Özet
Titreşim içten yanmalı motorlu araçlarda konforu
etkileyen en önemli faktörlerden birisidir.
Doksanlı yıllarda üretilen dizel araçların, benzinli araca göre daha
titreşimli çalıştığı bilinmektedir. Son teknoloji dizel araçlarda ise titreşim
seviyesi azalmıştır. Bununla birlikte dizel araçların titreşim seviyesi
benzinli araçlar seviyesine indirilememiştir. Bu çalışmada; benzinli ve dizel
motorların farklı devir sayılarındaki titreşim ölçümleri ivme cinsinden (g)
yapılmıştır. Her iki motorun maksimum ve ortalama titreşim değerleri kendi
içinde ve karşılıklı olarak kıyaslanmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda,
ortalama ivme dikkate alındığında, dizel motorun benzinli motora göre rolanti
devrinde (1000 dev/ dak) 42.2 kat daha titreşimli çalıştığı tespit edilmiştir.
Her devir aralığındaki titreşim oranları değerlendirildiğinde ise iki motorun
da maksimum torkun ulaşıldığı devire kadar titreşim oranı azaldığı, bu devirden
sonra arttığı tespit edilmiştir.
Abstract
Vibration is one
of the important factors affecting the comfort of vehicles with internal
combustion engines. It is known that diesel vehicles produced in the 1990s runs
with more vibration than the gasoline engine. On the other hand, the high
technology diesel engines produces less vibration. Although there are
significant developments in the vibration levels of diesel engines, it is
obvious that the vibration level of gasoline engines are better than that of
diesel engines. In this study, the vibration level of gasoline and diesel
engines are measured as acceleration (g) in their different revolutions. The
maximum and average vibration values of these two engines are compared first
inside each kind of engine itself and finally with each other. According to
this comparison, in terms of average acceleration, the vibration level of the
diesel engine is higher (42.2 times) than that of gasoline engine in the idling
state (1000 rev/min). In terms of the vibration rates in the range of each
revolution for both two engines, it is observed that the vibration rate
decreases until the revolution at which the maximum torque is reached, and the
vibration rate increases after that revolution.
İçten yanmalı motor benzin dizel devir sayısı /Internal combustion engine diesel gasoline revolution
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | August 7, 2017 |
Acceptance Date | September 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |