Abstract
ÖZET
Amaç: Tanımlayıcı türde olan bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin Kendi Kendine Meme Muayenesi (KKMM)
bilme ve uygulama durumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesinde bir üniversitenin hemşirelik bölümüne
kayıtlı 219 kız öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından literatür taranarak oluşturulan
anket formu kullanılmıştır. Verilerin bilgisayar ortamında değerlendirildi. Verilerin değerlendirilmesinde
sayı, yüzde dağılımları ve ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %49.3’ünün KKMM bildiği, bu öğrencilerin de %12.1’inin düzenli olarak KKMM yaptığı
saptandı. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaklaşık yarısının KKKMM bilmekte ancak çok azı KKMM uygulamaktadır.
Sonuç: Öğrencilerin bazı sağlıklı yaşam biçimi davranışları KKMM bilme ve uygulama durumlarını etkilememektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik; Kendi kendine meme muayenesi; bilgi düzeyi
ABSTRACT
Objectives: This descriptive study was undertaken to determine nursing students’ knowledge and practice
levels of breast self examination (BSE) and to explore factors that affected these levels.
Materials and Methods: The sample of the study was composed of 219 girl students who studied at a
nursing school of a university located in Central Anatolia Region. To collect data, a questionnaire form was
designed using the literature. The data were processed through computers. To assess the data; numbers,
percentage distributions and Chi-square test were employed.
Findings: It was identified that 49.3% of the students was knowledgeable of BSE and 12.1% of these
students regularly performed BSE. Nearly half of the participating students knew BSE but only small
number of them performed BSE.
Conclusion: Some of the student’s healthy life style behaviors did not affect knowledge and practice levels
of breast self examination (BSE).
Key Words: Nursing; Breast self examination; level of knowledge