In this study, it is aimed to compare the pre-school teachers working in the field of pre-school education for the same age groups from different perspectives by two different institutions, the Ministry of National Education and the Presidency of Religious Affairs, in terms of classroom management. For this purpose, the opinions of teachers and trainers were examined and compared in terms of the dimensions of classroom management. This research is a case study suitable for the qualitative research model. In this study, a holistic multi-case design was used. The study group of the research consists of 10 pre-school teachers working in primary schools in the 2022-2023 academic year and 10 instructors working in Quran courses for the 4-6 age group. The data were analyzed by descriptive analysis. The themes created are presented in the findings section. These are: planning the daily flow of education, physical variables affecting the classroom, behavior management, management of undesirable behaviors, strategies and methods used in classroom communication, and ways of communicating with the family. The findings were presented together with comparative tables in order to solve the research problem more clearly, and direct comparisons were made with direct quotations of the participants related to the same theme. According to the findings of the research, it has been determined that preschool teachers act with a holistic perspective in accordance with the opportunities of the classroom and the developmental stages of the children, while the teachers who teach in Qur'an courses are limited in terms of classroom management, and they do not have sufficient knowledge and skills about the variables that affect classroom management as much as teachers.
Religious Education Classroom Management 4-6 age group Quran course instructor Preschool Teacher
Ethics Committee Approval for this study was obtained with the decision of Akdeniz University Social and Human Sciences Ethics Committee dated 9.08.2022 and numbered 288.
This work has not received any funding or support.
Bu araştırmada iki farklı kurum olan Millî Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından, aynı yaş gruplarına yönelik, okul öncesi eğitim alanında, farklı açılardan eğitim veren; ilkokul bünyesindeki anasınıflarında çalışan okul öncesi öğretmenleri ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında çalışan öğreticilerin sınıf yönetimi açısından karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin ve öğreticilerin görüşleri, sınıf yönetiminin boyutları açısından incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma modeline uygun bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokullarda görev yapan 10 okul öncesi öğretmeni ile 4-6 yaş grubu Kur’an kurslarında görev yapan 10 öğretici oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Oluşturulan temalar bulgular kısmında maddeler halinde sunulmuştur. Bunlar: günlük eğitim akışını planlama, sınıfı etkileyen fiziksel değişkenler, davranış yönetimi, istenmeyen davranışların yönetimi, sınıf içi iletişimde kullanılan stratejiler ve yöntemler ve aile ile iletişim kurma yollarıdır. Elde edilen bulgular araştırma probleminin daha net çözümlenebilmesi adına karşılaştırmalı tablolar ile birlikte sunulmuş, katılımcıların aynı tema ile ilişkili doğrudan alıntılarla doğrudan karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıfın imkanlarına ve çocukların gelişim basamaklarına uygun bütünsel bir bakış açısıyla hareket ettikleri, Kur’an kurslarında eğitim veren öğreticilerin ise sınıf yönetimi açısından sınırlı kaldıkları, öğretmenler kadar sınıf yönetimine etki eden değişkenler ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları tespit edilmiştir.
Bu çalışma için etik kurul izni, Akdeniz Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'nun 08.09.2022 tarihli ve 288 numaralı kararı ile alınmıştır.
Bu çalışma herhangi bir finansman ya da destek almamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | May 2, 2024 |
Acceptance Date | October 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 52 |