Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi

Year 2024, , 32 - 42, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde gelecek kaygısının kariyer iyimserliği üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gelecek kaygısı ve kariyer beklentisinin demografik değişkenlere değerlendirilmesi de çalışmanın ikincil amacı olarak belirlenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 158 hemşirelik bölümü öğrencisiyle yürütülmüştür. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Gelecek Kaygısı Ölçeği”, “Kariyer İyimserliği Ölçeği” kullanılarak çevrimiçi anket ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 26 ve AMOS 24 paket programları kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, parametrik analiz yöntemleri ve AMOS 24 programı aracılığıyla da regresyon çalışma hipotezleri test edilmiştir.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin %76.6’sı kadın, %53.2’si 18-22 yaş, %46.8’i 4.sınıftır. Cinsiyet, yaş, sınıf ve mezun olunan lise ile gelecek kaygısı ve kariyer iyimserliği arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Gelecek kaygısının (β=-0.805), gelecek korkusunun (β=-0.469) ve gelecekten umutsuzluğun (β=-0.334) kariyer iyimserliği üzerinde negatif ve anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinde kariyer iyimserliğini arttırmada gelecek kaygısını azaltmanın önemli bir rolü olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet, yaş, sınıf ve mezun olunan lisenin gelecek kaygısı ve kariyer iyimserliği üzerinde anlamlı fark gösterdiği belirlenmiştir.

References

  • Al Hwayan, O. (2020). Predictive ability of future anxiety in professional decision-making skill among a Syrian refugee adolescent in Jordan. Occupational Therapy International, 1-6. doi: 10.1155/2020/4959785
  • Al Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. Journal on Educational Psychology, 10(3), 11-19.
  • Al-Baddai, N. A., Ali Al-Abyadh, M. H. (2021). Future anxiety among university students in light of the corona pandemic and war in Yemen. Clinical Schizophrenia & Related Psychoses, 15, 1-11. doi: 10.3371/CSRP.ANMA.120621
  • Alhalalmeh, S. T. (2023). Self-esteem and its relationship to future anxiety among Jordanian secondary school students. Humanities & Natural Sciences Journal, 4(4), 274-281. doi: 10.53796/hnsj4420
  • AlHarbi, B., Ibrahim, K., Al-Rababaah, J., Al-Mehsin, S. (2021). The ego depletion and ıts relationship with the future anxiety among the university female students. International Journal of Higher Education, 10(2), 128-139. doi:10.5430/ijhe.v10n2p128
  • Al-Lasasmeh, M. (2017). Self-competence and self-management methods and its relationship with the future anxiety among excelling high school students at al-qasr directorate of education schools (Master thesis). Mu'tah University= Karak, Jordan.
  • Altuntaş, S. Y., Korkmaz, Ş., Baykal, Ü., Özyürek, A., Pazar, Z., Şenay, U. Z., ... Tulay, N. (2005). Hemşire öğrencilerin kariyer yönelimleri ve bunu etkileyen faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing, 13(55), 179-197.
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç., Esen, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi= bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Arslan, B. Ş., Küçük, M., Aydın, G., Akbaş, B. (2022). COVID-19 pandemisinde hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kariyer endişeleri ve iş umutları. Current Perspectives on Health Sciences, 3(3), 115-121. doi:10.58208/cphs.1205221
  • Arslan, D., Sart, G. (2021). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ve kariyer seçiminin demografik değişkenler açısından değerlendirilmesi. Proceedings of 12 th SCF International Conference on Contemporary Issues in Social Sciences (October 7-10, 2021).
  • Arslan, R., Demir, G. (2022). G-POWER ve MINITAB uygulamalı örnekleme yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Asarlı, Z., Külahoğlu, Ş. Ö. (2022). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık (pdr) lisans programında okuyan öğrencilerin mesleki gelecek algılarının kariyer uyumu açısından incelenmesi. International Journal of Soial Humanities Scıences Research, 9(82), 890-915. doi: 10.26450/jshsr.1744.
  • Avcı, S. Ç., Işık, G., Cetişli, N. E., Üşümez, D., Şencandan, B., Bektaş, C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 256-265. doi: 10.17681/hsp.441835
  • Aymans, S. C., Kortsch, T., Kauffeld, S. (2020). Gender and career optimism-the effects of gender‐specific perceptions of lecturer support, career barriers and self‐efficacy on career optimism. Higher Education Quarterly, 74(3), 273-289. doi: 10.1111/hequ.12238
  • Chui, H., Li, H., Ngo, H. Y. (2022). Linking protean career orientation with career optimism= Career adaptability and career decision self-efficacy as mediators. Journal of Career Development, 49(1), 161-173. doi: 10.1177/0894845320912526
  • Coetzee, M., De Villiers, M. (2010). Sources of job stress, work engagement and career orientations of employees in a South African financial institution. Southern African Business Review, 14(1), 27–58.
  • Cohen J. (1992). Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çınar, H. G., Yılmaz, D., Arkan, B., Arslan, M. (2021). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bireysel kariyer planlama eğilimlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 47(3), 439-444. doi: 10.32708/uutfd.1022231
  • Dey, N. E. Y., Oti-Boadi, M., Malm, E., Selormey, R. K., Ansah, K. O. (2022). Fear of COVID-19, perceived academic stress, future anxiety, and psychological distress of Ghanaian university students= A serial mediation examination. Journal of Psychology in Africa, 32(5), 423-430. doi: 10.1080/14330237.2022.2120703
  • Ece, S. (2020). COVID 19 pandemi sürecindeki tam kapanma döneminde üniversite öğrencilerinin stres, depresyon ve kaygı düzeylerinin kariyer iyimserliğine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 257-270.
  • Erdoğan, A. (2022). Kariyer iyimserliği ve kariyer uyumu ilişkisi. Sosyal, Beşeri Ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar XIV, 79-94.
  • Erenoğlu, R. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumlarının kariyer iyimserliği ve uyumluluğu üzerine etkisi. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 8(3), 156-165. doi: 10.55646/jaren.2022.20438
  • Eva, N., Newman, A., Jiang, Z., Brouwer, M. (2020). Career optimism= A systematic review and agenda for future research. Journal of Vocational Behavior, 116, 1-18. doi: 10.1016/j.jvb.2019.02.011
  • Geylani, M., Yıldız, C. Ç. (2022). Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi= Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 284-300. doi: 10.33715/inonusaglik.1011330
  • Gunkel, M., Schlaegel, C., Langella, I. M., Peluchette, J. V. (2010). Personality and career decisiveness= An international empirical comparison of business students' career planning. Personnel Review, 39(4), 503–524. doi: 10.1108/00483481011045443
  • Güldü, Ö., Kart, M. E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 72(2), 377–400.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
  • Hammad, M. A. (2016). Future anxiety and its relationship to students' attitude toward academic specialization. Journal of Education and Practice, 7(15), 54-65.
  • Higgins, M., Dobrow, S. R., Roloff, K. S. (2010). Optimism and the boundaryless career= The role of developmental relationships. Journal of Organizational Behavior, 31(5), 749–769. doi: 10.1002/job.693
  • İlaslan, E., Kalav, S., Esirgenler, A., Abdullah, Ş., Fidan, E. R., Tarhan, E., Güner, F. (2020). İki farklı fakültede öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin kariyer geleceğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 254-263. doi: 10.38108/ouhcd.787739
  • Karadaş, A., Duran, S., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-8. doi: 10.22312/sdusbed.224956
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi: Kavramsal bir çalışma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47-63. doi: 10.29131/uiibd.1279602.
  • Lin, X., Luan, Y., Zhao, K., Zhao, T., & Zhao, G. (2022). The antecedents and outcomes of career optimism= a meta-analysis. Career Development International, 27(4), 409-432. doi: 10.1108/CDI-01-2022-0023
  • Mansur, F., Doğuç, E. (2021). Covid-19 Pandemisinde üniversite öğrencilerinin umut düzeyleri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(Özel Sayı), 26-51. doi: 10.52528/genclikarastirmalari.845716
  • McIlveen, P., Burton, L. J., Beccaria, G. (2013). A short form of the career futures inventory. Journal of Career Assessment, 21(1), 127–138. doi: 10.1177/1069072712450493
  • McIlveen, P., Perera, H. N. (2016). Career optimism mediates the effect of personality on teachers’ career engagement. Journal of Career Assessment, 24(4), 623–636. doi: 10.1177/1069072715616059
  • Mercan, N., Adıgüzel, V., Özcan, C. T. (2023). Sağlık alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin kariyerlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi= Karma yöntem. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(1), 111-121.
  • Mollaoğlu, M., Yanmış, S. (2019). 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin meslek algısı ve kariyer planlaması arasındaki ilişkinin belirlenmesi. In SETSCI Conference Proceedings, 4(9), 78-81. doi: doi.org/10.36287/setsci.4.9.052
  • Mutia, H., Hargiana, G. (2021). Future anxiety in students of communication and Islamic broadcasting program= The correlation with resilience. Journal of Public Health Research, 10(s1), 1-6. doi: 10.4081/jphr.2021.2401
  • Neault, R. A. (2002). Thriving in the new millennium= Career management in the changing world of work. Canadian Journal of Career Development, 1, 11-22.
  • Nurmi, J. E., Salmela-Aro, K., Koivisto, P. (2002). Goal importance and related achievement beliefs and emotions during the transition from vocational school to work= Antecedents and consequences. Journal of Vocational Behavior, 60(2), 241-261. doi: 10.1006/jvbe.2001.1866
  • Patton, W., Bartrum, D. A., Creed, P. A. (2004). Gender differences for optimism, self-esteem, expectations and goals in predicting career planning and exploration in adolescents. Journal for Educational and Vocational Guidance, 4, 193-209.
  • Perera, H. N., McIlveen, P. (2014). The role of optimism and engagement coping in college adaptation= A career construction model. Journal of Vocational Behavior, 84, 395-404.
  • Rabei, S., Ramadan, S., Abdallah, N. (2020). Self-efficacy and future anxiety among students of nursing and education colleges of Helwan University. Middle East Current Psychiatry, 27, 1-5. doi: 10.1186/s43045-020-00049-6
  • Saleh, M. A. A. A. H. (2023). Future anxiety among the students of psychology at the Faculty of Arts of the University of Khartoum and its relationship to some variables. University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences, 20(1) 120-146.
  • Santilli, S., Marcionetti, J., Rochat, S., Rossier, J., Nota, L. (2017). Career adaptability, hope, optimism, and life satisfaction in Italian and Swiss adolescents. Journal of Career Development, 44(1), 62–76. doi: 10.1177/0894845316633793
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Education in Practice, 46, 1-7. doi: 10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Savoly, K. D., Dost, M. T. (2021). Üniversite öğrencileri için kariyer iyimserliği ölçeğinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 126-149. doi= 10.21764/maeuefd.816857
  • Shearer, J. N. (2016). Anxiety, nursing students, and simulation= State of the science. Journal of Nursing Education, 55(10), 551-554. doi: 10.3928/01484834-20160914-02
  • Siyez, D.M., Yusupu, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolü değişkenine göre incelenmesi. ISGUC The Journal of Industrial Relations Human Resources, 17(1), 75-88.
  • Sönmez, Y., Akdemir, M., Meydanlioglu, A., Aktekin, M. R. (2023). Psychological distress, depression, and anxiety in nursing students= A longitudinal study. In Healthcare, 11, 1-11. doi: 10.3390/healthcare11050636
  • Spurk, D., Volmer, J. (2013). Validation of a German version of the career futures inventory (CFI)= Career adaptability, career optimism, job market knowledge, and career success. German Journal of Work and Organizational Psychology, 57(2), 77–95.
  • Şen, S., Özdilek, S., Öz, E. N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde kariyer geleceği ile hemşirelik mesleğine yönelik imaj algısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 21-30. doi: 10.5222/SHYD.2021.62408
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Uğuz Arsu, Ş. (2022). Covid-19 Pandemisinde öğrencilerin gelecek kaygılarının kariyer geleceği algısı ile ilişkisi. The Business Journal, 3(2), 95-114.
  • Yalçın, S., Açıkgöz, İ. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 259-270.
  • Yorulmaz, M. (2019). Anxiety of future and finding a job of bachelor’s degree students. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 196-207. doi= 10.33692/avrasyad.543743
  • Yousef, S., Athamneh, M., Masuadi, E., Ahmad, H., Loney, T., Moselhy, H. F., ... ElBarazi, I. (2017). Association between depression and factors affecting career choice among Jordanian nursing students. Frontiers in Public Health, 5, 1-8. doi: 10.3389/fpubh.2017.00311

The Effect of Future Anxiety on Career Optimism in Nursing

Year 2024, , 32 - 42, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028

Abstract

Aim: In this study, it was aimed to determine the effect of future anxiety on career optimism in nursing students. The evaluation of future anxiety and career expectancy according to demographic variables was also determined as the secondary aim of the study.
Materials and Method: This study was conducted with 158 nursing students studying at a state university.The data were collected with an online questionnaire using the "Personal Information Form", "Future Anxiety Scale", "Career Optimism Scale". SPSS 26 and AMOS 24 package programmes were used to evaluate the data. In the analysis of the data; descriptive statistics, parametric analysis methods and regression study hypotheses were tested through AMOS 24 programme.
Results: Among nursing students, 76.6% were female, 53.2% were 18-22 years old, and 46.8% were in the 4th grade. A significant difference was found between gender, age, class and high school graduated from and future anxiety and career optimism. It was determined that future anxiety (β=-0.805), fear of the future (β=-0.469) and hopelessness about the future (β=-0.334) had a negative and significant effect on career optimism.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that reducing future anxiety has an important role in increasing career optimism in nursing students. It was determined that gender, age, grade and graduated high school showed significant differences on future anxiety and career optimism.

References

  • Al Hwayan, O. (2020). Predictive ability of future anxiety in professional decision-making skill among a Syrian refugee adolescent in Jordan. Occupational Therapy International, 1-6. doi: 10.1155/2020/4959785
  • Al Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. Journal on Educational Psychology, 10(3), 11-19.
  • Al-Baddai, N. A., Ali Al-Abyadh, M. H. (2021). Future anxiety among university students in light of the corona pandemic and war in Yemen. Clinical Schizophrenia & Related Psychoses, 15, 1-11. doi: 10.3371/CSRP.ANMA.120621
  • Alhalalmeh, S. T. (2023). Self-esteem and its relationship to future anxiety among Jordanian secondary school students. Humanities & Natural Sciences Journal, 4(4), 274-281. doi: 10.53796/hnsj4420
  • AlHarbi, B., Ibrahim, K., Al-Rababaah, J., Al-Mehsin, S. (2021). The ego depletion and ıts relationship with the future anxiety among the university female students. International Journal of Higher Education, 10(2), 128-139. doi:10.5430/ijhe.v10n2p128
  • Al-Lasasmeh, M. (2017). Self-competence and self-management methods and its relationship with the future anxiety among excelling high school students at al-qasr directorate of education schools (Master thesis). Mu'tah University= Karak, Jordan.
  • Altuntaş, S. Y., Korkmaz, Ş., Baykal, Ü., Özyürek, A., Pazar, Z., Şenay, U. Z., ... Tulay, N. (2005). Hemşire öğrencilerin kariyer yönelimleri ve bunu etkileyen faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing, 13(55), 179-197.
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç., Esen, E. (2020). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi= bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Arslan, B. Ş., Küçük, M., Aydın, G., Akbaş, B. (2022). COVID-19 pandemisinde hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kariyer endişeleri ve iş umutları. Current Perspectives on Health Sciences, 3(3), 115-121. doi:10.58208/cphs.1205221
  • Arslan, D., Sart, G. (2021). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ve kariyer seçiminin demografik değişkenler açısından değerlendirilmesi. Proceedings of 12 th SCF International Conference on Contemporary Issues in Social Sciences (October 7-10, 2021).
  • Arslan, R., Demir, G. (2022). G-POWER ve MINITAB uygulamalı örnekleme yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Asarlı, Z., Külahoğlu, Ş. Ö. (2022). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık (pdr) lisans programında okuyan öğrencilerin mesleki gelecek algılarının kariyer uyumu açısından incelenmesi. International Journal of Soial Humanities Scıences Research, 9(82), 890-915. doi: 10.26450/jshsr.1744.
  • Avcı, S. Ç., Işık, G., Cetişli, N. E., Üşümez, D., Şencandan, B., Bektaş, C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerleri ve kariyer planları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 256-265. doi: 10.17681/hsp.441835
  • Aymans, S. C., Kortsch, T., Kauffeld, S. (2020). Gender and career optimism-the effects of gender‐specific perceptions of lecturer support, career barriers and self‐efficacy on career optimism. Higher Education Quarterly, 74(3), 273-289. doi: 10.1111/hequ.12238
  • Chui, H., Li, H., Ngo, H. Y. (2022). Linking protean career orientation with career optimism= Career adaptability and career decision self-efficacy as mediators. Journal of Career Development, 49(1), 161-173. doi: 10.1177/0894845320912526
  • Coetzee, M., De Villiers, M. (2010). Sources of job stress, work engagement and career orientations of employees in a South African financial institution. Southern African Business Review, 14(1), 27–58.
  • Cohen J. (1992). Statistical Power Analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çınar, H. G., Yılmaz, D., Arkan, B., Arslan, M. (2021). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bireysel kariyer planlama eğilimlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 47(3), 439-444. doi: 10.32708/uutfd.1022231
  • Dey, N. E. Y., Oti-Boadi, M., Malm, E., Selormey, R. K., Ansah, K. O. (2022). Fear of COVID-19, perceived academic stress, future anxiety, and psychological distress of Ghanaian university students= A serial mediation examination. Journal of Psychology in Africa, 32(5), 423-430. doi: 10.1080/14330237.2022.2120703
  • Ece, S. (2020). COVID 19 pandemi sürecindeki tam kapanma döneminde üniversite öğrencilerinin stres, depresyon ve kaygı düzeylerinin kariyer iyimserliğine etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 257-270.
  • Erdoğan, A. (2022). Kariyer iyimserliği ve kariyer uyumu ilişkisi. Sosyal, Beşeri Ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar XIV, 79-94.
  • Erenoğlu, R. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumlarının kariyer iyimserliği ve uyumluluğu üzerine etkisi. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 8(3), 156-165. doi: 10.55646/jaren.2022.20438
  • Eva, N., Newman, A., Jiang, Z., Brouwer, M. (2020). Career optimism= A systematic review and agenda for future research. Journal of Vocational Behavior, 116, 1-18. doi: 10.1016/j.jvb.2019.02.011
  • Geylani, M., Yıldız, C. Ç. (2022). Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi= Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 284-300. doi: 10.33715/inonusaglik.1011330
  • Gunkel, M., Schlaegel, C., Langella, I. M., Peluchette, J. V. (2010). Personality and career decisiveness= An international empirical comparison of business students' career planning. Personnel Review, 39(4), 503–524. doi: 10.1108/00483481011045443
  • Güldü, Ö., Kart, M. E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 72(2), 377–400.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
  • Hammad, M. A. (2016). Future anxiety and its relationship to students' attitude toward academic specialization. Journal of Education and Practice, 7(15), 54-65.
  • Higgins, M., Dobrow, S. R., Roloff, K. S. (2010). Optimism and the boundaryless career= The role of developmental relationships. Journal of Organizational Behavior, 31(5), 749–769. doi: 10.1002/job.693
  • İlaslan, E., Kalav, S., Esirgenler, A., Abdullah, Ş., Fidan, E. R., Tarhan, E., Güner, F. (2020). İki farklı fakültede öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin kariyer geleceğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3(3), 254-263. doi: 10.38108/ouhcd.787739
  • Karadaş, A., Duran, S., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-8. doi: 10.22312/sdusbed.224956
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi: Kavramsal bir çalışma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47-63. doi: 10.29131/uiibd.1279602.
  • Lin, X., Luan, Y., Zhao, K., Zhao, T., & Zhao, G. (2022). The antecedents and outcomes of career optimism= a meta-analysis. Career Development International, 27(4), 409-432. doi: 10.1108/CDI-01-2022-0023
  • Mansur, F., Doğuç, E. (2021). Covid-19 Pandemisinde üniversite öğrencilerinin umut düzeyleri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(Özel Sayı), 26-51. doi: 10.52528/genclikarastirmalari.845716
  • McIlveen, P., Burton, L. J., Beccaria, G. (2013). A short form of the career futures inventory. Journal of Career Assessment, 21(1), 127–138. doi: 10.1177/1069072712450493
  • McIlveen, P., Perera, H. N. (2016). Career optimism mediates the effect of personality on teachers’ career engagement. Journal of Career Assessment, 24(4), 623–636. doi: 10.1177/1069072715616059
  • Mercan, N., Adıgüzel, V., Özcan, C. T. (2023). Sağlık alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin kariyerlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi= Karma yöntem. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(1), 111-121.
  • Mollaoğlu, M., Yanmış, S. (2019). 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin meslek algısı ve kariyer planlaması arasındaki ilişkinin belirlenmesi. In SETSCI Conference Proceedings, 4(9), 78-81. doi: doi.org/10.36287/setsci.4.9.052
  • Mutia, H., Hargiana, G. (2021). Future anxiety in students of communication and Islamic broadcasting program= The correlation with resilience. Journal of Public Health Research, 10(s1), 1-6. doi: 10.4081/jphr.2021.2401
  • Neault, R. A. (2002). Thriving in the new millennium= Career management in the changing world of work. Canadian Journal of Career Development, 1, 11-22.
  • Nurmi, J. E., Salmela-Aro, K., Koivisto, P. (2002). Goal importance and related achievement beliefs and emotions during the transition from vocational school to work= Antecedents and consequences. Journal of Vocational Behavior, 60(2), 241-261. doi: 10.1006/jvbe.2001.1866
  • Patton, W., Bartrum, D. A., Creed, P. A. (2004). Gender differences for optimism, self-esteem, expectations and goals in predicting career planning and exploration in adolescents. Journal for Educational and Vocational Guidance, 4, 193-209.
  • Perera, H. N., McIlveen, P. (2014). The role of optimism and engagement coping in college adaptation= A career construction model. Journal of Vocational Behavior, 84, 395-404.
  • Rabei, S., Ramadan, S., Abdallah, N. (2020). Self-efficacy and future anxiety among students of nursing and education colleges of Helwan University. Middle East Current Psychiatry, 27, 1-5. doi: 10.1186/s43045-020-00049-6
  • Saleh, M. A. A. A. H. (2023). Future anxiety among the students of psychology at the Faculty of Arts of the University of Khartoum and its relationship to some variables. University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences, 20(1) 120-146.
  • Santilli, S., Marcionetti, J., Rochat, S., Rossier, J., Nota, L. (2017). Career adaptability, hope, optimism, and life satisfaction in Italian and Swiss adolescents. Journal of Career Development, 44(1), 62–76. doi: 10.1177/0894845316633793
  • Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Education in Practice, 46, 1-7. doi: 10.1016/j.nepr.2020.102809
  • Savoly, K. D., Dost, M. T. (2021). Üniversite öğrencileri için kariyer iyimserliği ölçeğinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 126-149. doi= 10.21764/maeuefd.816857
  • Shearer, J. N. (2016). Anxiety, nursing students, and simulation= State of the science. Journal of Nursing Education, 55(10), 551-554. doi: 10.3928/01484834-20160914-02
  • Siyez, D.M., Yusupu, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde kariyer uyumluluğu ve kariyer iyimserliğinin cinsiyet rolü değişkenine göre incelenmesi. ISGUC The Journal of Industrial Relations Human Resources, 17(1), 75-88.
  • Sönmez, Y., Akdemir, M., Meydanlioglu, A., Aktekin, M. R. (2023). Psychological distress, depression, and anxiety in nursing students= A longitudinal study. In Healthcare, 11, 1-11. doi: 10.3390/healthcare11050636
  • Spurk, D., Volmer, J. (2013). Validation of a German version of the career futures inventory (CFI)= Career adaptability, career optimism, job market knowledge, and career success. German Journal of Work and Organizational Psychology, 57(2), 77–95.
  • Şen, S., Özdilek, S., Öz, E. N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinde kariyer geleceği ile hemşirelik mesleğine yönelik imaj algısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 21-30. doi: 10.5222/SHYD.2021.62408
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban, A. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(1), 69-75.
  • Uğuz Arsu, Ş. (2022). Covid-19 Pandemisinde öğrencilerin gelecek kaygılarının kariyer geleceği algısı ile ilişkisi. The Business Journal, 3(2), 95-114.
  • Yalçın, S., Açıkgöz, İ. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 259-270.
  • Yorulmaz, M. (2019). Anxiety of future and finding a job of bachelor’s degree students. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 196-207. doi= 10.33692/avrasyad.543743
  • Yousef, S., Athamneh, M., Masuadi, E., Ahmad, H., Loney, T., Moselhy, H. F., ... ElBarazi, I. (2017). Association between depression and factors affecting career choice among Jordanian nursing students. Frontiers in Public Health, 5, 1-8. doi: 10.3389/fpubh.2017.00311
There are 58 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing Management, Health Management
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Mesut Karaman 0000-0002-7584-0800

Hilal Kuşcu Karatepe 0000-0001-9237-2714

Early Pub Date April 25, 2024
Publication Date April 25, 2024
Submission Date July 28, 2023
Acceptance Date March 13, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Karaman, M., & Kuşcu Karatepe, H. (2024). Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 32-42. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028
AMA Karaman M, Kuşcu Karatepe H. Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. April 2024;6(1):32-42. doi:10.46413/boneyusbad.1334028
Chicago Karaman, Mesut, and Hilal Kuşcu Karatepe. “Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 6, no. 1 (April 2024): 32-42. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028.
EndNote Karaman M, Kuşcu Karatepe H (April 1, 2024) Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6 1 32–42.
IEEE M. Karaman and H. Kuşcu Karatepe, “Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 32–42, 2024, doi: 10.46413/boneyusbad.1334028.
ISNAD Karaman, Mesut - Kuşcu Karatepe, Hilal. “Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6/1 (April 2024), 32-42. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028.
JAMA Karaman M, Kuşcu Karatepe H. Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6:32–42.
MLA Karaman, Mesut and Hilal Kuşcu Karatepe. “Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 1, 2024, pp. 32-42, doi:10.46413/boneyusbad.1334028.
Vancouver Karaman M, Kuşcu Karatepe H. Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6(1):32-4.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.