Amaç: Bu araştırma ebe ve hemşirelerin iletişim beceri düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan çalışmanın evrenini Kahramanmaraş il merkezinde bulunan
25 Aile Sağlığı Merkezinde çalışan hemşire ve ebeler oluşturdu. Örneklemi ise, araştırmaya
katılmayı kabul eden 110 ebe ve hemşire oluşturdu. Veri toplama aracı olarak tanıtıcı anket
formu ve İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ) kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde
sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Krusskal Wallis ve Minn-Whitney U testi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada 18-23 yaş grubu, bekar, lisans mezunu ve ebe olanların iletişim becerilerinin
daha yüksek olduğu saptandı.
Sonuç: Araştırma sonucunda yaş ve çalışma yılı arttıkça iletişim becerisinin azaldığı belirlenmiştir.
İletişim becerilerini geliştirilmek için hizmet içi eğitimlerin arttırılması önerilebilir.
Anahtar kelimeler: Ebe; Hemşire; İletişim becerisi
ABSTRACT
Aim: This study was conducted to determine midwives and nurses communication skills levels.
Material and Methods: The population of descriptive study was consisted of nurses and widwives
who work in 25 Family Health Center in Kahramanmaras city center. The sample consisted of
110 midwives and nurses who agreed to participate in the study. The data collection was used
introductory questionnaire and Communication Skills Evaluation Scale (CSES). Evaluation of
the data was used number, percentage, mean, standard deviation, Kruskal-Wallis and Mann-
Whitney U test.
Results: It was found that the communication skills of the 18-23 age group, single, undergraduate
and midwife were higher in the study.
Conclusion: It was determined that an increased age and years of age decreased communication
skills. Increasing in-service training can be recommend for improving communication skills.
Key words: Midwife; Nurse; Communication skill
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |