Perception of Employment among Vocational School of Health Services Students
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 2, 44 - 54, 27.08.2024
Murat Karataş
,
Beytullah Ertem
Öz
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin istihdam algılarının değerlendirilmesinin mezuniyet sonrasında işgücü piyasasında gözlemlenen sorunların çözümü açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada öğrencilerin mesleğe bakış açılarının, sektör beklentilerinin ve kariyer planlarının istihdam algılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Çalışma Durumuna İlişkin Tutum ve Düşünceleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Laboratuvar Teknikleri, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Hizmetleri, Tıbbi Görüntüleme Teknikleri ile İlk Yardım ve Acil Bakım programlarında halen öğrenim gören öğrenciler üzerinde çevrimiçi anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Grupların karşılaştırılmasında student's t testi ve ANOVA testi kullanıldı. Araştırma sonucunda öğrencilerin kariyer beklentilerini, mesleğe bakış açılarını, sektör beklentilerini ve kariyer planlarını sınıf, yaş, kayıtlı oldukları program gibi demografik değişkenlerin önemli ölçüde etkilediği tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Em, A. (2005). Küreselleşen dünyada öğretim ve eğitimin önemi. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 61, 27-34.
- Chiang, F.-K., Xiaojing, S. ve Qiao, L. (2022). Augmented reality in vocational training: A systematic review of research and applications. Computers in Human Behavior, 129, 107125 https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107125.
- Schneider, Silke L. (2013). The International Standard Classification of Education 2011. Class and stratification analysis. Comparative Social Research, 30, 365-379.
- Harvey, L. (2001). Defining and measuring employability. Quality in Higher Education, 7(2), 97-109. https://doi.org/10.1080/13538320120059990
- Weligamage, S. (2009). Graduates’ employability skills: Evidence from literature review. Enhancing employability through quality assurance, 115-125.
- Çelenk , H., & Çamtosun, İ. (2009). Ticaret meslek liselerinde verilen muhasebe eğitiminin kalitesi ve bu eğitimin meslek yüksekokullarındaki muhasebe eğitimine etkilerine yönelik bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(32), 159-173.
- Küçükgöksel, N., & Akpınar, T. (2016). İstihdam odaklı mesleki eğitime yönelik sorunlar, talep ve beklentiler. Tekirdağ Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1-18.
- Alkan, R., Suiçmez, M., Aydınkal, M., ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 133-140.
Coşkun, R., Altunışık , R., & Yıldırım , E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS UYGULAMALI nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Higher Education Council (Yüksek Öğretim Kurulu, 2023) 21.05.2023 tarihinde Yök Atlas: https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-anasayfa.php adresinden alınmıştır.
- Bayram, H. ve Bayraktar, S. (2018). Meslek yüksekokulları öğrencilerinin eğitim aldıkları sektörün çalışma koşulları algısı ve kariyer beklentisi. Uluslararası Turizm, İşletme, Ekonomi Dergisi, 2(2), 216-224.
- Contuk , Y., & Nas , Y. (2019). Y kuşağının istihdam beklentileri üzerine bir inceleme: Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman Meslek Yüksekokulu Örneği. International Journal of Management Economics and Business, 15(2), 484-502.
- Çınar, İ. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Demografik Özellikleri İle Gelecekteki Ekonomik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6(2), 129-135.
- Arıbaş, A. N. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 90-106.
- Gür, Ç., Koçak, N., ve Pirpir, D. (2014). Meslek yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4), 10-23.
- Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 17(3), 429-452.
- Ünlü, T., Bakkal , E., & Gökbudak, A. (2019). Tıbbi sekreterlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 1-10.
Perception of Employment among Vocational School of Health Services Students
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 2, 44 - 54, 27.08.2024
Murat Karataş
,
Beytullah Ertem
Öz
It is important to assess the employment perceptions of students from the Vocational School of Health Services to solve the problems observed in the labor market after graduation. In this context, this research aimed to determine the impact of students' perspectives on the profession, sector expectations, and career plans on their employment perceptions. The research utilized the "Attitudes and Thoughts of Vocational School of Health Services Students about Employment Status Scale" as the data collection tool. The study was conducted through an online survey method on students currently enrolled in the Medical Laboratory Techniques, Medical Documentation and Secretarial Services, Medical Imaging Techniques, and First Aid and Emergency Care Programs at Karadeniz Technical University Vocational School of Health Services. Student's t-test and ANOVA test were utilized for comparing groups. As a result of the study, it was determined that demographic variables such as class, age, and the program that students are enrolled in significantly influenced their career expectations, perspectives on the profession, sector expectations, and career plans.
Etik Beyan
The verification of the treatment of human participants is by the established ethical standard and our article has received ethics committee approval with T.C. Karadeniz Technical University, Health Sciences Scientific Research Ethics Committee, Session date 18.12.2023 13.01, Session number 2023/56.
Teşekkür
We would like to thank all participating students for contributing to data collection. This research work was conducted without any financial support.
Kaynakça
- Em, A. (2005). Küreselleşen dünyada öğretim ve eğitimin önemi. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 61, 27-34.
- Chiang, F.-K., Xiaojing, S. ve Qiao, L. (2022). Augmented reality in vocational training: A systematic review of research and applications. Computers in Human Behavior, 129, 107125 https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107125.
- Schneider, Silke L. (2013). The International Standard Classification of Education 2011. Class and stratification analysis. Comparative Social Research, 30, 365-379.
- Harvey, L. (2001). Defining and measuring employability. Quality in Higher Education, 7(2), 97-109. https://doi.org/10.1080/13538320120059990
- Weligamage, S. (2009). Graduates’ employability skills: Evidence from literature review. Enhancing employability through quality assurance, 115-125.
- Çelenk , H., & Çamtosun, İ. (2009). Ticaret meslek liselerinde verilen muhasebe eğitiminin kalitesi ve bu eğitimin meslek yüksekokullarındaki muhasebe eğitimine etkilerine yönelik bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(32), 159-173.
- Küçükgöksel, N., & Akpınar, T. (2016). İstihdam odaklı mesleki eğitime yönelik sorunlar, talep ve beklentiler. Tekirdağ Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1-18.
- Alkan, R., Suiçmez, M., Aydınkal, M., ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 133-140.
Coşkun, R., Altunışık , R., & Yıldırım , E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS UYGULAMALI nicel-nitel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Higher Education Council (Yüksek Öğretim Kurulu, 2023) 21.05.2023 tarihinde Yök Atlas: https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-anasayfa.php adresinden alınmıştır.
- Bayram, H. ve Bayraktar, S. (2018). Meslek yüksekokulları öğrencilerinin eğitim aldıkları sektörün çalışma koşulları algısı ve kariyer beklentisi. Uluslararası Turizm, İşletme, Ekonomi Dergisi, 2(2), 216-224.
- Contuk , Y., & Nas , Y. (2019). Y kuşağının istihdam beklentileri üzerine bir inceleme: Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman Meslek Yüksekokulu Örneği. International Journal of Management Economics and Business, 15(2), 484-502.
- Çınar, İ. (2021). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Demografik Özellikleri İle Gelecekteki Ekonomik Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6(2), 129-135.
- Arıbaş, A. N. (2019). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin belirlenmesi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 90-106.
- Gür, Ç., Koçak, N., ve Pirpir, D. (2014). Meslek yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4), 10-23.
- Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 17(3), 429-452.
- Ünlü, T., Bakkal , E., & Gökbudak, A. (2019). Tıbbi sekreterlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 1-10.