Yoğun bir rekabetin söz konusu olduğu hizmet sektöründe, işletmelerin sahip oldukları kaynakları etkili ve verimli biçimde kullanabilmeleri gerekmektedir. Hizmet sektörü içinde yer alan konaklama işletmelerinin en önemli kaynaklarından biri çalışanlarıdır. Çalışanların performansı ve verimi işletmelerin başarısını etkileyen faktörlerin başında gelmektedir. Çalışanların performansı ve verimi ise, işlerinden tatmin olma düzeylerine bağlı olarak değişebilmektedir. Bu çalışma, yoğun emek gerektiren hizmet sektörü çalışanlarının iş tatminlerini etkileyen demografik özelliklerin neler olduğunu tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda iş tatmini kavramı incelenerek, İstanbul ilinde hizmet veren beş yıldızlı bir şehir otelinin personeline yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Verilerin analizinde, demografik özelliklere ait bulgular, faktör analizi ve varyans analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Minnesota İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekte yer alan önermelere uygulanan faktör analizi sonucunda, dört faktör saptanmıştır. Bu faktörler; işin yapısı ile ilgili faktörler, yönetici ve çalışma arkadaşlarıyla ilgili faktörler, ücret, terfi ve çalışma şartlarıyla ilgili faktörler ve insiyatif kullanabilme ile ilgili faktörler olarak isimlendirilmiştir. Uygulanan t testi ve varyans analizleri sonucunda, çalışanların çalıştıkları işyerinden tatmin olma düzeylerinin gelir, çalışılan bölüm ve turizm eğitimi alma durumuna göre farklılaştığı; buna karşılık, yaş ve cinsiyet kriterlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
The companies should use their ressources effectively and efficiently in the service industy in which there’s intense competition. One of the most important ressources of the accomodation companies is their work force. The employees’ performance and efficience are the most important factors that affect the companies’s success. However, the employees’ performance and efficience depend on their job satisfaction. This study aims to find out the demographic characteristics of labor-intensive service sector employees which affects their job satisfaction. In order to reach the aim, the job satisfaction concept has been examined and a survey has been conducted for the staff of a five-star hotel in Istanbul. The findings about the demographic characteristics of the staff, factor analysis and the variance analysis has been used to analyze the data. Minnesota Job Satisfaction Scale has been used to gather the data. As a result of the factor analysis applied to the propositons, four factors have been found out. These are the factors related to the structure of the job, the factors related to the managers and colleagues, the factors related to wage, promotion and working conditions and finally the factors related to the possibility of taking initiative. After applying the t test and the variance analysis, it has been found out that the job satisfaction level depens on the income, department, tourism education of the employee and does not depend on the age and the gender of the emplyee.
Job Satisfaction Demographic Characteristics Hotel Business Minnesota Job Satisfaction Scale Employees.
Other ID | JA64TJ32BB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 8 |