There are two important areas where children can express themselves freely; playing and drawing. Children's perspectives can be revealed by using these areas where children can be free and express themselves freely. The research aims to examine the gender perceptions of children in the age group of five attending pre-school education regarding colour and playing in drawings of children playing games through painting. The research study group consists of 41 (19 girls, 22 boys) children studying in a kindergarten in Ankara. Within the scope of the study, all children were asked to draw two pictures, one week apart. They were asked to draw a girl playing the game in the first picture and a boy playing the game in the second picture. As a result of the study, traces of gender stereotypes were seen in both girls and boys in the five-age group. In children's drawings, pink/purple was attributed to the girl. While girls and boys exhibited prejudices regarding clothing colour, girls remained away from sexist attitudes regarding play/toy and playground. Boys, on the other hand, included more masculine toys in their drawings of boys than in their drawings of girls.
There is the Ethics Committee Approval.
Çocukların kendilerini özgürce ifade edebildikleri iki önemli alan vardır; oyun ve resim. Çocukların özgür kalabildikleri, kendilerini rahatça ifade edebildikleri bu alanlar kullanılarak çocukların bakış açıları ortaya konulabilir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitime devam eden beş yaş grubu çocuklarının, oyun oynayan çocuk figürü çizimlerindeki renk ve oyun temalarına yönelik toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını çizim yoluyla incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde, bağımsız anaokuluna devam eden 41 (19 kız, 22 erkek) çocuk oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında tüm çocuklara birer hafta arayla iki resim çizdirilmiştir. İlk resimde oyun oynayan bir kız çocuğu, ikinci resimde ise oyun oynayan bir erkek çocuğunu çizmeleri istenmiştir. Çalışma bulgularına göre beş yaş grubundaki hem kız hem de erkek çocukların çizimlerinde cinsiyetçi kalıp yargıların izleri görülmüştür. Çocuk çizimlerinde kıyafet rengi olarak pembe/mor kıza atfedilmiştir. Kız ve erkek çocuklar kıyafet rengi konusunda önyargılar sergilerken kız çocuklar oyun/oyuncak ve oyun mekanı konusunda cinsiyetçi bir tutumdan uzak kalmıştır. Erkek çocuklar ise çizdikleri erkek çocuk çizimlerinde, kendi yaptıkları kız çocuk çizimlerine göre daha fazla maskülen oyuncaklara yer vermişlerdir.
Etik Kurul Kararı mevcuttur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Gender |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | March 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |