Research Article
BibTex RIS Cite

Sır Dizilerinde Kadın

Year 2016, Volume: 10 Issue: 10, 247 - 270, 30.12.2016

Abstract

Günümüz bilişim çağında, toplumsal
hayatın dinamikleriyle girift bir ilişki içerisinde olan medya; eğlence, haber,
bilgi ve boş zaman doldurma kaynağı olarak önem ve etkinliğini arttırmakla
birlikte, orta ya da uzun vadede, toplumu oluşturan bireyin tutum ve
davranışlarının korunmasında veya dönüşümünde önemli değişkenlerden birisi
hâline gelmiş görünmektedir. Toplumsalın hemen her alanı ile aynı zamanda
toplumsal bir ürün de olan medya, toplumun hemen her alanı ile derin bir ilişki
ve etkileşim içerisindedir. Neticede bu etkileşim süreci içerisinde toplumsal
hayatın hemen her boyutuna nüfuz etmiş olan din-medya konusu da önemli bir
araştırma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Hatta bu durum öyle bir noktaya
ulaşmıştır ki, görünürde dine hizmet eder bir yaklaşımla hareket eden, aslında
ezoterik bir oluşum olan FETÖ (Fetullahçı Terör Örgütü) yapılanması tüm medya
imkânlarını da kendi gizli ideolojisi ve hedefleri ekseninde sonuna kadar
kullanabilmiş, hedefleri arasında belki de en önemli ve tehlikelisi olan
paralel bir devlet kurma idealini gerçekleştirmek adına her türlü yola
başvurmuştur. Bu bağlamda özellikle FETÖ yayın grubu kanallarında yayınlanan
diziler arasından olmak üzere, sır dizileri olarak adlandırılan dinî-ahlakî
motiflerle bezenmiş televizyon dizileri inceleme konusu olarak seçilmiştir. Bu
makalede özellikle sır dizilerinde kadın kimliği, kadının konumlandırılması, kadına
yönelik şiddet ve kadın kimliği üzerinden ötekileştirme konuları işlenmiştir.
Ulaştıkları reyting oranları ile en azından toplumun belli bir kesimi tarafından
izlenen bu dizileri anlamaya çalışmak hedefiyle yola çıkılan çalışmada,
ağırlıklı olarak içerik analizi tekniği kullanılarak bu diziler inceleme konusu
hâline getirilmiştir. Bunu yapabilmek adına öncelikle kapsamlı bir içerik
analizi tablosu oluşturulmuş ve bu çerçevede nitel çıkarsama ve
değerlendirmeler yapılmıştır. 

References

  • Aziz, Aysel, Televizyon ve Radyo Yayıncılığı, Turhan kitabevi, Ankara 2006.
  • Baudrillard, Jean, Tüketim Toplumu,(çev. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin), Ayrıntı yayınları, İstanbul 1997.
  • Berger, Arthur Asa, Media Analyses Techniques, Third Edition, Sage Publica-tion, United Kingdom, London 2005.
  • Cereci, Sedat, Büyülü Kutu, Büyülenmiş Toplum, Şule yayınları, İstanbul 1992.
  • Chomsky, Naom, Medya Denetimi, (çev. Elif Baki), Everest yayınları, İstanbul 2005.
  • Esslin, Martin, TV Beyaz Camın Arkası, (çev. Murat Çiftkaya), Pınar yayınları, İstanbul 1991.
  • Fıske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev. Süleyman Irvan), Bilim Sanat yayınları, Ankara 1996.
  • Giddens, Anthony, Sosyoloji, (çev. Hüseyin Özel ve diğerleri), Ayraç yayınları, Ankara 2000.
  • Işık, Metin, Dünya ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Kitabevi yayınları, 2. Baskı, Konya 2007.
  • Lull, James, Medya İletişim Kültür, (çev. Nazife Güngör), Vadi yayınları, An-kara 2001.
  • Mcluhan, Marshall ve Quentin Fiore Medya Mesajı, Medya Mesajıdır, hazır-layan: Jerome Angel, (çev. İlke Haydaroğlu), MediaCat Kitapları, İs-tan­bul 2012.
  • Özdemir, Murat, “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), Eskişehir 2010.
  • Postman, Neil, Televizyon, Öldüren Eğlence, (çev. Osman Akınhay), Ayrıntı yayınları, 3. Baskı, İstanbul 2010.
  • Priest, Susanna Horning, Doing Media Research-An Introduction, 2nd Edition, Sage Publications, USA California, 2009.
  • Propp, Viladimir, Morphology of The Folk Tale 1928 Translation, The Ameri-can Folklore Society and Indiana University.
  • Stout, Daniel A., ve Judith M. Buddenbaum “Kitle İletişim Araştırmalarının ve Din Sosyolojisinin Bir Sentezine Doğru”, (çev. Metin Işık), Selçuk Üni-versitesi Dergisi, C. 1, Sayı: 3, Konya 2000.
  • Taşkıran, Nurdan Öncel, Zihinlerin Yeni Kadın İmgesi -Aliye-, Beta basım ya-yım, 2. Baskı, İstanbul 2007.
  • Yahya, Z. Nilüfer “İmgeler ve Ötekileştirme: Cadılar, Yerliler, Avrupalılar”, Atılım Sosyal Bilimler Dergisi, C. 1, Sayı: 1, 2011.
  • http://www.milliyet.co m.tr/r eytingin-sirri-sonunda- cozuldu/ magazin/ma gazindetay/03.08.2004/960068/d efault.htm 03/08/2004.
  • http://www.denizce.com/kadinlargunu05.asp 15/09/2013.
Year 2016, Volume: 10 Issue: 10, 247 - 270, 30.12.2016

Abstract

References

  • Aziz, Aysel, Televizyon ve Radyo Yayıncılığı, Turhan kitabevi, Ankara 2006.
  • Baudrillard, Jean, Tüketim Toplumu,(çev. Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin), Ayrıntı yayınları, İstanbul 1997.
  • Berger, Arthur Asa, Media Analyses Techniques, Third Edition, Sage Publica-tion, United Kingdom, London 2005.
  • Cereci, Sedat, Büyülü Kutu, Büyülenmiş Toplum, Şule yayınları, İstanbul 1992.
  • Chomsky, Naom, Medya Denetimi, (çev. Elif Baki), Everest yayınları, İstanbul 2005.
  • Esslin, Martin, TV Beyaz Camın Arkası, (çev. Murat Çiftkaya), Pınar yayınları, İstanbul 1991.
  • Fıske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev. Süleyman Irvan), Bilim Sanat yayınları, Ankara 1996.
  • Giddens, Anthony, Sosyoloji, (çev. Hüseyin Özel ve diğerleri), Ayraç yayınları, Ankara 2000.
  • Işık, Metin, Dünya ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Kitabevi yayınları, 2. Baskı, Konya 2007.
  • Lull, James, Medya İletişim Kültür, (çev. Nazife Güngör), Vadi yayınları, An-kara 2001.
  • Mcluhan, Marshall ve Quentin Fiore Medya Mesajı, Medya Mesajıdır, hazır-layan: Jerome Angel, (çev. İlke Haydaroğlu), MediaCat Kitapları, İs-tan­bul 2012.
  • Özdemir, Murat, “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), Eskişehir 2010.
  • Postman, Neil, Televizyon, Öldüren Eğlence, (çev. Osman Akınhay), Ayrıntı yayınları, 3. Baskı, İstanbul 2010.
  • Priest, Susanna Horning, Doing Media Research-An Introduction, 2nd Edition, Sage Publications, USA California, 2009.
  • Propp, Viladimir, Morphology of The Folk Tale 1928 Translation, The Ameri-can Folklore Society and Indiana University.
  • Stout, Daniel A., ve Judith M. Buddenbaum “Kitle İletişim Araştırmalarının ve Din Sosyolojisinin Bir Sentezine Doğru”, (çev. Metin Işık), Selçuk Üni-versitesi Dergisi, C. 1, Sayı: 3, Konya 2000.
  • Taşkıran, Nurdan Öncel, Zihinlerin Yeni Kadın İmgesi -Aliye-, Beta basım ya-yım, 2. Baskı, İstanbul 2007.
  • Yahya, Z. Nilüfer “İmgeler ve Ötekileştirme: Cadılar, Yerliler, Avrupalılar”, Atılım Sosyal Bilimler Dergisi, C. 1, Sayı: 1, 2011.
  • http://www.milliyet.co m.tr/r eytingin-sirri-sonunda- cozuldu/ magazin/ma gazindetay/03.08.2004/960068/d efault.htm 03/08/2004.
  • http://www.denizce.com/kadinlargunu05.asp 15/09/2013.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ümit Harun Akkaya

Publication Date December 30, 2016
Submission Date November 25, 2016
Acceptance Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 10

Cite

ISNAD Akkaya, Ümit Harun. “Sır Dizilerinde Kadın”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/10 (December 2016), 247-270.

Bozok University Journal of Faculty of Theology (BOZIFDER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivatives 4.0 International Licence (CC BY NC ND).