Cross bracing frames (CFs) are employed as traditional passive energy dissipating devices, which are placed into the moment-resisting frames of the Benchmark building picked for analysis purposes. These devices are widely used, easy to construct, and inexpensive to contribute better seismic protection for existing and new buildings as compared to complex control systems like active/passive Tuned Mass Dampers (TMDs) and so on. Therefore, in this research, the best three-predetermined CFs placements are selected, and the time history analyses are made under bi-directional seismic loads such as two orthogonal excitations of El Centro in 1940, North-Ridge in 1994, and Kocaeli, Turkey in 1999. In conclusion, the obtained results show that integrating CFs into MRFs should be made by taking into consideration eliminating eccentricity in the seismic design; otherwise, they can lead to an increase in the possibility of structural damages.
Torsional Irregularity Time History Analysis Performance Evaluation Cross Frame Placement Benchmark Building
Çapraz Destek Profilleri (ÇDP), günümüzde özellikle eksentrik binaları deprem esnasında burulmaya karsı korumak için kullanılan yöntemlerden biridir. Bu yöntem, aktif / pasif Ayarlı Kütle Damperleri (AKD) gibi karmaşık kontrol sistemlerine kıyasla, mevcut ve yeni binalar için daha iyi bir sismik korumaya katkıda bulunmak için yaygın olarak kullanılır. Çünkü yapımı kolaydır ve uygulaması diğer yöntemlere göre daha ucuzdur. Bu nedenle, bu araştırmada, önceden belirlenmiş en iyi üç ÇDP yerleşimleri seçilerek, iki yönlü sismik yükler altında sismik analizleri, 1940'da El Centro, 1994'te North-Ridge ve Kocaeli 1999 deprem dataları altında yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar göre, depreme karşı dayanıklı bina tasarımdaki eksantrikliğin ortadan kaldırılması göz önünde bulundurularak ÇDP'lerin Moment Taşıyabilen Çerçevelere (MTÇ) entegre edilmesi gerektiğini göstermektedir; aksi takdirde ÇDP yerleşimininde binada yapısal hasar olasılığının artmasına da neden olabilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 7, 2021 |
Submission Date | December 30, 2020 |
Acceptance Date | April 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |