Analyzing the Relationship between Professional Perception and Professional Commitment in Tourism Sector in Terms of Demographic Features
Year 2020,
Volume: 9 Issue: 17, 5 - 13, 30.06.2020
Erkan Akgöz
,
Gulmira Samatova
Abstract
Food and beverage businesses endeavour to employ staffs who have high professional perception and adherence level in order to gain competitive advantage. Professional perception and adherence of the staff should be studied to find out which conditions change them. The data required for the research was prepared from the relevant literature and the questionnaire was prepared and obtained from the employees of the food and beverage businesses in Bishkek. Demographic characteristics of employees are determined by frequency analysis. The relationship between professional perception and professional adherence was studied by regression and correlation analysis. According to the results of analysis, professional perception has positive and significant effect on professional adherence. Furthermore, a positive and significant mid-level relationship was established between professional perception and professional adherence as well. Some suggestions were offered to the related persons and businesses by making use of the data obtained from the research.
References
- Avcı, U., Dönmez, F. G., & Artun, C. (2017). Mesleki Doyum ve Mesleği Bırakma Niyeti İlişkisi: Turizm Çalışanları Üzerine Görgül Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 111-127.
- Bamford, K. L. (2012). Undergraduate student perceptions of a career in the tourism and hospitality industry in New Zealand. Dunedin, New Zealand: A thesis submitted for the degree of Master of Tourism at the University of Otago.
- Çaylıkoca, A. (2017). Örgütsel Bağlılığın Mesleki Bağlılık Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
- Çetin, A., Tekmen, E. E., & Şentürk, M. (2016). Mesleki Bağlılık ve Mesleki Öz-yeterlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışına Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 289-315.
- Çuhadar, M., & Çetintürk, İ. (2016). Ön Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyere Yönelik Algıları: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Mehtem Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 51-69.
- Ece, Ş., & Esen, E. (2017). Kariyer Planlamanın Örgüte Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyetine olan Etkisi. "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 19(1), 127-146. doi:10.246/isguc.346283
- Elchardus, M., & Smits, W. (2008). The vanishing flexible: ambition, self-realization and flexibility in the career perspectives of young Belgian adults. Work, Employment and Society, 22(2), 243-262. doi:10.1177/0950017008089103
- El-Houshy, S. S. (2014). Hospitality Students ' Perceptions towards Working in Hotels: a case study of the faculty of tourism and hotels in Alexandria University. The 6. Internetional Scientific Conference, Tourism in a Changing World: Opportunities and Challenges (s. 800-819). Egypt.
- Erdinç, S. B., & Kahraman, S. (2012). Turizm Mesleğini Seçme Nedenlerinin İncelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, (s. 229-237). Kemer/Antalya.
- Huck, S. W. (2015). Reading Statistics and Research. Boston: Pearson.
- İyitoğlu, V. (2015). İş Etiği Kurallarının Uygulanmasının Örgütsel ve Mesleki Bağlılığa Etkisi: Ön Lisans Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(1), 82-98.
- Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1), 47-48. doi:10.5455/jmood.20160307122823
- Kuşluvan, S., & Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269. doi:10.1016/S0261-5177(99)00057-6
- Lee, K., Carswell, J., & Allen, N. (2000). A Meta-Analytic Review of Occupational Commitment: Relation with Person and Work-Related Variables. Journal of Applied Psychology, 85(5), 799-811. doi:10.1037/0021-9010.85.5.799
- Nesje, K. (2016). Personality and professional commitment of students in nursing, social work, and teaching: A comparative survey. International Journal of Nursingi Studies, 53, 173-181. doi:10.1016/j.ijnurstu.2015.08.001
- Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer Bağlılığı, Mesleki Bağlılık ve Örgütsel Bağlılığın Yaşam Tatmini Üzerindeki Etkisi: İş-Aile Çatışmasının Rolü. (28), 1-20.
- Pol, R. S., & Patil, H. (2015). Perception of Final Year Hotel Management Students towards Working in Hotel Industry. ATITHYA: A Journal of Hospitality, 1(2), 46-53.
- Sarıkaya, T., & Khorshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
- Seymen, O., Bolat, T., Bolat, O. İ., & Kinter, O. (2017). Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 401-430.
- TDK. (2019). www.tdk.gov.tr: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cd6c82aeb59b9.90682376, E. Tarihi: 03/05/2019
- Teng, C.-C. (2008). The effects of personality traits and attitudes on student uptake in hospitality employment. International Journal of Hospitality Management, 27(1), 76-86. doi:10.1016/j.ijhm.2007.07.007
- Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yaman, S., & Tekin, S. (2010). Öğretmenler İçin Hizmet-İçi Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(I-II), 76-88.
- Yıldız, S., Göktaş, L. S., Habil, T., & Dinçer, F. İ. (2019). Turizm Meslek Lisesi Öğrencilerinin Demografik Değişkenlerine Göre Mesleki Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-12. doi:10.26677/tutad.2019.43
- Yılmaz, A., & Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların meslek uyumu ve meslek algısı düzeyleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 621-639.
Turizm Sektöründe Mesleki Algı ile Mesleki Bağlılık Arasındaki İlişkinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 9 Issue: 17, 5 - 13, 30.06.2020
Erkan Akgöz
,
Gulmira Samatova
Abstract
Yiyecek-içecek işletmeleri rekabet üstünlüğü elde edebilmek amacıyla mesleki algısı ve bağlılığı üst düzeyde olan personel istihdam etme gayreti içerisindedirler. Çalışanların mesleki algı ve bağlılıklarının hangi durumlara göre değiştiğinin araştırılması gerekmektedir. Araştırma için gerekli veriler, ilgili alan yazından yararlanılarak anket formu hazırlanmış ve Bişkek’te faaliyet gösteren yiyecek-içecek işletmelerinde çalışanlardan elde edilmiştir. Frekans analizi ile çalışanların demografik özellikleri tespit edilmiştir. Mesleki algı ile mesleki bağlılık arasındaki ilişkinin demografik özelliklere göre değişikliği de farklık analizleri yapılmıştır. Mesleki algı ile mesleki bağlılık arasındaki ilişki ise regresyon ve korelasyon analizi ile araştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda mesleki algının mesleki bağlılık üzerine pozitif ve anlamlı düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca mesleki algı ile mesleki bağlılık arasında pozitif ve anlamlı orta dereceli bir ilişkinin olduğu da tespit edilmiştir. Araştırma elde edilen verilerden yararlanılarak ilgili kişi ve kuruluşlar için öneriler sunulmuştur.
References
- Avcı, U., Dönmez, F. G., & Artun, C. (2017). Mesleki Doyum ve Mesleği Bırakma Niyeti İlişkisi: Turizm Çalışanları Üzerine Görgül Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 111-127.
- Bamford, K. L. (2012). Undergraduate student perceptions of a career in the tourism and hospitality industry in New Zealand. Dunedin, New Zealand: A thesis submitted for the degree of Master of Tourism at the University of Otago.
- Çaylıkoca, A. (2017). Örgütsel Bağlılığın Mesleki Bağlılık Üzerine Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
- Çetin, A., Tekmen, E. E., & Şentürk, M. (2016). Mesleki Bağlılık ve Mesleki Öz-yeterlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışına Etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 289-315.
- Çuhadar, M., & Çetintürk, İ. (2016). Ön Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyere Yönelik Algıları: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Mehtem Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 51-69.
- Ece, Ş., & Esen, E. (2017). Kariyer Planlamanın Örgüte Bağlılık ve İşten Ayrılma Niyetine olan Etkisi. "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 19(1), 127-146. doi:10.246/isguc.346283
- Elchardus, M., & Smits, W. (2008). The vanishing flexible: ambition, self-realization and flexibility in the career perspectives of young Belgian adults. Work, Employment and Society, 22(2), 243-262. doi:10.1177/0950017008089103
- El-Houshy, S. S. (2014). Hospitality Students ' Perceptions towards Working in Hotels: a case study of the faculty of tourism and hotels in Alexandria University. The 6. Internetional Scientific Conference, Tourism in a Changing World: Opportunities and Challenges (s. 800-819). Egypt.
- Erdinç, S. B., & Kahraman, S. (2012). Turizm Mesleğini Seçme Nedenlerinin İncelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, (s. 229-237). Kemer/Antalya.
- Huck, S. W. (2015). Reading Statistics and Research. Boston: Pearson.
- İyitoğlu, V. (2015). İş Etiği Kurallarının Uygulanmasının Örgütsel ve Mesleki Bağlılığa Etkisi: Ön Lisans Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(1), 82-98.
- Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1), 47-48. doi:10.5455/jmood.20160307122823
- Kuşluvan, S., & Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269. doi:10.1016/S0261-5177(99)00057-6
- Lee, K., Carswell, J., & Allen, N. (2000). A Meta-Analytic Review of Occupational Commitment: Relation with Person and Work-Related Variables. Journal of Applied Psychology, 85(5), 799-811. doi:10.1037/0021-9010.85.5.799
- Nesje, K. (2016). Personality and professional commitment of students in nursing, social work, and teaching: A comparative survey. International Journal of Nursingi Studies, 53, 173-181. doi:10.1016/j.ijnurstu.2015.08.001
- Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer Bağlılığı, Mesleki Bağlılık ve Örgütsel Bağlılığın Yaşam Tatmini Üzerindeki Etkisi: İş-Aile Çatışmasının Rolü. (28), 1-20.
- Pol, R. S., & Patil, H. (2015). Perception of Final Year Hotel Management Students towards Working in Hotel Industry. ATITHYA: A Journal of Hospitality, 1(2), 46-53.
- Sarıkaya, T., & Khorshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
- Seymen, O., Bolat, T., Bolat, O. İ., & Kinter, O. (2017). Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 401-430.
- TDK. (2019). www.tdk.gov.tr: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cd6c82aeb59b9.90682376, E. Tarihi: 03/05/2019
- Teng, C.-C. (2008). The effects of personality traits and attitudes on student uptake in hospitality employment. International Journal of Hospitality Management, 27(1), 76-86. doi:10.1016/j.ijhm.2007.07.007
- Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yaman, S., & Tekin, S. (2010). Öğretmenler İçin Hizmet-İçi Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(I-II), 76-88.
- Yıldız, S., Göktaş, L. S., Habil, T., & Dinçer, F. İ. (2019). Turizm Meslek Lisesi Öğrencilerinin Demografik Değişkenlerine Göre Mesleki Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-12. doi:10.26677/tutad.2019.43
- Yılmaz, A., & Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların meslek uyumu ve meslek algısı düzeyleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 621-639.