Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mantık Tarihinde İsagoci Geleneği

Yıl 2018, Cilt: 2018 Sayı: 36, 45 - 62, 31.10.2018
https://doi.org/10.28949/bilimname.435356

Öz

Geçmişten günümüze kadar mantık
öğretiminde İsagoci isimli kitabın önemli yeri vardır. Bu eser
Porphyrios tarafından Aristoteles’in Kategoriler kitabına giriş olarak
yazılmıştır. Söz konusu kitap mantığın İslam dünyasına girmesi ile Arapçaya
tercüme edilmiştir. Müslümanlar tarafından bu isimle birçok çalışma
yapılmıştır. Bunlardan en önemli olanı Esirüddin el-Ebherî’ye aittir.
Ebherî’nin yazmış olduğu İsagoci üzerine çok sayıda şerh ve haşiye
yazılmış bunun sonucunda İslam dünyasında İsagoci geleneği ortaya
çıkmıştır.  Bu gelenek on üçüncü
yüzyıldan günümüze bazı kopukluklar olsa da devam etmiştir. Söz konusu eserin
bir gelenek oluşturmasının en temel nedeni didaktik tarzda kaleme alınmış
olmasıdır. Ebherî’nin yazmış olduğu İsagoci’de mantık konuları başlangıç
seviyesindeki kimseler için oldukça kolay kavranılabilecek bir yapıya sahiptir.
Bir hayli itibar görmüş olan bu tarz, İslam dünyasında İsagocî’nin şerh
ve haşiyeleri ile devam ettirilmiştir. İsagocî’nin bilinen ilk şerhi on dördüncü yüzyılda yaşamış olan
Hüsameddin Kâtî tarafından yapılmıştır. On beşinci yüzyıl
müelliflerinden Muhyiddin et-Tâlişî de bu şerhe bir haşiye yazmış ve böylece
günümüze kadar devam eden bir gelenek ortaya çıkmıştır.  Bunun
sonucunda gerek İsagoci ve şerhleri gerekse de benzer tarzda kaleme
alınan başka kitaplar İslam dünyasının her köşesine yayılmıştır.

Kaynakça

  • Atademir, H. Ragıp, “Porphyrios ve Ebherî’nin İsagoci’leri”, D.T.C.F.D, VI/5, Ank.1948.Atay, Hüseyin, “Medreslerin Gerilemesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 24. 1980.Bingöl, Abdülkuddüs, “Ebherî”, DİA, C. X, İst. 1994.--------, “İsagoci”, DİA, C. XXII. İst. 2000.--------, “Osmanlı Dünyasında Mantık Bilimi ve Eğitimi” Felsefe Dünyası, S. 29, 1999/1. --------, “Uyanış Döneminde İslam Kültür Evreninde Mantık Geleneğinin Oluşumu”, Felsefe Dünyası, 2012/2, Sayı: 56.Brockelmann, Carl, “Ebherî” İslam Ansiklopedisi, MEB, IV. İst. 1994.--------, “Ebher” İslam Ansiklopedisi, MEB. C. IV. İst, 1948.Corbin, Henry, İslam Felsefesi Tarihi, (çev. A. Arslan) İst. 2002, II.Ehvânî, Ahmet Fuat, İsagoci li Furfiryus el-Sûrî Nakl Ebî Osman el-Dımeşkî, Kahire, 1952. Esîrüddin el-Ebherî, İsagoci, (thk. ve inceleme: H. Sarıoğlu; tahkik edenin yazdığı giriş), İz yay, İst, 1998.--------, Keşfu’l-Hakâik fî-Tahrîri’d-Dekâik, (Neşredenin yazdığı sunuş), (Thk. ve Nşr. H. Sarıoğlu), Çantay yay. İst. 1998. Güven, İsmail, “Türkiye Selçuklularında Medreseler”, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 31, S.1, 1998.Hızlı, Mefâil, “Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler ve Eserler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 17, S. 1, 2008.İşpirli, Mehmet, “Medrese”, DİA, C. 28.İzgi, Cevat, “Eminuddin Ebherî”, DİA, C. X, İst. 1994.--------, Osmanlı Medreselerinde İlim, C. I., İst. 1997.Karlıağa, Bekir, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, İst. 2004.Kayacık, Ahmet, “Osmanlı Medreselerinde Mantık Eğitimi Üzerine” İslamiyat, C. 2, S. 4, 1999. --------, “Ebherî’nin İsagoci’sinin İlk Şerhleri”, Basılmamış doktora tezi, Kayseri, 1996.Kömürcü, Kâmil, Esîrüddin el-Ebherî’nin Mantık Anlayışı, Ank. 2010.--------, Klasik Mantıkta Kıyas Teorisi [Ebherî Örneği], Ank. 2010. Köz, İsmail, “İslam Mantık Külliyatının Teşekkülü”, Felsefe Dünyası, S. 30, 1999/2.Mehmet Fevzi Edirnevî, Seyfu’l-Ğullâb Şerh-u Muğni’t-Tullab, İst. 1306. Mehmet Fevzi Kureyşizade, Fethu’r-Râcî fi-Şerh-i İsagoci, t.y., y.y.Moh Ben Cheneb, “İsaguci”, İslam Ansiklopedisi, MEB, C. 5/2. 1968.Muhammed Rüşdî Karaağacî, Tuhfetü’r-Rüşdî (İsagoci Şerhi), İst. 1252.Ömer Feyzi Tokadî, Dürrü’n-Nâcî ala Metni İsagoci, İst. 1312.Öner, Necati, Felsefe Yolunda Düşünceler, Ank. 1993.--------, Tanzimattan sonra Türkiye’de İlim ve Mantık Anlayışı, Ank. 1967.Porphyrios, Isagoge, (Çev. B. Çotuksöken), Remzi Kitabevi, (‘Jean Tricot’un Tanıtma Yazısı’), İst, 1986.Sarıoğlu, Hüseyin, “Ünlü Türk Mantıkçısı Ebherî ve Mantık Kuralları Risalesi”, İlmi Araştırmalar, İst. 2001.Toktaş, Fatih, İslam Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri, İst. 2004.Zeller, Eduard, Grek Felsefesi Tarihi, (Çev. A. Aydoğan), İst. 2001.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamil Kömürcü 0000-0002-1271-4575

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2018
Kabul Tarihi 13 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Kömürcü, K. (2018). Mantık Tarihinde İsagoci Geleneği. Bilimname, 2018(36), 45-62. https://doi.org/10.28949/bilimname.435356