In
this study, we analyzed undergraduate program preferences of students by using
complex network analysis techniques. We collected program preferences data from
the YokAtlas portal provided by the Council of Higher Education using a web
crawler we developed. We constructed a kind of co-occurrence network we called
co-preference network of 622 nodes and 6,136 edges from the collected raw data.
We performed a comprehensive exploratory complex network analysis on the
co-preference network using Cytoscape and NodeXL tools. Using several node
centrality measures, we identified the most popular programs that students
frequently preferred together with other programs. In addition, we observed the
clusters of programs embedded in the network using several network community
detection methods. Finally, we performed a structure analysis to compare our
network to a corresponding random network, and we showed that our network had
the common characteristic properties that many real-world networks exhibit.
Bu
çalışmada, karmaşık ağ analizi teknikleri kullanarak, öğrencilerin
yükseköğretim programı tercihlerini analiz ettik. Program tercihleri verisini,
kendi geliştirdiğimiz bir web sayfası tarama aracı kullanarak, Yükseköğretim
Kurulu tarafından sağlanan YökAtlas portalından topladık. Toplanan ham veriden
622 düğüm ve 6.136 kenara sahip, birlikte tercih edilme ağı olarak
adlandırdığımız bir çeşit birliktelik ağı oluşturduk. Cytoscape ve NodeXL
araçlarını kullanarak, bu ağ üzerinde keşif türünden kapsamlı bir karmaşık ağ
analizi gerçekleştirdik. Çeşitli düğüm merkezilik ölçütleri kullanarak,
öğrencilerin diğer programlarla birlikte sıklıkla tercih ettiği en popüler
programları tespit ettik. Ayrıca, çeşitli topluluk tespiti yöntemleri kullanarak,
ağ içerisinde yerleşik program kümelerini gözlemledik. Son olarak, ağımızı,
karşılık gelen rasgele ağ ile karşılaştırmak amacıyla bir yapı analizi
gerçekleştirdik ve ağımızın çoğu gerçek hayat ağının sergilediği ortak
karakteristik özelliklere sahip olduğunu gösterdik.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | March 12, 2019 |
Submission Date | July 26, 2018 |
Acceptance Date | November 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |