Some of the exhaust waste heat of the four-stroke
engines can be transformed into useful work in a variety of ways. With the
exhaust heat recovery from / of the six-stroke engine mechanisms, the goal is
to increase the thermal efficiency by converting the waste heat of useful work for
the engine. Despite the availability of many patents related to six-stroke
engines today more study and research are required to be used industrially. In
this study, instead of a conventional six-stroke engine, a variable-stroke
six-stroke engine mechanism was theoretically examined. An idealized
thermodynamic model of the novel mechanism was constructed, kinetic and dynamic
analyzes were made, and the design parameters were examined in comparison with
the conventional engine mechanism. As a result , compared to the conventional
six-stroke engine mechanism under the same conditions as this study , while the
engine torque was increased by 10% , whereas the load on the crankshaft
increased by only 1% .
Dört
zamanlı motorların egzoz atık ısısının bir kısmı, çeşitli şekillerde faydalı
işlere dönüştürülebilir. Altı zamanlı motor mekanizmalarının egzoz ısısı geri
kazanımı ile amaç, motor için faydalı işlerin atık ısısını dönüştürerek ısıl
verimliliği arttırmaktır. Bugün altı zamanlı motorlarla ilgili birçok patentin
varlığına rağmen, endüstride daha fazla çalışma ve araştırma yapılması
gerekmektedir. Bu çalışmada, geleneksel altı zamanlı bir motor yerine, değişken
stroklu altı zamanlı bir motor mekanizması teorik olarak incelenmiştir. Yeni
mekanizmanın idealize edilmiş bir termodinamik modeli oluşturuldu, kinetik ve
dinamik analizler yapıldı ve tasarım parametreleri geleneksel motor
mekanizmasına göre incelendi. Sonuç olarak, bu çalışma ile aynı koşullar
altında geleneksel altı zamanlı motor mekanizmasına kıyasla, motor torku %10
artarken, krank milindeki yük yalnızca %1 artmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Acceptance Date | November 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |