Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 145 - 169, 30.06.2021
https://doi.org/10.20493/birtop.873273

Öz

Günümüzde dünya ticaretinin %80’inden fazlası deniz yolu ile yapılmaktadır. Bunun temel nedeni, lojistik maliyetlerin düşük olması ve nakliye sürecinde bürokratik engellerin fazla olmamasıdır. Lakin deniz yoluyla taşımacılık faaliyetleri, çevre kirliliğine neden olması ve denizlerde meydana gelen kazalar sebebi ile ciddi bir eleştiri almaktadır. Dünya ticaretinde kanallar ve boğazlar gibi önemli geçiş yolları bu anlamda daha fazla risk içermektedir. İstanbul Boğazı ’da geçiş yoğunluğu nedeni ile deniz kirliliği ve kaza riski gibi sorunlar ile karşı karşıya kalan geçiş güzergâhlarındandır. Kanal İstanbul projesinin gerçekleşmesi ile İstanbul Boğazı’nın mevcut sorunlarının büyük oranda hafiflemesi beklenmektedir. Konu ile ilgili araştırma yapılırken literatür tarama metodu uygulanmış olup, mevcut veriler ışığında değerlendirme yapılmıştır.

Teşekkür

Sayın yetkili kolay. Konunun güncel olması nedeni ile makalemin farkındalık oluşturacağına inanıyorum.

Kaynakça

  • Adewole, Adebisi, ve Struthers John (Eds.), (2018), Logistics and Global Value Chains in Africa: The Impact on Trade and Development, Springer.
  • Ahmed Khansaa Ahmed Ahmed. (2020), Developing of a Groundwater Flow Model Fort he Area Between Terkos Lake and Canal Istanbul Usinggis Remote Sensing and Numeric Groundwater Modelling, doctoral thesis, İstanbul: Istanbul Technical University.
  • Akkaya, Ali M. (2015), "‘Kanal İstanbul’ Projesi Karadeniz Kıyısındaki Devletlerle Olan İlişkilerimize Etkisi ve Montrö Sözleşmesi", ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Ankara: s.12, ss. 242-262.
  • Akman, Mehmet, Akif (2016), Kanal İstanbul'un Hidrolik Modellemesi, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul: Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, Murat (2009), Istanbul'un antikçağ tarihi: klasik ve Hellenistik dönemler. İstanbul: Odin Yayıncılık.
  • Arvis, Jean François.; Ojala, Lauri; Wiederer, Christina; Shepherd, Ben; Raj, Anasuva; Dairabayeva, Karlygash ve Kiiski, Tuomas (2018), Connecting to compete 2018: "Trade logistics in the global economy" The World Bank Washington DC.
  • Bolat, Pelin ve Yongxing, Jin. (2013), "Risk assessment of potential catastrophic accidents for transportation of special nuclear materials through Turkish Straits.", Energy policy, s.56, ss.126-135.
  • Çınar, Meliha (2017), "Kanal İstanbul’un Uluslar Arsı Hukuk Bağlamında Değerlendirilmesi." Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, s.3: ss. 20-34.
  • Doğal Hayatı Koruma Vakfı (2018), "Ya Kanal Ya İstanbul: Kanal İstanbul Projesinin Ekolojik, Sosyal ve Ekonomik Değerlendirmesi" İstanbul, https://www.wwf.org.tr/
  • Durak, Mustafa (2020), Kanal İstanbul Projesinin Gemi Trafiği Açısından Simülasyon Yöntemi ile Gerekliliğinin Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Yalova:Yalova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ece, Jale, Nur (2011), "Kanal İstanbul ve Montrö Sözleşmesi", Middle Eastern Analysis / Ortadogu Analiz, s.29, ss. 48-64.
  • Erdik, Tarkan; Şen, Olgay ve Öztürk, İzzet (2018), "İstanbul’un Avrupa Yakasına Bir Kanal Açılması Durumunda İlave Debi Geçişleri", III. Marmara Denizi Sempozyumu, Nisan 2018, Marmara Belediyeler Birliği Yayınları, İstanbul, ss.31-38.
  • Fidan, Ahmet (2015), "Kanal İstanbul Projesi ve Çılgın İstanbul Uydukent Projesi Üzerine Bütünleşik Fütz Analizi" Kent Akademisi, s.22, ss. 53-62.
  • Gökaşan, Erkan; Tur, Hüseyin; Ecevitoğlu, Berkan; Görüm, Tolga; Türker, Ahmet; Tok, Buğser ve Birkan, Halim (2006), " İstanbul Boğazı deniz tabanı morfolojisini denetleyen etkenler: Son buzul dönemi sonrası aşınma izlerinin kanıtları", Yerbilimleri Dergisi, s.27(3), ss.143-161.
  • Gündüz, Arif, Emre (2017), "İstanbul’un Mimarı Dört Osmanlı Padişahıymış", Derin Tarih Dergisi, s.58, ss.40-45.
  • Kalinov, Todor (2019), Canal İstanbul Challenges and Opportunıtıes and Theır Relatıonshıp to the Securıty. International E-Journal of Advances in Social Sciences, s.5(14), s.756-767.
  • Karabıyık, İlyas, H. (2010). "Lojistik Sektöründe Deniz Taşımacılığının Yeri" Standart Dergisi, s.573 ss. 47-50.
  • Kutluk, Ersoy (2018), "İstanbul Boğazı’ndan Geçen Gemilerin Oluşturduğu Trafik Yükünün Çevresel Etkileri: Ro-Ro Gemileri Özelinde Bir İnceleme", Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, İstanbul: s. 6(1), ss. 285-310.
  • Lokmacı, Süleyman (2018). "Solak-zâde Tarihi’ne Göre İstanbul’un Kuruluşuyla İlgili Efsaneler" Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, s. 6(1), ss. 340-363.
  • Okay, Seda (2008), İstanbul Boğazı'nın Karadeniz çıkışının incelenmesi, Doctoral dissertation, İzmie: DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Resmi Gazete (1936), Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Resmi Gazete 05.08.1936-3374 resmigazete. gov. tr/arsiv/ 3374.pdf. (E.T. 15 Eylül 2020).
  • Özaydın, Kolay ve Anlı, Ali, Erguvan (1992), İstanbul Boğazı Güneyi ve Haliç’in Jeolojik Yapısı ve Geoteknik Özellikleri, Jeoloji Mühendisliği, s.4, ss.5-14
  • https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler /3d80 b6 56929a5bc_ek.pdf?dergi= ( E.T. 12 Kasım 2020).
  • Özdemir, Esra; Tuygun, Tuna, Gizem ve Elbir, Tolga (2017), "Kanal İstanbul Projesi Sonrası Deniz Yolu Trafiğinin Kent Atmosferinde Neden Olacağı Hava Kalitesinin Belirlenmesi", VII. Ulusal Hava Kirliliği ve Kontrolü Sempozyumu, Antalya, ss. 465-481.
  • Popescu, Daniela (2015), "The Straits–between geopolitical best card and bone of contention in the Turkish-Russian relations: Kanal Istanbul Projesi", Romanian Journal of History and International Studies, s. 2(2), ss. 233-244.
  • Saçu, Şehriban (2019), Hydrodynamics of Canal Istanbul and Its İmpact on the Bosphorus and Northern Marmara Sea, M.Sc. Thesis, İstanbul: Istanbul Technical University.
  • Sucuoğlu, Muhammed, Kürşad (2014), Kanal İstanbul Projesinin Türk Denizciliği Açısından SWOT analizi, yüksek lisans tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Şahin, Ali (2017), Kanal İstanbul Projesi ve Uluslararası Ticarete Etkisi, yüksek lisans tezi, İstanbul: Gedik Üniversitesi.
  • Şener, Bülent (2015), "Tarihsel Boyutları ile Boğazların Jeopolitik ve Jeostratejik önemi", The Journal of Academic Social Science Studies, s. 35, ss.327-349.
  • Turan, Saliha, Ebru (2019), Kanal İstanbul Mücavirinin Mühendislik Jeomorfolojisi, yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Tütüncü, Ayşe, Nur (2017) "Montrö Sözleşmesi ve Kanal İstanbul", Public and Private International Law Bulletin, s. 37(1), ss.113-123.
  • UAB (2020), Ulaşan ve Erişen Türkiye, https:// www.uab.gov.tr/uploads/pages/bakanlik-yayinlari/ ulas an-ve-erisen-turkiye-2019.pdf (E.T. 18 Aralık 2020).
  • Yıldız Dursun (2018), Karadeniz Satrancında En Stratejik Hamle: Kanal İstanbul, https:// www.hidropolitikakademi. org/tr/search ( E.T. 10. Temmuz 2020).
  • Yılmaz, Ömer, Faruk (2010), "Beş Asırlık Kanal Projesi", Yedi Kıta Dergisi, https://yedikita. com.tr/bes-asirlik-kanal-projesi (E.T. 20 Ekim 2020).
  • https://www.dunya.com/gundem/kanal-istanbulda-yeni-sehir-icin-ilk-adim-atildi-haberi-429902, 2018
  • https://www.internethaber.com/iste-cilgin-proje-kanal-istanbulun-guzergahi-674738h.htm, 2019
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Atilla Karataş 0000-0003-4483-0244

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, İ. A. (2021). KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 145-169. https://doi.org/10.20493/birtop.873273
AMA Karataş İA. KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2021;11(1):145-169. doi:10.20493/birtop.873273
Chicago Karataş, İbrahim Atilla. “KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2021): 145-69. https://doi.org/10.20493/birtop.873273.
EndNote Karataş İA (01 Haziran 2021) KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 11 1 145–169.
IEEE İ. A. Karataş, “KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 145–169, 2021, doi: 10.20493/birtop.873273.
ISNAD Karataş, İbrahim Atilla. “KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 11/1 (Haziran 2021), 145-169. https://doi.org/10.20493/birtop.873273.
JAMA Karataş İA. KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;11:145–169.
MLA Karataş, İbrahim Atilla. “KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 1, 2021, ss. 145-69, doi:10.20493/birtop.873273.
Vancouver Karataş İA. KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TÜRKİYE’NİN LOJİSTİK YAPISINA OLASI ETKİLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;11(1):145-69.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.