The concept of cultural mediation was first defined and explained in detail by Stephen Bochner in 1981. The concept is based on situations in which cultural elements cannot be received or even understood without assistance and intermediaries. It may appear for reasons such as “cultural mediation, entertainment, acculturation, preservation of regional peace, expression of cultural identity, expansion of cultural capital, transition from one social position to another, post-migration integration” (Yükselsin, 2014: 716). According to Yükselsin, "cultural intermediaries are always needed for the comprehension of music as a means of producing meaning." (Yükselsin, 2014: 713) The actions of immigrant musicians, as important subjects who have knowledge of more than one culture and can act as intermediary between them, also appear as activities where cultural mediation becomes visible.
Immigrant musicians are natural cultural intermediary candidates as they have two different cultures. However, it is seen that different immigrant musicians who have immigrated from the same countries and who perform the music belonging to these countries perform quite different musical performances. In the study, Sakoband and Shukar Muzika groups, both of whom are mostly Balkan immigrant musicians and who express that they make Balkan music, will be examined in terms of their cultural mediation act, while the differentiation in their performances will be tried to be understood in the focus of the realization of this act as a strategic action.
Cultural Mediation Strategy Balkanism Balkan Music Migration
Kültürel aracılık kavramı ilk olarak Stephen Bochner tarafından 1981 yılında tanımlanmış ve ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Kültürel aracılık, kültürel unsurların yardımsız, aracısız bir biçimde alınamayacağı ve hatta anlaşılamayacağı durumlar temeline dayandırılmaktadır. “Kültürel aracılık, eğlence, kültürlenme, bölgesel barışın korunması, kültürel kimliğin ifadesi, kültürel sermayenin genişletilmesi, bir toplumsal konumdan başkasına geçiş, göç sonrası entegrasyon” (Yükselsin, 2014: 716) gibi sebeplerle karşımıza çıkabilir. Yükselsin’e göre “bir anlam üretme aracı olarak müziğin kavranması için de her zaman kültürel aracılara ihtiyaç vardır.” (Yükselsin, 2014: 713) Birden fazla kültüre ait bilgiye sahip ve bunlar arasında aracılık edimini gerçekleştirebilen önemli özneler olarak göçmen müzisyenlerin eylemleri de kültürel aracılığın görünürlük kazandığı faaliyetler olarak karşımıza çıkar.
Göçmen müzisyenler iki farklı kültüre sahip olmaları ile doğal birer kültürel aracı adayıdırlar. Ancak aynı ülkelerden göç etmiş ve buralara ait müzikleri gerçekleştiren farklı göçmen müzisyenlerinin birbirinden oldukça farklı müzik performansları gerçekleştirdiği görülür. Çalışmada her ikisi de Balkan göçmeni müzisyenlerin çoğunlukta olduğu ve Balkan müziği yaptıklarını ifade eden Sakoband ve Shukar Muzika grupları, kültürel aracılık edimini gerçekleştirmeleri bakımından incelenirken performanslarındaki farklılaşma bu edimin stratejik bir eylem olarak gerçekleştirilmesi odağında anlaşılmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 7 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.