Ülkemiz, her yönü ile gelişmekte olan ülkeler arasında yer almakta, hızlı fakat düzensiz bir şehirleşme meydana gelirken ulaşım ve şehirle ilgili altyapılar, hızlı şehirleşmenin gerisinde kalmaktadır. Ülke düzeyinde yaşanan hızlı ve plansız şehirleşme, bazı kentlerde nüfus patlamaları ve hızlı taşıt sayısı artışı ile beraberinde önemli sosyal ve yönetsel sorunları beraberinde getirmiştir. Bunlardan en önemlileri; aşırı yakıt tüketimi, çevre kirlenmesi, kazalar, toplumsal maliyeti yüksek olan trafik tıkanıklıkları ve ulaşım zorluğudur. Bitlis şehir merkezinin nüfusunun köyden kente göçlerle artış göstermesi ve aynı zamanda il merkezinden E-99 uluslararası karayolunun geçmesi taşıt trafiğinde yoğunluk meydana getirmektedir. Şehir merkezinin eski bir yerleşim merkezi olması nedeniyle alternatif yolların açılmasında güçlüklerle karşılaşılmaktadır. Bu durum şehir trafiğini olumsuz yönde etkilemektedir. İlde hızla artan motorlu taşıt sayısının gerektirdiği kapasitede yeni otopark alanlarının tesis edilmemesi sonucu yol kenarlarında gelişigüzel araç yerleşimleri, trafik akışını engellemektedir. Bu durum özellikle kış mevsiminde yol temizleme çalışmalarına engel teşkil ederek trafiğin daha fazla tıkanmasına neden olmaktadır. İl merkezi ve çevresinin yol üst yapısındaki trafik sinyalizasyon ve güvenlik tedbirleri eksikliklerinden dolayı her yıl istenmeyen araç ve yaya kazaları oluşmakta, bunun sonucu olarak çeşitli yaralanma ve ölüm vakaları kendini göstermektedir. Bu çalışmada, ildeki çeşitli ulaşım sorunlarının çözümü için öneriler sunulmuş ve ileri yıllardaki trafik akışları ve doğuracağı ulaşım sorunlarının giderilmesi için alınacak tedbirler göz önünde bulundurulmuştur. Kent içi trafik tıkanıklığının giderilmesi, otopark tesisi, trafik işaret ve sinyalizasyon eksikliğinin giderilmesi, üst geçit tesisi, demiryolu, suyolu ve havayolu ulaşım kapasitesiyle ilgili alternatifler, çözüm ve öneriler kısmında belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |