Objective: This study was conducted to compare women’s opinions on and satisfaction with primary health care services after the transition from health care centre system to family medicine system.
Methods: The descriptive study sample included a total of 712 women (318 women from the period of health care centre, 331 women from the of family health centre) selected by randomised sampling method. Data were collected by using a questionnaire and the Primary Health Care Satisfaction Scale.
Results: According to the assessment of the total satisfaction scores obtained in the study, the total point means of the scale in both groups were observed to be closer and no statistically significant difference was found between the groups (p>0.05).
Conclusions: Based on the study results, it was concluded that women were generally satisfied with primary health care services. Further studies are needed in the future to evaluate the results of the change in primary health care services.
Amaç: Bu araştırma uzun yıllar alışık olduğumuz sağlık ocağı sisteminden aile hekimliği sistemine geçiş sonrası kadınların sisteme uyumunu ve memnuniyet durumunu karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu araştırmanın örneklemi randomize örneklem yöntemi ile seçilen toplam 712 kadın (sağlık ocağı iken 381 kadın, aile sağlığı merkezi iken 331 kadın) oluşturmuştur. Veriler, bilgi formu ve Temel Sağlık Hizmetinden Memnuniyet ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmada memnuniyet toplam puan değerlendirildiğinde her iki grupta da ölçek toplam puan ortalamaları birbirlerine yakın oranlarda bulunmuştur ve aralarında istatistiksel olarak önemli fark bulunmamıştır (p > 0.05).
Sonuç: Araştırma sonucuna göre genel olarak kadınların birinci basamak sağlık hizmetinden memnun oldukları belirlenmiştir. Birinci basamak sağlık hizmetindeki değişiminin sonuçlarını değerlendirmek için farklı çalışmalar yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |