Günümüz bilişim çağında, toplumsal
hayatın dinamikleriyle girift bir ilişki içerisinde olan medya; eğlence, haber,
bilgi ve boş zaman doldurma kaynağı olarak önem ve etkinliğini arttırmakla
birlikte, orta ya da uzun vadede, toplumu oluşturan bireyin tutum ve
davranışlarının korunmasında veya dönüşümünde önemli değişkenlerden birisi
hâline gelmiş görünmektedir. Toplumsalın hemen her alanı ile aynı zamanda
toplumsal bir ürün de olan medya, toplumun hemen her alanı ile derin bir ilişki
ve etkileşim içerisindedir. Neticede bu etkileşim süreci içerisinde toplumsal
hayatın hemen her boyutuna nüfuz etmiş olan din-medya konusu da önemli bir
araştırma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Hatta bu durum öyle bir noktaya
ulaşmıştır ki, görünürde dine hizmet eder bir yaklaşımla hareket eden, aslında
ezoterik bir oluşum olan FETÖ (Fetullahçı Terör Örgütü) yapılanması tüm medya
imkânlarını da kendi gizli ideolojisi ve hedefleri ekseninde sonuna kadar
kullanabilmiş, hedefleri arasında belki de en önemli ve tehlikelisi olan
paralel bir devlet kurma idealini gerçekleştirmek adına her türlü yola
başvurmuştur. Bu bağlamda özellikle FETÖ yayın grubu kanallarında yayınlanan
diziler arasından olmak üzere, sır dizileri olarak adlandırılan dinî-ahlakî
motiflerle bezenmiş televizyon dizileri inceleme konusu olarak seçilmiştir. Bu
makalede özellikle sır dizilerinde kadın kimliği, kadının konumlandırılması, kadına
yönelik şiddet ve kadın kimliği üzerinden ötekileştirme konuları işlenmiştir.
Ulaştıkları reyting oranları ile en azından toplumun belli bir kesimi tarafından
izlenen bu dizileri anlamaya çalışmak hedefiyle yola çıkılan çalışmada,
ağırlıklı olarak içerik analizi tekniği kullanılarak bu diziler inceleme konusu
hâline getirilmiştir. Bunu yapabilmek adına öncelikle kapsamlı bir içerik
analizi tablosu oluşturulmuş ve bu çerçevede nitel çıkarsama ve
değerlendirmeler yapılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2016 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 10 |