Because of the increasing energy need and pollution in spark plug motors LPG (Liquefied Petroleum Gas), CNG (Combustion Natural Gas), hydrogen and alcohols as alternative fuels are used beside gasoline and other type of fuels. Today, gases have significant role as alternative fuels since they are less expensive and contaminating. In this study, the feasibility of acetylene gas in a spark ignition engine as an alternative fuel in terms of exhaust emissions is experimentally investigated. A motor that is internal combustion gasoline, single-cylinder, four stroke, compression ratio, 8/1, and the maximum engine speed 3600 rev/min has been used during the experiment. However, in the experiment, between 1600 rev/min and 3200 rev/min, increasing 400 rev/min, addition of acetylene gas in exhaust emissions in proportion %20 and %30 percent has been researched. At the end of the analyzing, it has been observed that %20 and %30 addition of acetylene gas has worsen the combustion. Besides, in exhaust gas temperature, in HC, CO, CO2 and NOx emissions various ratios of decreases have been resulted
Artan enerji ihtiyacı ve çevre kirliliği nedeniyle buji ateşlemeli motorlarda benzin ve bunların yanında alternatif yakıt olarak LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı), CNG (Sıkıştırılmış Doğal Gaz), hidrojen ve alkoller kullanılmaktadır. Maliyetlerinin az olması, çevreye daha az kirlilik vermesi nedeniyle, gazlar alternatif yakıt olarak günümüzde önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada asetilen gazının buji ateşlemeli bir motorda, egzoz emisyonları bakımından alternatif bir yakıt olabilirliği deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyin yapılması sırasında içten yanmalı benzinli, tek silindirli, dört zamanlı, sıkıştırma oranı 8/1, maksimum motor devri 3600 d/d olan bir motor kullanılmıştır. Deney ise; 1600 d/d ile 3200 d/d arasında, 400 d/d artırılarak, silindir içerisine kütlesel olarak %20 ve %30 oranlarında asetilen gazı ilavesinin egzoz emisyonlarına etkisi araştırılmıştır. İncelemeler sonucunda, %20 ve %30 asetilen gazı ilavesinin yanmayı kötüleştirdiği gözlemlenmiştir. Ayrıca egzoz gazı sıcaklığında, HC, CO, CO2 ve NOx emisyonlarında farklı oranlarda azalmalar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 |