Aim: This study aims to determine nurses’ views on lifelong nursing.
Material and Method: The study is of a qualitative and phenomenological (descriptive) design. The study group consisted of 22 nurses. Individual in-depth interview method was used in the study, and the interviews were continued until data saturation was achieved. Interviews were conducted using a semi-structured interview form and lasted approximately 20 minutes. The study was conducted between August and September 2022, with the permission of the Ethics Committee and written consent from the nurses. Thematic analysis method was used in the analysis of the data.
Results: Five main themes and 18 sub-themes were determined as necessity, attitude, sources of motivation, obstacles and suggestions regarding lifelong learning in this study.
Conclusion: The nurses considered lifelong learning as necessary and that their motivation for lifelong learning was affected by the attitudes of team members and managers, social environment, educational opportunities, individual, familial, institutional, professional, social and physical conditions. While organizing continuing education programs for nurses, it can be recommended to consider working conditions, motivational resources, develop facilities such as libraries and internet access that will support lifelong learning, and provide administrative support.
Amaç: Çalışma, hemşirelerin yaşam boyu öğrenme ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, nitel tasarım tipinde ve fenomenolojik (betimsel) desendedir. Çalışma grubunu, maksimum çeşitlilik esas alınarak belirlenen 22 hemşire oluşturmuştur. Araştırmada bireysel derinlemesine görüşme yöntemi kullanılmış, görüşmeler veri doygunluğu sağlanıncaya kadar sürdürülmüştür. Görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile gerçekleştirilmiş ve yaklaşık 20 dk sürmüştür. Çalışma Ağustos – Eylül 2022 tarihleri arasında, Etik Kurul izni ve hemşirelerden yazılı onam alınarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde, tematik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada yaşam boyu öğrenmeye yönelik gereklilik, tutum, motivasyon kaynakları, engeller ve öneriler olmak üzere beş ana tema ve 18 alt tema belirlenmiştir.
Sonuç: Hemşirelerin yaşam boyu öğrenmeyi gerekli gördükleri, yaşam boyu öğrenmede motivasyonlarının ekip üyeleri ve yöneticilerin tutumundan, sosyal çevre, eğitim olanaklarından, bireysel, ailevi, kurumsal, mesleki, sosyal ve fiziksel koşullardan etkilendiği belirlenmiştir. Hemşirelerin sürekli eğitim programları düzenlenirken çalışma koşulları, motivasyon kaynaklarının dikkate alınması, yaşam boyu öğrenmeyi destekleyecek kütüphane, internet gibi olanakların geliştirilmesi ve yönetsel destek sağlanması önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nurse Education, Nursing Management |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 1, 2024 |
Acceptance Date | November 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 3 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.