Amaç: Bu araştırma; pediatrik onkoloji kliniğinde verilen aile merkezli bakım eğitimi öncesi ve
sonrası hekim ve hemşirelerin görüş ve uygulamalarını belirlemek amacı ile yapıldı.
Yöntemler: Yarı deneysel olarak yapılan çalışmaya 11 hemşire ve 4 hekim katıldı. Araştırmanın
verileri; tanıtıcı bilgi formu, hekim ve hemşirelerin aile merkezli bakıma ilişkin görüş ve uygulamalarını
içeren yarı yapılandırılmış soru formu ile toplandı. Veriler içerik analizi yöntemi ile değerlendirildi.
Bulgular: Aile merkezli bakım eğitimi öncesi; hemşirelerden biri aile merkezli bakımın evde yapılan
bir uygulama olduğunu, biri ailenin çocuğun bakım ve tedavisine dahil edilmesi olduğunu,
diğerleri ise aileye destek, bilgi verme olduğunu belirtti. Hekimler aile merkezli bakımı aileyi ve
çocuğu bilgilendirmek, gerektiğinde aileden yardım istemek olarak tanımladılar. Bu araştırmada
hemşireler aile merkezli bakımdaki rollerini; bilgi vermek, bakımı öğretmek, yardımcı olmak
şeklinde tanımlarken, hekimlerden bazıları bilgi vermek, aileye yardım etmek olduğunu belirtti.
Araştırmaya katılan hemşire ve hekimlerin yarısının aile merkezli bakımı bir ekip işi olarak görmediği
saptandı. Verilen eğitim sonrası hemşire ve hekimlerin AMB yaklaşımında olumlu artış bir
olduğu belirlendi.
Sonuç: Hemşire ve hekimlere verilen eğitimin, aile merkezli bakıma ilişkin görüş ve uygulamalarını
geliştirmeye olumlu katkısı olduğu saptandı.
Anahtar Kelimeler: Aile merkezli bakım; Çocuk onkoloji; Hekim ve hemşire; Görüşler, Eğitim
ABSTRACT
Aim: This study was conducted in order to determine views and practices of the doctors and the
nurses before and after family-centered care (FCCtraining providedat pediatric oncology clinic.
Methods: 11 nurses and 4 doctors participated in this quasi-experimental study. The data were
collected by using an introductory information form and a semi-structured questionnaire including
views and practices of doctors and nurses regarding FCC. Data were analysed by in-content
analyses method.
Results: Before the FCC training, one of the nurses stated that FCC was apractice performed at
home, one stated that this care was involvement of family into child’s care and treatment, the
others stated that FCC was support and information given to family as well ascollaboration. The
doctors defined FCC as informing the family and child and asking for help from the family when
required. In this study; while the nurses defined their roles in FCC as informing, teaching to give
the care, and helping, some of the doctors described their roles in this care as informing and
helping for family. It was determined that half of the nurses and the doctors participating in the
study did not consider the family-centered care as a team work. After the training, a positive
increase was found in FCC approach of the nurses and the doctors.
Conclusion: The training provided to the nurses and the doctors was determined to contribute
positively for improving views and practices regarding FCC .
Keywords: Family centered care; Children’s oncology; Doctors and nurses; Opinions, Training.
Journal Section | Original Research |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |