Research Article
BibTex RIS Cite

EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 76 - 88, 26.03.2019

Abstract

ÖZET
Giriş ve Amaç: Son yıllarda “Genetiği değiştirilmiş organizma” (GDO) kavramı kamuoyunda ve bilim çevrelerinde
en çok tartışılan konular arasında yerini almıştır. Çalışma ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin biyoteknoloji ve
genetiği değiştirilmiş organizmalara yönelik bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı türde yapılan araştırma; bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik
Bölümü (n:305) ve Ebelik Bölümünde (n:250) öğrenim gören toplam 555 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin
toplanmasında öğrencilerin genetiği değiştirilmiş organizmalara yönelik bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla
literatür taranarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ve sosyo-demografik bilgi formu kullanılmıştır.
Bulgular: Genel olarak öğrencilerin genetiği değiştirilmiş ürünleri doğru tanımladıkları, bu ürünlerin insan
sağlığına zararlı olduğunu düşündükleri, birçok sebze, meyve, tahıl, hayvan, süt ve süt ürünlerinin genetiği
değiştirilmiş olduğunu ve ürünlerdeki biyoteknoloji kullanımının amacını doğru bildikleri saptanmıştır. Ayrıca
öğrencilerin %62’sinin genetiği değiştirilmiş ürünleri tanıyamadıkları ve % 75,5’inin ülkemizde genetiği değiştirilmiş
ürünlerin kullanımına izin verildiğini düşündükleri saptanmıştır. Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetiği
değiştirilmiş organizmalara yönelik tüm soruları doğru bilme oranları ebelik öğrencilerinde%55,9 hemşirelik
öğrencilerinde %55,6 ortalama%55,7 bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetiği değiştirilmiş organizmalara yönelik bilgi düzey ortalamasının
%%55,7 olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç öğrencilerin konuyla ilgili orta düzeyde bilgiye sahip olduklarını
göstermektedir. Bu ortalamanın yükseltilmesi için öğrencilere biyoteknoloji ve genetiği değiştirilmiş organizmalara
yönelik planlı bir eğitim verilmesi ve müfredat programlarına bu içeriğin eklenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Genetiği değiştirilmiş organizma; Biyoteknoloji; Ebelik; Hemşirelik; Üniversite öğrencisi;
Bilgi düzeyi
ABSTRACT
Introduction and purpose: In recent years, the term "genetically modified organism" (GMO) has taken its
place among the most debated topics in the public opinion and scientific world. The study was conducted
to determine the knowledge levels of midwifery and nursing students for biotechnology and genetically
modified organisms.
Materials and Methods: Descriptive research; was conducted with a total of 555 students attending a
university's Faculty of Health Sciences, Department of Nursing (n:305) and Midwifery (n:250). In the collection
of the data, socio-demographic information form and the questionnaire developed by the researchers was
used in order to determine the knowledge levels of the students about the genetically modified organisms
Results: In general, it has been determined that students have correctly identified genetically modified
products, think genetically modified products are harmful to human health,, know that many vegetables,
fruits, grains, animals, milk and dairy products are genetically modified and the purpose of using biotechnology
in products is correct. It was also found that 62% of the students did not recognize genetically modified
products and 75.5% of the students thought that the use of genetically modified products in our country was
allowed. 55.9% of midwifery students, 55.7% of nursing students and 55.7% of students were found to know
all questions about biotechnology and genetically modified organisms correctly.
Conclusion: It was concluded that the average level of knowledge of students for biotechnology and
genetically modified organisms was 55.7%. This result shows that the students have intermediate knowledge
about this issue. In order to raise this average, students should be given a planned training for biotechnology
and genetically modified organisms and
it is recommended that this content be included in curriculum programs.
Key Words: Genetically modified organism; Biotechnology; Midwifery; Nursing; University student; Level of
knowledge

References

  • 1. Petrillo M, Angers-Loustau A, Henriksson P, Bonfini L, Patak A, Kreysa J. GMO-Amplicons: a collection of nucleic acid sequences related to genetically modified organisms. Database. 2015: 1–11 doi: 10.1093/database/bav101. 2. Sürmeli H, Şahin F. Üniversite öğrencilerinin biyoteknoloji çalışmalarına yönelik bilgi ve görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.2009; 3(37):33-45. 3. Özdemir O, Duran M. Biyoteknolojik uygulamalara ve genetiği değiştirilmiş organizmalara (GDO) ilişkin tüketici davranışları. Akademik Gıda. 2010;8(5): 20-28. 4. Özden M, Akgün A, Çinici A, Gülmez H, Demirtaş F. 8. sınıf öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) hakkındaki bilgi düzeyleri ve biyoteknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2013; 3 (2):94-115. 5. Sinan O.Öğrencilerin biyoteknoloji ile ilgili bilgi ve tutumların farklı değişkenlere göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty). 2015;12(1):183-201. 6. Gunter B, Kinderlerer J, Beyleveld D. Teenagers and biotechnology: A survey of understanding and opinion in Britain. Studies in Science Education. 1998; 32:81–112. 7. Usak M, Erdogan M, Prokop P, Ozel M. High school and university students’ knowledge and attitudes regarding biotechnology. Biochemistry And Molecular Biology Education. 2009; 37(2):123–130. 8. Oğur S, Aksoy A, Yılmaz Z. Üniversite öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar ve gıdalar hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları: Bitlis eren üniversitesi örneği. Journal of Food and Health Science, 3(3): 97-108 (2017) 9. Tekedere H, Taban B, Çalışkan M, Demirtola H. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalarla ilgili eğitim ihtiyaçlarının analizi. TÜRK FEN Eğitimi Dergisi.2011;8(11):142-156. 10. Saez MJ, Nino AG, Carretero A. Matching society values: Students’ views of biotechnology. International Journal of Science Education. 2008; 30 (2 ):167-183
Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 76 - 88, 26.03.2019

Abstract

References

  • 1. Petrillo M, Angers-Loustau A, Henriksson P, Bonfini L, Patak A, Kreysa J. GMO-Amplicons: a collection of nucleic acid sequences related to genetically modified organisms. Database. 2015: 1–11 doi: 10.1093/database/bav101. 2. Sürmeli H, Şahin F. Üniversite öğrencilerinin biyoteknoloji çalışmalarına yönelik bilgi ve görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.2009; 3(37):33-45. 3. Özdemir O, Duran M. Biyoteknolojik uygulamalara ve genetiği değiştirilmiş organizmalara (GDO) ilişkin tüketici davranışları. Akademik Gıda. 2010;8(5): 20-28. 4. Özden M, Akgün A, Çinici A, Gülmez H, Demirtaş F. 8. sınıf öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) hakkındaki bilgi düzeyleri ve biyoteknolojiye yönelik tutumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2013; 3 (2):94-115. 5. Sinan O.Öğrencilerin biyoteknoloji ile ilgili bilgi ve tutumların farklı değişkenlere göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty). 2015;12(1):183-201. 6. Gunter B, Kinderlerer J, Beyleveld D. Teenagers and biotechnology: A survey of understanding and opinion in Britain. Studies in Science Education. 1998; 32:81–112. 7. Usak M, Erdogan M, Prokop P, Ozel M. High school and university students’ knowledge and attitudes regarding biotechnology. Biochemistry And Molecular Biology Education. 2009; 37(2):123–130. 8. Oğur S, Aksoy A, Yılmaz Z. Üniversite öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar ve gıdalar hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları: Bitlis eren üniversitesi örneği. Journal of Food and Health Science, 3(3): 97-108 (2017) 9. Tekedere H, Taban B, Çalışkan M, Demirtola H. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalarla ilgili eğitim ihtiyaçlarının analizi. TÜRK FEN Eğitimi Dergisi.2011;8(11):142-156. 10. Saez MJ, Nino AG, Carretero A. Matching society values: Students’ views of biotechnology. International Journal of Science Education. 2008; 30 (2 ):167-183
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Research
Authors

Zümrüt Yılar Erkek

Fatih Okan This is me

Publication Date March 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Yılar Erkek, Z., & Okan, F. (2019). EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students. Bozok Tıp Dergisi, 9(1), 76-88.
AMA Yılar Erkek Z, Okan F. EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students. Bozok Tıp Dergisi. March 2019;9(1):76-88.
Chicago Yılar Erkek, Zümrüt, and Fatih Okan. “EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students”. Bozok Tıp Dergisi 9, no. 1 (March 2019): 76-88.
EndNote Yılar Erkek Z, Okan F (March 1, 2019) EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students. Bozok Tıp Dergisi 9 1 76–88.
IEEE Z. Yılar Erkek and F. Okan, “EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students”, Bozok Tıp Dergisi, vol. 9, no. 1, pp. 76–88, 2019.
ISNAD Yılar Erkek, Zümrüt - Okan, Fatih. “EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students”. Bozok Tıp Dergisi 9/1 (March 2019), 76-88.
JAMA Yılar Erkek Z, Okan F. EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students. Bozok Tıp Dergisi. 2019;9:76–88.
MLA Yılar Erkek, Zümrüt and Fatih Okan. “EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students”. Bozok Tıp Dergisi, vol. 9, no. 1, 2019, pp. 76-88.
Vancouver Yılar Erkek Z, Okan F. EBELİK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALARA (GDO) YÖNELİK BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Determination Of Knowledge Levels For Genetically Modified Organism (Gmo) Of Midnight Nursing Students. Bozok Tıp Dergisi. 2019;9(1):76-88.
Copyright © BOZOK Üniversitesi - Tıp Fakültesi