Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 81 - 89, 15.09.2023

Abstract

ÖZET
Amaç: Hemşirelik Esasları dersi laboratuvar uygulamasında kullanılan imgeleme tekniğinin hemşirelik bölümü
ikinci sınıf öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik ve anksiyete düzeyine etkisini belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma, müdahale (40 öğrenci) ve kontrol gruplu (45 öğrenci), ön-test ve son-test
uygulamalı, randomize kontrollü çalışma olarak tasarlandı. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Öz Etkililik-Yeterlik
Ölçeği, Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği” ile toplandı.
Bulgular: İmgeleme tekniği uygulaması sonrası öğrencilerin öz etkililik-yeterlik ile sürekli kaygı puan ortalamaları
açısından gruplar arasında farklılık saptanmadı (p=0,515, p=0,456). İmgeleme tekniği uygulaması
sonrasında ise öğrencilerin durumluk kaygı puan ortalamaları incelendiğinde gruplar arasında farklılık olduğu
ve bu farkın istatiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0,05).
Sonuç: Uzun süren psikomotor beceri öğretiminde yaşanan kaygı, hemşirelik öğrencilerinin öğrenme düzeyini
ve performansı etkilemektedir. Akademisyen hemşireler, hemşirelik öğrencisinin yaşadığı kaygının farkında
olmalıdır. Öz etkililiği-yeterliliği arttırmak ve sürekli kaygı düzeyini azaltmak için destekleyici tekniklere
yönelik çalışmalar yapılmalıdır.

References

  • 1. Noble H, Shorten A. Nursing issues. Evidence-Based Nursing. 2018; 21(1): 4-6.
  • 2. Almasi K, Mansour Bavani S, Mohammadpour Y. Examining the preferred learning styles (PLSs) of nursing and midwifery students of Urmia University of Medical Sciences. World Family Medicine. 2018; 16(1): 241-4.
  • 3. Park EJ, Kang H. Nurse educators’ experiences with student incivility: A meta-synthesis of qualitative studies. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2020; 17.
  • 4. Carvalho EC, Oliveira-Kumakura ARS, Morais SCRV. Raciocínio clínico em enfermagem: Estratégias de ensino e instrumentos de avaliação. Rev Bras Enferm. 2017; 70(3): 662-8.
  • 5. Arkan B, Ordin Y, Yılmaz D. Undergraduate nursing students’ experience related to their clinical learning environment and factors affecting to their clinical learning process. Nurse Education in Practice. 2018; 29: 127-32.
  • 6. Suarez-Garcia JM, Maestro-Gonzalez A, Zuazua-Rico D, Sánchez- Zaballos M, Mosteiro-Diaz MP. Stressors for Spanish nursing students in clinical practice. Nurse Education Today. 2018; 64: 16-20.
  • 7. Smith GD, Yang F. Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2017; 49: 90-5.
  • 8. Ye Y, Hu R, Ni Z, Jiang N, Jiang X. Effects of perceived stress and professional values on clinical performance in practice nursing students: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today. 2018; 71: 157-62.
  • 9. Ching SS, Cheung K, Hegney D, Rees CS. Stressors and coping of nursing students in clinical placement: A qualitative study contextualizing their resilience and burnout. Nurse Education in Practice. 2020; 42: 102690.
  • 10. Aydoğan S. Ethical problems of nursing students related to acquisition of clinical skills. Turk Journal Bioeth. 2016; 3: 120-3.
Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 81 - 89, 15.09.2023

Abstract

References

  • 1. Noble H, Shorten A. Nursing issues. Evidence-Based Nursing. 2018; 21(1): 4-6.
  • 2. Almasi K, Mansour Bavani S, Mohammadpour Y. Examining the preferred learning styles (PLSs) of nursing and midwifery students of Urmia University of Medical Sciences. World Family Medicine. 2018; 16(1): 241-4.
  • 3. Park EJ, Kang H. Nurse educators’ experiences with student incivility: A meta-synthesis of qualitative studies. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2020; 17.
  • 4. Carvalho EC, Oliveira-Kumakura ARS, Morais SCRV. Raciocínio clínico em enfermagem: Estratégias de ensino e instrumentos de avaliação. Rev Bras Enferm. 2017; 70(3): 662-8.
  • 5. Arkan B, Ordin Y, Yılmaz D. Undergraduate nursing students’ experience related to their clinical learning environment and factors affecting to their clinical learning process. Nurse Education in Practice. 2018; 29: 127-32.
  • 6. Suarez-Garcia JM, Maestro-Gonzalez A, Zuazua-Rico D, Sánchez- Zaballos M, Mosteiro-Diaz MP. Stressors for Spanish nursing students in clinical practice. Nurse Education Today. 2018; 64: 16-20.
  • 7. Smith GD, Yang F. Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2017; 49: 90-5.
  • 8. Ye Y, Hu R, Ni Z, Jiang N, Jiang X. Effects of perceived stress and professional values on clinical performance in practice nursing students: A structural equation modeling approach. Nurse Education Today. 2018; 71: 157-62.
  • 9. Ching SS, Cheung K, Hegney D, Rees CS. Stressors and coping of nursing students in clinical placement: A qualitative study contextualizing their resilience and burnout. Nurse Education in Practice. 2020; 42: 102690.
  • 10. Aydoğan S. Ethical problems of nursing students related to acquisition of clinical skills. Turk Journal Bioeth. 2016; 3: 120-3.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Services and Systems (Other)
Journal Section Original Research
Authors

Betül Kuş

Özlem Şahin Akboğa

Gülay Yılmaz

Publication Date September 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Kuş, B., Şahin Akboğa, Ö., & Yılmaz, G. (2023). THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. Bozok Tıp Dergisi, 13(3), 81-89.
AMA Kuş B, Şahin Akboğa Ö, Yılmaz G. THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. Bozok Tıp Dergisi. September 2023;13(3):81-89.
Chicago Kuş, Betül, Özlem Şahin Akboğa, and Gülay Yılmaz. “THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik Ve Kaygı Düzeylerine Etkisi”. Bozok Tıp Dergisi 13, no. 3 (September 2023): 81-89.
EndNote Kuş B, Şahin Akboğa Ö, Yılmaz G (September 1, 2023) THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. Bozok Tıp Dergisi 13 3 81–89.
IEEE B. Kuş, Ö. Şahin Akboğa, and G. Yılmaz, “THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi”, Bozok Tıp Dergisi, vol. 13, no. 3, pp. 81–89, 2023.
ISNAD Kuş, Betül et al. “THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik Ve Kaygı Düzeylerine Etkisi”. Bozok Tıp Dergisi 13/3 (September 2023), 81-89.
JAMA Kuş B, Şahin Akboğa Ö, Yılmaz G. THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. Bozok Tıp Dergisi. 2023;13:81–89.
MLA Kuş, Betül et al. “THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik Ve Kaygı Düzeylerine Etkisi”. Bozok Tıp Dergisi, vol. 13, no. 3, 2023, pp. 81-89.
Vancouver Kuş B, Şahin Akboğa Ö, Yılmaz G. THE EFFECT OF IMAGERY TECHNIQUE ON SELF - EFFECTIVENESS – EFFICACY AND ANXIETY LEVELS OF NURSING STUDENTS İmgeleme Tekniğinin Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlilik - Yeterlilik ve Kaygı Düzeylerine Etkisi. Bozok Tıp Dergisi. 2023;13(3):81-9.
Copyright © BOZOK Üniversitesi - Tıp Fakültesi