürel bir yapı taşıması nedeniyle, bu dönemde yaşanan değişimler sadece Türk toplumunu değil aynı zamanda bu toplumla aynı yaşam alanını paylaşan gayrimüslim cemaatler üzerinde de büyük etki yaratmıştır. İlerleyen tarihsel süreçle birlikte değişen ve yozlaşmaya başlayan bu kültürel hayatın yeniden yapılandırılması için, bu cemaatler bir çözüm yolu olarak bazı kültürel alanlarda Türk kültürüyle ilişkilerin sıklaştırılması yolunu seçmiştir. Bu ilişkilerin sıklaştırılması neticesinde, özellikle Türk ve Rum-Ortodoks cemaatlerine ait bazı kültürel alanlar arasındaki sınırlar belirginliğini kaybetmiştir. Tanzimat çağı boyunca, Bizans müziği olarak bilinen Rum-Ortodoks dinî müziği ile GTM Geleneksel Türk Müziği arasındaki bağlar daha da sıkılaşmış ve Bizans müziği kuramsal yapısı meydana getirilirken GTM’den fazlasıyla etkilenilmiştir. Bu araştırmada; 19. yüzyıla ait Bizans müziği yazılı kaynakları ve 19. yüzyıl GTM kuramı inceleme altına alınarak bu iki müzik kültürü arasındaki kuramsal etkileşim bulgularla ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Müzikoloji geleneksel Türk müziği Bizans müziği Tanzimat Çağı müzikal etkileşim kuramsal benzerlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 81 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees