Several criterions have been developed by different scientist and working groups to enhance education. One of the most important study for this topic is seven principles that developed by Chickering and Gamson. The seven principles are; encouraging contacts between students and faculty, developing reciprocity and cooperation among students, using active learning techniques, giving prompt feedback, emphasizing time on task, communicating high expectations, and respecting diverse talents and ways of learning. The seven principles are effectively on the all milestone of the education. In this study, implementations of the ChickeringveGamson’s seven principles by preschool teachers were investigated and also the views of preschool teachers on the implementation of these seven principles were examined. The survey entitled “seven principles for good education” that developed by Chickering and Gamson and adopted to Turkish by Ugras was used as datacollection tool. The SPSS package program was used to analyze of survey data. From the obtained data, it was clearly detected that these seven principles have been implemented different level by the preschool teachers and differences were not detected on the implementation of these principles related to location area of the schools
İyi bir eğitim için farklı bilim adamı ve çalışma grupları tarafından çeşitli kriterler geliştirilmektedir. Bu
çalışmaların en önemlilerinden biri de Chickering ve Gamson tarafından geliştirilen 7 ilkedir. Bu yedi ilke şu
şekildedir: öğrenci-fakülte etkileşiminin teşvik edilmesi, öğrenciler arası işbirliğinin sağlanması, aktif öğrenme
yöntemlerinin teşvik edilmesi, zamanında geri bildirimin sağlanması, görevleri zamanında yapmanın
vurgulanması, üst düzey beklentilerin ifade edilmesi, değişik yeteneklere ve öğrenme stillerine saygı duyulması.
Bu yedi ilke eğitimin her aşaması için geçerlidir. Yapılan bu çalışma ile Chickering ve Gamson’ un bu 7
ilkesinin okulöncesi öğretmenlerince uygulamaları araştırılmış ve öğretmenlerin bu ilkelerin uygulanması ile
ilgili görüşleri incelenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Chickering ve Gamson tarafından geliştirilen
ve Uğraş tarafından Türkçe' ye uyarlanan "iyi eğitim için yedi ilke" ölçeği kullanılmıştır. Anket verilerinin
analizi SPSS paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca okulöncesi öğretmenleri ile
mülakatlar da yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinden bu 7 ilkenin her birinin öğretmenler tarafından farklı
düzeylerde uygulandığı ve okulun bulunduğu yerleşim bölgelerine göre ilkelerin uygulanmasında herhangi bir
farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 17, 2015 |
Submission Date | February 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |