Objective: In this paper, we aimed to investigate the job satisfaction levels of all the academic staff in Trakya University, along with their socioeconomic features. Material and Methods: We used a questionnaire including the Minnesota Satisfaction Questionnaire Short Form. Frequency tables, cross tabulations, Pearson Chi-square, Exact Chi-square, Kruskal-Wallis, Dunn's Multiple Comparison and Chi-squared Automatic Interaction Detector (CHAID) tests were used for statistical analysis. Results: The mean age of 560 participants was 33.86±7.33 years, of whom 47% (n=263) were female and 53% (n=297) male. Of the participants, the mean levels were 63.06±10.96 for general, 44.79±7.49 for intrinsic, and 18.27±4.64 for extrinsic job satisfaction. 85.4% of the academic staff (n=478) had a moderate level of satisfaction, whereas 14.6% (n=82) had a higher level. There was a significant relationship between income and job satisfaction levels. With the CHAID analysis, it was determined that job satisfaction had a relationship with age, educational status, total years of service and years of service in the current department. Conclusion: Job satisfaction can reflect the general emotional status of employees. It has a greater importance for the jobs that can affect the extraoccupational lives directly and require constant devotion. Employers should take some measures to increase job satisfaction in order to improve efficiency. Turkish Başlık: Akademisyenlerde İş Doyumunu Etkileyen Faktörler Anahtar Kelimeler: Öğretim görevlileri, iş doyumu, etkileyen faktörler Amaç: Akademisyenlik özveri ve dolayısıyla mesleki tatmin gerektiren alanlardan biridir. Bu çalışmada Trakya Üniversitesinde çalışan tüm akademik personelin sosyodemografik özellikleri ile iş doyumu düzeylerinin araştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmada Minnesota Tatmin Ölçeği kısa formunu içeren bir anket kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde frekans tabloları, çapraz tablolar, Pearson Ki-kare, Exact Ki-kare, Kruskal Wallis ve Dunn çoklu karşılaştırma testleri ve “Chi-squared Automatic Interaction Detector” (CHAID) analiz testleri kullanıldı. Bulgular: %47'si (n=263) kadın, %53'ü (n=297) erkek olan 560 katılımcının yaş ortalaması 33.86±7.33'tü. Öğretim elemanlarının genel iş doyumu ortalamaları 63.06±10.96, ortanca 64.00'tü. Katılımcıların içsel iş doyumu ortalamaları 44.79±7.49, dışsal iş doyumu ortalamaları 18.27±4.64 olarak saptandı. Öğretim elemanlarının iş doyumu düzeyleri %85.4'ünde (n=478) orta, %14.6'sında (n=82) yüksek olarak saptandı. Gelir düzeylerine göre iş doyumu düzeyleri arasında anlamlı fark saptandı. Yapılan CHAID analizinde iş doyumu ile bağımsız değişkenlerden yaş, öğrenim durumu, toplam hizmet yılı ve bölümdeki hizmet yılı değişkenlerinin ilişkili olduğu saptandı. Sonuç: İş doyumu, çalışanların genel duygusal durumunu gösterebilmekte ve işe yönelmeyi sağlayan olumlu etki olarak tanımlanmaktadır ve kişilerin başarılı, mutlu ve üretken olabilmelerinin en önemli gereklerinden biridir. Özellikle meslek dışı yaşamları doğrudan etkileyen ve sürekli özveri gerektiren mesleklerde iş doyumu büyük önem taşımaktadır. Verimliliği artırabilmek için yöneticilerin iş doyumunu artıracak önlemler almaları gerekmektedir.
Amaç: Akademisyenlik özveri ve dolayısıyla mesleki tatmin gerektiren
alanlardan biridir. Bu çalışmada Trakya Üniversitesinde çalışan tüm akademik
personelin sosyodemografik özellikleri ile iş doyumu düzeylerinin
araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmada Minnesota Tatmin Ölçeği kısa formunu
içeren bir anket kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde frekans tabloları,
çapraz tablolar, Pearson Ki-kare, Exact Ki-kare, Kruskal Wallis ve Dunn
çoklu karşılaştırma testleri ve “Chi-squared Automatic Interaction Detector”
(CHAID) analiz testleri kullanıldı.
Bulgular: %47’si (n=263) kadın, %53’ü (n=297) erkek olan 560 katılımcı-
nın yaş ortalaması 33.86±7.33’tü. Öğretim elemanlarının genel iş doyumu
ortalamaları 63.06±10.96, ortanca 64.00’tü. Katılımcıların içsel iş doyumu
ortalamaları 44.79±7.49, dışsal iş doyumu ortalamaları 18.27±4.64 olarak
saptandı. Öğretim elemanlarının iş doyumu düzeyleri %85.4’ünde (n=478)
orta, %14.6’sında (n=82) yüksek olarak saptandı. Gelir düzeylerine göre iş
doyumu düzeyleri arasında anlamlı fark saptandı. Yapılan CHAID analizinde
iş doyumu ile bağımsız değişkenlerden yaş, öğrenim durumu, toplam
hizmet yılı ve bölümdeki hizmet yılı değişkenlerinin ilişkili olduğu saptandı.
Sonuç: İş doyumu, çalışanların genel duygusal durumunu gösterebilmekte
ve işe yönelmeyi sağlayan olumlu etki olarak tanımlanmaktadır ve kişilerin
başarılı, mutlu ve üretken olabilmelerinin en önemli gereklerinden biridir.
Özellikle meslek dışı yaşamları doğrudan etkileyen ve sürekli özveri
gerektiren mesleklerde iş doyumu büyük önem taşımaktadır. Verimliliği
artırabilmek için yöneticilerin iş doyumunu artıracak önlemler almaları gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 |