Bu araştırma, 2015-2016 yılları arasında Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de, 14-17 yaş grubundaki evden kaçan ergenleri, evden kaçmaya iten faktörlerin araştırılmasını, bu faktörlerin hangi nedenlerden kaynaklandığını, bununla beraber, evden kaçan ergenlerin karşılaşabilecekleri risk faktörlerini hem sosyal, hem de sosyopsikolojik bakış açısıyla değerlendirmeyi ve konuyla ilgili yapılması gereken hususlara dikkat çekmeyi amaçlamaktadır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemi olan, Gömülü Teori kullanılmıştır. Araştırma, Gömülü Teori içinde yer alan Yapılandırmacı desenle ele alınmaktadır.
Toplamda 26 kişi ile görüşme yapılmıştır. Katılımcılardan 14’ü evden kaçan ergenler, 6’sı evden kaçan ergenlerin aileleri\anneleri ve 6’sı da evden kaçan ergenlerle çalışan uzmanlardır.
Ergenleri evden uzaklaştıran bir çok neden(ler) bulunmaktadır. Bu nedenler ergenin, yaşadığı topluma yüklediği anlama göre farklılık göstermektedir. Ergenlerde evden kaçma davranışı, onların var olduğu toplumsal kurumlarda, aile (çatışma ve şiddet; sevgi ve ilgi eksikliği; iletişim sorunu), okul (iletişim sorunu) ve sosyal çevrede (olumsuz rol model ve çevre) yaşanan olumsuzluklar ve bu olumsuzlukların ergenlik döneminin etkileri ile birleşimi sonucunda ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, ergenin etrafındaki toplumsal kurumların (aile, okul ve sosyal çevre) birinde oluşan olumsuzluğun farkına varılmaması ve bu kurumlarda var olan\oluşan olumsuzluğun giderek, ergeni “dışarı”, “sokağa” itmesiyle başlar sokak hayatı, sokak düzeni. Bu sorunların kökünde ise, ailede, okulda, toplumda, insanların sadece kendi dünyalarına odaklanarak, “yalnızca kendim için yaşarım” düşüncesi yatmaktadır. Sosyal ağların insanları yüz-yüze iletişimden uzaklaştırarak, yabancılaştırması sadece, toplumda değil, ilk olarak, ailelerde gözükmektedir. Toplumda yaşanan değişim süreci ve süreçte yaşanan olumsuzluklar ise “BİZ”den “BEN”e doğru gidişe işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2022 |
Submission Date | January 5, 2022 |
Acceptance Date | January 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 9 |