Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CULTURAL MEDIATION AS A STRATEGİC ACTİON: BALKAN MUSİC GROUPS FROM IZMİR SAKOBAND AND SHUKAR MUZİKA

Yıl 2020, , 115 - 131, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.798685

Öz

The concept of cultural mediation was first defined and explained in detail by Stephen Bochner in 1981. The concept is based on situations in which cultural elements cannot be received or even understood without assistance and intermediaries. It may appear for reasons such as “cultural mediation, entertainment, acculturation, preservation of regional peace, expression of cultural identity, expansion of cultural capital, transition from one social position to another, post-migration integration” (Yükselsin, 2014: 716). According to Yükselsin, "cultural intermediaries are always needed for the comprehension of music as a means of producing meaning." (Yükselsin, 2014: 713) The actions of immigrant musicians, as important subjects who have knowledge of more than one culture and can act as intermediary between them, also appear as activities where cultural mediation becomes visible.

Immigrant musicians are natural cultural intermediary candidates as they have two different cultures. However, it is seen that different immigrant musicians who have immigrated from the same countries and who perform the music belonging to these countries perform quite different musical performances. In the study, Sakoband and Shukar Muzika groups, both of whom are mostly Balkan immigrant musicians and who express that they make Balkan music, will be examined in terms of their cultural mediation act, while the differentiation in their performances will be tried to be understood in the focus of the realization of this act as a strategic action.

Kaynakça

  • David, Swartz, Kültür ve İktidar: Pierre Bourdie’nün sosyolojisi.1.Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2016, s.148.
  • Eljazeera (2014). “Yunanistan Türkiye Konseri”. (Erişim tarihi: 02.12.2017) http://www.aljazeera.com.tr/haber/yunanistan-turkiye-konseri
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Kültürel Aracılık, Romanlar (Çingeneler) ve Müzik: Bir Rumeli Halk Ezgisinin Kırkpınar Güreş Havasına Dönüştürülmesi Örnek Olay”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 34, 2014, s. 713-730.,
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Kültürel Aracılığın Ritüelleri: Bergamalı Profesyonel Roman Müzisyenlerin Geçiş Ritüellerindeki Aracı Rolleri” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 8, Sayı 39, 2015a, s. 1119-1130.
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Bir ‘Kültürel Aracı’ Olarak Muzaffer Sarısözen ve Erken Cumhuriyet Döneminde ‘Türk Halk Müziği’nin Yeniden İnşasındaki Rolü” Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 14, 2015b s. 77-90.
  • Shukarmuzika (2014). “Balkan Ağırlıklı Rock’a Benzer Oyun Havaları!”. (Erişim tarihi: 02.12.2017) http://www.shukarmuzika.com/

STRATEJİK BİR EYLEM OLARAK KÜLTÜREL ARACILIK: İzmirli Balkan Müzik Grupları Sakoband ve Shukar Muzika

Yıl 2020, , 115 - 131, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.798685

Öz

Kültürel aracılık kavramı ilk olarak Stephen Bochner tarafından 1981 yılında tanımlanmış ve ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Kültürel aracılık, kültürel unsurların yardımsız, aracısız bir biçimde alınamayacağı ve hatta anlaşılamayacağı durumlar temeline dayandırılmaktadır. “Kültürel aracılık, eğlence, kültürlenme, bölgesel barışın korunması, kültürel kimliğin ifadesi, kültürel sermayenin genişletilmesi, bir toplumsal konumdan başkasına geçiş, göç sonrası entegrasyon” (Yükselsin, 2014: 716) gibi sebeplerle karşımıza çıkabilir. Yükselsin’e göre “bir anlam üretme aracı olarak müziğin kavranması için de her zaman kültürel aracılara ihtiyaç vardır.” (Yükselsin, 2014: 713) Birden fazla kültüre ait bilgiye sahip ve bunlar arasında aracılık edimini gerçekleştirebilen önemli özneler olarak göçmen müzisyenlerin eylemleri de kültürel aracılığın görünürlük kazandığı faaliyetler olarak karşımıza çıkar.
Göçmen müzisyenler iki farklı kültüre sahip olmaları ile doğal birer kültürel aracı adayıdırlar. Ancak aynı ülkelerden göç etmiş ve buralara ait müzikleri gerçekleştiren farklı göçmen müzisyenlerinin birbirinden oldukça farklı müzik performansları gerçekleştirdiği görülür. Çalışmada her ikisi de Balkan göçmeni müzisyenlerin çoğunlukta olduğu ve Balkan müziği yaptıklarını ifade eden Sakoband ve Shukar Muzika grupları, kültürel aracılık edimini gerçekleştirmeleri bakımından incelenirken performanslarındaki farklılaşma bu edimin stratejik bir eylem olarak gerçekleştirilmesi odağında anlaşılmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • David, Swartz, Kültür ve İktidar: Pierre Bourdie’nün sosyolojisi.1.Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2016, s.148.
  • Eljazeera (2014). “Yunanistan Türkiye Konseri”. (Erişim tarihi: 02.12.2017) http://www.aljazeera.com.tr/haber/yunanistan-turkiye-konseri
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Kültürel Aracılık, Romanlar (Çingeneler) ve Müzik: Bir Rumeli Halk Ezgisinin Kırkpınar Güreş Havasına Dönüştürülmesi Örnek Olay”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 34, 2014, s. 713-730.,
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Kültürel Aracılığın Ritüelleri: Bergamalı Profesyonel Roman Müzisyenlerin Geçiş Ritüellerindeki Aracı Rolleri” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 8, Sayı 39, 2015a, s. 1119-1130.
  • İ. Yavuz, Yükselsin, “Bir ‘Kültürel Aracı’ Olarak Muzaffer Sarısözen ve Erken Cumhuriyet Döneminde ‘Türk Halk Müziği’nin Yeniden İnşasındaki Rolü” Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 14, 2015b s. 77-90.
  • Shukarmuzika (2014). “Balkan Ağırlıklı Rock’a Benzer Oyun Havaları!”. (Erişim tarihi: 02.12.2017) http://www.shukarmuzika.com/
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burçe Ulubilgin Çuhadar 0000-0001-5431-8434

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2020
Kabul Tarihi 7 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

Chicago Ulubilgin Çuhadar, Burçe. “STRATEJİK BİR EYLEM OLARAK KÜLTÜREL ARACILIK: İzmirli Balkan Müzik Grupları Sakoband Ve Shukar Muzika”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 2, sy. 2 (Ekim 2020): 115-31. https://doi.org/10.47956/bmsd.798685.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.