Born as the daughter of the serbian Knez Lazar, taken into the Ottoman palace, marrying Bayezid I The Thunderbolt , who gave her father’s execution order, became the slave of Timur Tamerlane after the Battle of Ankara and when set free, turning back to her country, Olivera, had a life full of trauma and tragedies, resembling a romantic adventure According to the serbian, she was a hero who sacrificed herself for her country, according to the Ottomans, she was a bad woman who adapted Bayezid to alcohol and entertainment, according to European orientalist myths, she was a princess who was despised by barbarians to whom was taken captive. This study aims to reveal the image of Olivera ,reflected in the works of contemporary Ottoman, Byzantine, Serbian, Timurid and European sources, narratives and arts, with a focus on the life story of Olivera, who, although was essentially a member of the Ottoman dynasty, did not have any monographs about her in Turkey.
Knez Lazar’ın kızı olarak dünyaya gelen, babasının ölüm emrini veren Yıldırım Bayezid ile evlenerek Osmanlı sarayına giren, Ankara Savaşı’nın ardından Timur’a esir düşen ve daha sonra serbest kalarak memleketine dönen Olivera’nın hayatı travma ve trajediler ile örülmüş romantik bir serüveni andırmaktır. Sırplara göre kendisini ülkesi için feda eden bir kahraman, Osmanlılara göre Bayezid’i içki ve eğlenceye alıştıran kötü kadın, Avrupa kökenli oryantalist mitlere göre eline esir düştüğü barbarlar tarafından hakarete uğramış bir prensestir. Bu araştırma, temelde Osmanlı hanedanının bir üyesi olmasına rağmen Türkiye’de üzerine herhangi bir monografi yapılmamış olan Olivera’nın hayat hikâyesine odaklanmakla birlikte, çağdaş Osmanlı, Bizans, Sırp, Timurlu ve Avrupa kaynak, anlatı ve sanat eserlerine yansıyan Olivera imgesini ortaya koymayı amaçlamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 82 |
Ahmet Yesevi University Board of Trustees