Consumption, which appears as an indispensable element in meeting human needs, can be shaped by emotional motivations beyond the concept and phenomenon of need. Individuals, who gain continuity in their purchasing behaviour with the influence of consumption culture, can tend towards purchasing behaviour with the influence of advertisements and can make unplanned purchases. In this context, a survey was conducted in the study aiming to determine the media, advertising viewing habits and unplanned purchasing behaviours of young consumers. The study, which has a quantitative research design, focused on young consumers studying at university in Ankara.
Analyses were carried out with the data obtained from a total of 464 participants, percentages were presented using descriptive statistics and chi square analysis was applied to determine whether there is a difference between the tendencies of consumers based on gender variable. As a result of the research, a significant difference was found in some statements in terms of gender variable and it was understood that women had a higher tendency to engage in unplanned purchasing behaviour.
İnsani gereksinimlerin karşılanmasında vazgeçilmez bir unsur olarak beliren tüketim, ihtiyaç kavram ve olgusunun ötesinde duygusal motivasyonlarla şekillenebilmektedir. Tüketim kültürünün etkisi ile satın alma davranışlarına süreklilik kazandıran bireyler, reklamların etkisi ile satın alma davranışına yönelebilmekte ve plansız şekilde alışveriş yapabilmektedirler. Bu bağlamda genç tüketicilerin medya, reklam izleme alışkanlıkları ve plansız satın alma davranışlarını tespit etmeyi amaçlayan çalışmada anket uygulaması yapılmıştır. Nicel bir araştırma tasarımına sahip olan çalışmada Ankara ilinde üniversite öğrenimi gören genç tüketicilere odaklanılmıştır.
Toplam 464 katılımcıdan elde edilen verilerle analizler gerçekleştirilmiş, betimsel istatistikten yararlanılarak yüzdelikler sunulmuş ve cinsiyet değişkeninden hareketle tüketicilerin eğilimleri arasında farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla ki kare analizi (chi square) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda bazı ifadelerde cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık bulunmuş ve kadınların plansız satın alma davranışında bulunma eğilimlerinin daha yüksek olduğu anlaşılmıştır.
Tüketim Plansız Satın Alma Medya İzleme Alışkanlıkları Reklam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |