Bu araştırmanın amacı
Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen ve Nurmi (2009) tarafından geliştirilen Okul Tükenmişlik
Envanteri’nin (School Burnout Inventory) Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve
güvenirliğinin incelenmesidir. Okul Tükenmişlik Envanteri; Tükenme, Duyarsızlaşma
ve Okulda Yetersizlik Duygusu olmak üzere üç alt boyut ve toplam 9 maddeden
oluşmaktadır. Envanterin Türkçe 6’lı Likert formu Ankara’nın farklı ilçelerinde
lise öğrenimine devam eden 322 (189 (%58.7) kız ve 133 (%41.3) erkek) kişilik
bir çalışma grubuna uygulanmış ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir.
Doğrulayıcı Faktör Analizi işleminden elde edilen uyum indeksleri incelenmiş ve
envanterin 6’lı Likert formunun liseye devam eden öğrencilerde doğrulanmadığı
görülmüştür. Daha sonra envanteri geliştiren yazarın görüşüne (Katariina Salmela-Aro)
başvurularak envanter, 5’li Likert forma dönüştürülmüştür. Envanterin 5’li
Likert formu bu kez Ankara’nın farklı ilçelerinde lise öğrenimine devam eden
180 (117
(%65.0) kız ve 62 (%34.4) erkek) kişilik bir çalışma grubuna uygulanmış
ve elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Envanterin 5’li Likert formu için
gerçekleştirilen Doğrulayıcı Faktör Analizi işlemi sonuçları, envanterin tek
faktörlü olarak daha iyi uyum değerleri sunduğunu göstermiştir. Envanterin tek
faktörlü yapısına ait uyum indeksi değerleri ise χ2/Sd= 1.78; RMSEA= .066; GFI= .94; AGFI= .91; CFI=.97;
NFI= .94; NNFI= .96; IFI= .97 olarak hesaplanmıştır. Bu değerler envanterin
Türkçe formuna ait tek faktörlü yapısının özgün dildeki formuna benzer geçerlik
değerlerine sahip olduğunu göstermektedir. Buna ek olarak envanterin güvenirlik
değerlerinin belirlenmesi için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı
hesaplanmış ve bu değerin .83 olduğu görülmüştür. Tüm bu bulgulara dayalı
olarak 9 maddeden oluşan Okul Tükenmişlik Envanteri’nin Türkiye’de liseye devam
eden ergenlerin okul tükenmişlik düzeylerini ölçmede geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili
alanyazın ışığında tartışılarak, gelecekteki araştırmacılara yönelik öneriler
geliştirilmiştir.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |