Review
BibTex RIS Cite

Yüksek Hızlı Demiryolları, Üretim ve Ekonomik Kalkınmaya Etkisinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1844 - 1853, 25.12.2020
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.677987

Abstract

Yüksek hızlı demiryolları yenilikçi ulaştırma türlerinden birisidir. Kalkınmaya olumlu etkileri bilinmektedir. Bu makalede ilk olarak söz konusu etkiler incelenmiş olup altyapı kalkınması ele alınmıştır. Ardından bu altyapının önemli bir parçası olarak köprüler ve tasarım esasları analiz edilmiştir. Akabinde Türkiye’nin bu bağlamda ulaştırma vizyonu ortaya konulmuştur. Son olarak da sonuç ve öneriler paylaşılmıştır.

Thanks

Mesai arkadaşlarıma teşekkür ederim.

References

  • Kaynaklar
  • 1. Ilicali M.,N. Catbas, M.C. Kiziltas, and A. Ongel. 2014. Multimodal Transportation Issues in Istanbul: A Case Study for Traffic Redistribution Due to Long Span Bridge Rehabilitation. Periodical of Advanced Materials Research, Vol. 831. p.413-417.
  • 2. Ilıcalı M., Kızıltaş M., Ergin E., Ekinci B. 2013. ‘Transist İstanbul Ulaştırma Sisteminde Modlararası Entegrasyon ve Dengeli Modal Dağılım’. Transist 2013, İstanbul
  • 3. Altan M., Kızıltaş M., Ayözen Y. 2020. Comparative Evaluation of the Development, Current Situation and Investment Plans of High Speed Railways on National, Regional and International Basis, İstanbul Aydın Üniversitesi, IJEMME Dergisi (yayın aşamasında)
  • 4. Altan M., Kızıltaş M., Ayözen Y. 2020. High Speed Railways, Current Status and Development Trends At International Scale and Turkey, İstanbul Aydın Üniversitesi, IJEMME Dergisi (yayın aşamasında)
  • 5. 10.Kalkınma Planı Ulaştırma ve Trafik Güvenliği Ö.İ.K. Raporu. 2012. Ankara
  • 6. Gökırmak H. 2013. “Developing Rail Policy For Turkey”. Süleyman Şah University, Faculty of Management and Administrative Sciences, Department of International Tradeand Finance.
  • 7. Campos J., De Rus G. 2009. “Some stylized facts about high-speed rail: A review of HSR experiences around the World”. Transport policy, 16,1, 19-28.
  • 8. Kızıltaş M., Altan M. 2018. A Review In Term Of Service Parameters On The Modal Choice sand Mass Transport, İzmir
  • 9. Altan M., Kızıltaş M. 2020. Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu Ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması, Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, ULAKBİM (yayın aşamasında)
  • 10. Ureña M., Menerault P., Garmendia M. 2009. “The high-speed rail challenge for big intermediate cities: A national, regional and local perspective.” Cities, 26, 5, 266-279.
  • 11. Takagi R. 2005. High speed railways: the last 10 years, Japan Railway and Transport Review, 40, 4-7.
  • 12. Xia C., Xia H., De Roeck G. 2014. “Dynamic response of a train-bridge system under collision loads and running safety evaluation of high-speedtrains,”Computers and Structures,vol. 140,pp.23–38.
  • 13. Altan M., Kızıltaş M. 2018. Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropoliten Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 8(1):99-105.
  • 14. Zhou H., Ni Y., Ko J. 2010. “Constructing input to neural Networks for modeling temperature-caused modal variability: mean temperatures, effective temperatures, and principal components of temperatures,” Engineering Structures, vol. 32,no.6,pp.1747–1759.
  • 15. Kızıltaş M., Altan M. 2017. Evaluation of Intermodal Integration on the Context of Marmaray and Bosphorus Bridges, IRF Regional Congress, Dubai.
  • 16. Veneri P., Burgalassi D. 2012. Questioning polycentric development and its effects. Issues of definition and measurement for the Italian NUTS-2 regions. European Planning Studies, 20(6), 1017–1037. doi:10.1080/09654313.2012.673566
Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1844 - 1853, 25.12.2020
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.677987

Abstract

References

  • Kaynaklar
  • 1. Ilicali M.,N. Catbas, M.C. Kiziltas, and A. Ongel. 2014. Multimodal Transportation Issues in Istanbul: A Case Study for Traffic Redistribution Due to Long Span Bridge Rehabilitation. Periodical of Advanced Materials Research, Vol. 831. p.413-417.
  • 2. Ilıcalı M., Kızıltaş M., Ergin E., Ekinci B. 2013. ‘Transist İstanbul Ulaştırma Sisteminde Modlararası Entegrasyon ve Dengeli Modal Dağılım’. Transist 2013, İstanbul
  • 3. Altan M., Kızıltaş M., Ayözen Y. 2020. Comparative Evaluation of the Development, Current Situation and Investment Plans of High Speed Railways on National, Regional and International Basis, İstanbul Aydın Üniversitesi, IJEMME Dergisi (yayın aşamasında)
  • 4. Altan M., Kızıltaş M., Ayözen Y. 2020. High Speed Railways, Current Status and Development Trends At International Scale and Turkey, İstanbul Aydın Üniversitesi, IJEMME Dergisi (yayın aşamasında)
  • 5. 10.Kalkınma Planı Ulaştırma ve Trafik Güvenliği Ö.İ.K. Raporu. 2012. Ankara
  • 6. Gökırmak H. 2013. “Developing Rail Policy For Turkey”. Süleyman Şah University, Faculty of Management and Administrative Sciences, Department of International Tradeand Finance.
  • 7. Campos J., De Rus G. 2009. “Some stylized facts about high-speed rail: A review of HSR experiences around the World”. Transport policy, 16,1, 19-28.
  • 8. Kızıltaş M., Altan M. 2018. A Review In Term Of Service Parameters On The Modal Choice sand Mass Transport, İzmir
  • 9. Altan M., Kızıltaş M. 2020. Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu Ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması, Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, ULAKBİM (yayın aşamasında)
  • 10. Ureña M., Menerault P., Garmendia M. 2009. “The high-speed rail challenge for big intermediate cities: A national, regional and local perspective.” Cities, 26, 5, 266-279.
  • 11. Takagi R. 2005. High speed railways: the last 10 years, Japan Railway and Transport Review, 40, 4-7.
  • 12. Xia C., Xia H., De Roeck G. 2014. “Dynamic response of a train-bridge system under collision loads and running safety evaluation of high-speedtrains,”Computers and Structures,vol. 140,pp.23–38.
  • 13. Altan M., Kızıltaş M. 2018. Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropoliten Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 8(1):99-105.
  • 14. Zhou H., Ni Y., Ko J. 2010. “Constructing input to neural Networks for modeling temperature-caused modal variability: mean temperatures, effective temperatures, and principal components of temperatures,” Engineering Structures, vol. 32,no.6,pp.1747–1759.
  • 15. Kızıltaş M., Altan M. 2017. Evaluation of Intermodal Integration on the Context of Marmaray and Bosphorus Bridges, IRF Regional Congress, Dubai.
  • 16. Veneri P., Burgalassi D. 2012. Questioning polycentric development and its effects. Issues of definition and measurement for the Italian NUTS-2 regions. European Planning Studies, 20(6), 1017–1037. doi:10.1080/09654313.2012.673566
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Corrigendum
Authors

Mehmet Çağrı Kızıltaş 0000-0001-9852-9428

Publication Date December 25, 2020
Submission Date January 21, 2020
Acceptance Date September 9, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 4

Cite

IEEE M. Ç. Kızıltaş, “Yüksek Hızlı Demiryolları, Üretim ve Ekonomik Kalkınmaya Etkisinin İncelenmesi”, Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, vol. 9, no. 4, pp. 1844–1853, 2020, doi: 10.17798/bitlisfen.677987.

Bitlis Eren University
Journal of Science Editor
Bitlis Eren University Graduate Institute
Bes Minare Mah. Ahmet Eren Bulvari, Merkez Kampus, 13000 BITLIS