BibTex RIS Cite

GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİ İŞ FİKRİ GELİŞTİRME: MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Year 2014, Volume: 3 Issue: 6, 97 - 112, 01.07.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesini sağlamak ve iş geliştirme fikirlerini tespit etmektir. 21. yüzyılda ülkelerin ekonomik olarak gelişmelerinde ve kalkınmalarında rol oynayan en önemli faktör sahip oldukları girişimci insan kaynağıdır. Girişimci insan kaynağı ülke ekonomilerini pozitif yönde dönüştüren, istihdamı arttıran ve işsizliği de azaltan itici bir güç niteliğindedir. O nedenle girişimci insan kaynağının olmadığı ülkelerde ekonomik gelişmeden ve kalkınmadan bahsetmek pek de olası değildir. Önemli olan beşeri sermayenin girişimci bir özelliğe sahip olarak yetiştirilmesi, eğitim ve öğretim programlarının bu amaç doğrultusunda yeniden yapılandırılmasıdır. Dolayısıyla girişimcilik yeteneğinin arttırılması ile eğitim arasında doğrusal bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmada girişimcilik dersini ön lisans düzeyinde alan meslek yüksekokulu öğrencilerinin iş geliştirme eğilimleri uygulanan anket yoluyla ölçülmüştür. Ayrıca çalışmada öğrencilerin iş geliştirme fikirleriyle ilgili bazı çıkarsamalarda bulunulmuştur.

References

  • Acs, Z. J., Desai, S., Hessels, J. (2008). Entrepreneurship Economic Development and Institutions, Small Business Economics, Vol 31, No 3, Special Issue: Entreprenurship, Economic Development, and Institutions, 219-234.
  • Akdemir, A. ve Rodoplu, G. (1998). İşletme Bilimine Giriş.
  • Akpınar, S. (2009). Girişimciliğin Temel Bilgileri, 1. Basım, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., Aydın, A., Yıldırım, İ., Akyüz, İ. (2009). Orman Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Girişimcilik Yetenekleri, International Journal of Economic and Administrative Studies, 2(1), 139-158.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2003). Clarifying the Intrapreneurship Concept, Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1), 7-24
  • Antoncic, B. (2001). Organizational Processes in Intrapreneurship: A Conceptual Integration, Journal of Enterprising Culture, 9(2), 221-235.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2003). Clarifying the Intrapreneurship Concept, Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1), 7-24.
  • Başar, E., Altın, H. ve Doğan, V. (2013). Meslek Yüksekokulları için Girişimcilik, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Birley, S. (1993). The-Start-Up, Eds: P. Burns and J. Dewhurst, Small Business and Entrepreneurship, The Macmillian Press Ltd., London.
  • Bjorn, W. A. ve Kolvereid, L. (2005). Organizational Strategy, Individual Personality and Innovation Behaviour, Journal of Enterprising Culture, Vol 13, No 1, 7-19.
  • Davis, K. S. (1999). Decision Criteria in The Evaluation of Potential İntrapreneurs, Journal of Engineering and Technology Management, 16(3-4), 295-327
  • Dess, G. G., Ireland, R. D., Zahra, S. A., Floyd, S. W., Janney, Jay J., Lane, Peter J. (2003). Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship, Journal of Management, 29/3, 351-378.
  • Felicia, J. A., Rodrigues, R. ve Caldeirinha, V. R. (2012). The Effect of Intrapreneurship on Corporate Performance, Management Decision, 50(10), 1717-1738.
  • Gasparski, W. W., Ryan, L. V. ve Kwiatkowski, CSV S. (Eds). (2011). Entrepreneurship Values and Responsibility, Praxiology: The International Annual of Practical Philosophy and Methodology, Volume 17, Transaction Publishers, New Jersey, USA.
  • Girişimciler İçin İş Planı Rehberi, www.cdd.kosgeb.gov.tr
  • Honig, B. (2001). Learning Strategies And Resources for Entrepreneurs And Intrapreneurs, Entrepreneurship Theory and Practice, 26(1), 21-35.
  • Karimi, A., Malekmohamadi, I., Daryani, M. A., Rezvanfar, A. (2011). A Conceptual Model of Intrapreneurship in the Iranian Agricultural Extension Organization, Journal of European Industrial Training, 35(7), 632-657.
  • Kariv, D. (2011). Entreprenurship An International Introduction, Routledge Publication, USA. Lall, M. ve Sahai, S. (2008). Entrepreneurship, 2nd Edition, Excel Books Publication, New Delhi, India.
  • Lazear, E. P. (2005). Entrepreneurship, Journal of Labour Economics, 23(4), 649-680.
  • Lessem, R. (1986). Enterprise Development, Gower Publishing Company, England.
  • Luchsinger, V. ve Bagby, D. R. (1987). Entrepreneurship and Intrapreneurship: Behaviors,Comparisons, And Contrasts, SAM Advanced Management Journal, 52(3), 10-13. Marangoz, M. (2012). Girişimcilik, 1. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Mengüç, B. ve Auh, S., (2008), The Asymmetric Role of Market Orientation on The AmbidexterityFirm Performance Relationship for Prospectors and Defenders, Industrial Marketing Management, 37(4), 455-470.
  • Morris, M. H., Kuratho, D. F. ve Covin, J. G. (2008). Corporate Entrepreneurship and Innovation, 2nd ed., Thomson South-Western, Mason, OH.
  • Ömürbek, N., Üstündağ, S. ve Helvacıoğlu, Ö. C. (2013). Kuruluş Yeri Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP)Kullanımı: Isparta Bölgesinde Bir Uygulama, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 101-116
  • Özbek, Z. (2008). KOBİ’lerin Türk Ekonomisine Etkileri, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 31, 49- 57.
  • Porter, M. (2003). Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Sistem Yayıncılık.
  • Sharma, P. ve Chrisman, J.J. (1999). Toward A Reconciliation of the Definitional Issues in the Field of Corporate Entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3), 11-27.
  • Sit, V. F. S. (1998). Entrepreneurship and Economic Development in Hong Kong by Tony Fu-lai Yu, The China Quarterly, No 155, 685-686.
  • Tekin, M. (2005). Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü Girişimcilik, 4. Baskı, Güney Matbaacılık, Konya. Thackray, R. (2004). Adım Adım Girişimcilik, 1. Baskı, Elips Kitapları.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci, 1. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Warnecke, T. (2013). Entrepreneurship and Gender: An Instituatitonal Perspective, Journal of Economic Issues, 47(2), 455-463.
  • www.businessdictionary.com. (Erişim Tarihi: 02.06.2014).

ENTREPRENEURSHIP AND ENTREPRENEURSHIP JOB DEVELOPMENT: A CASE STUDY ON VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

Year 2014, Volume: 3 Issue: 6, 97 - 112, 01.07.2014

Abstract

The objective of the study is to reveal the entrepreneurship oriented peculiarities of the students and to assess their work development ideas. In the 21th century, the most important factor in the economic development of the countries is the entrepreneur oriented human resource. Entrepreneurship is a driving force which transforms the countries’ economy in a positive way, which enhances employment and decreases unemployment. For that reason it seems that it is impossible to talk about economic development in such kind of countries that do not possess human resources who are entrepreneurs. Growing the human capital in line with the paradigms of entrepreneurship and reshaping the education programs within the framework of this objective. To put in another way, there should be parallelism between an increase on the ability of entrepreneurship and education as well. In this study, through questionnaire conducted, the perceptions and attitudes of vocational school students towards entrepreneurship who take that course and their entrepreneurship capabilities was assessed. At the same time, there are some deductions concerning the work development ideas of the students.

References

  • Acs, Z. J., Desai, S., Hessels, J. (2008). Entrepreneurship Economic Development and Institutions, Small Business Economics, Vol 31, No 3, Special Issue: Entreprenurship, Economic Development, and Institutions, 219-234.
  • Akdemir, A. ve Rodoplu, G. (1998). İşletme Bilimine Giriş.
  • Akpınar, S. (2009). Girişimciliğin Temel Bilgileri, 1. Basım, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., Aydın, A., Yıldırım, İ., Akyüz, İ. (2009). Orman Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Girişimcilik Yetenekleri, International Journal of Economic and Administrative Studies, 2(1), 139-158.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2003). Clarifying the Intrapreneurship Concept, Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1), 7-24
  • Antoncic, B. (2001). Organizational Processes in Intrapreneurship: A Conceptual Integration, Journal of Enterprising Culture, 9(2), 221-235.
  • Antoncic, B. ve Hisrich, R. D. (2003). Clarifying the Intrapreneurship Concept, Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1), 7-24.
  • Başar, E., Altın, H. ve Doğan, V. (2013). Meslek Yüksekokulları için Girişimcilik, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Birley, S. (1993). The-Start-Up, Eds: P. Burns and J. Dewhurst, Small Business and Entrepreneurship, The Macmillian Press Ltd., London.
  • Bjorn, W. A. ve Kolvereid, L. (2005). Organizational Strategy, Individual Personality and Innovation Behaviour, Journal of Enterprising Culture, Vol 13, No 1, 7-19.
  • Davis, K. S. (1999). Decision Criteria in The Evaluation of Potential İntrapreneurs, Journal of Engineering and Technology Management, 16(3-4), 295-327
  • Dess, G. G., Ireland, R. D., Zahra, S. A., Floyd, S. W., Janney, Jay J., Lane, Peter J. (2003). Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship, Journal of Management, 29/3, 351-378.
  • Felicia, J. A., Rodrigues, R. ve Caldeirinha, V. R. (2012). The Effect of Intrapreneurship on Corporate Performance, Management Decision, 50(10), 1717-1738.
  • Gasparski, W. W., Ryan, L. V. ve Kwiatkowski, CSV S. (Eds). (2011). Entrepreneurship Values and Responsibility, Praxiology: The International Annual of Practical Philosophy and Methodology, Volume 17, Transaction Publishers, New Jersey, USA.
  • Girişimciler İçin İş Planı Rehberi, www.cdd.kosgeb.gov.tr
  • Honig, B. (2001). Learning Strategies And Resources for Entrepreneurs And Intrapreneurs, Entrepreneurship Theory and Practice, 26(1), 21-35.
  • Karimi, A., Malekmohamadi, I., Daryani, M. A., Rezvanfar, A. (2011). A Conceptual Model of Intrapreneurship in the Iranian Agricultural Extension Organization, Journal of European Industrial Training, 35(7), 632-657.
  • Kariv, D. (2011). Entreprenurship An International Introduction, Routledge Publication, USA. Lall, M. ve Sahai, S. (2008). Entrepreneurship, 2nd Edition, Excel Books Publication, New Delhi, India.
  • Lazear, E. P. (2005). Entrepreneurship, Journal of Labour Economics, 23(4), 649-680.
  • Lessem, R. (1986). Enterprise Development, Gower Publishing Company, England.
  • Luchsinger, V. ve Bagby, D. R. (1987). Entrepreneurship and Intrapreneurship: Behaviors,Comparisons, And Contrasts, SAM Advanced Management Journal, 52(3), 10-13. Marangoz, M. (2012). Girişimcilik, 1. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Mengüç, B. ve Auh, S., (2008), The Asymmetric Role of Market Orientation on The AmbidexterityFirm Performance Relationship for Prospectors and Defenders, Industrial Marketing Management, 37(4), 455-470.
  • Morris, M. H., Kuratho, D. F. ve Covin, J. G. (2008). Corporate Entrepreneurship and Innovation, 2nd ed., Thomson South-Western, Mason, OH.
  • Ömürbek, N., Üstündağ, S. ve Helvacıoğlu, Ö. C. (2013). Kuruluş Yeri Seçiminde Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP)Kullanımı: Isparta Bölgesinde Bir Uygulama, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 101-116
  • Özbek, Z. (2008). KOBİ’lerin Türk Ekonomisine Etkileri, Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 31, 49- 57.
  • Porter, M. (2003). Rekabet Stratejisi Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Sistem Yayıncılık.
  • Sharma, P. ve Chrisman, J.J. (1999). Toward A Reconciliation of the Definitional Issues in the Field of Corporate Entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 23(3), 11-27.
  • Sit, V. F. S. (1998). Entrepreneurship and Economic Development in Hong Kong by Tony Fu-lai Yu, The China Quarterly, No 155, 685-686.
  • Tekin, M. (2005). Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü Girişimcilik, 4. Baskı, Güney Matbaacılık, Konya. Thackray, R. (2004). Adım Adım Girişimcilik, 1. Baskı, Elips Kitapları.
  • Top, S. (2006). Girişimcilik Keşif Süreci, 1. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Warnecke, T. (2013). Entrepreneurship and Gender: An Instituatitonal Perspective, Journal of Economic Issues, 47(2), 455-463.
  • www.businessdictionary.com. (Erişim Tarihi: 02.06.2014).
There are 32 citations in total.

Details

Other ID JA53UK53JS
Journal Section Research Article
Authors

Ezgi Cevher This is me

Hasan Yüksel This is me

Publication Date July 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 6

Cite

APA Cevher, E., & Yüksel, H. (2014). GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİ İŞ FİKRİ GELİŞTİRME: MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 97-112.