Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Gelir Düzeyine Sahip Ailelerde Öğrenci Annelerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Tekirdağ İli Örneği)

Year 2025, Volume: 14 Issue: 27, 18 - 28
https://doi.org/10.55589/bsbd.1699904

Abstract

Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada gelir düzeyi başta olmak üzere yaş, meslek, aynı evde yaşayan kardeş sayısı, sahip olunan çocuğun cinsiyeti, annenin eğitim düzeyi gibi farklı değişkenlere göre annelerin müzik dersine yönelik tutumu incelenmiştir. Çalışmanın araştırma grubunu Tekirdağ ili Çerkezköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı farklı mahallelerdeki 7 ilkokulun öğrencilerinden tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş 655 anne oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları katılımcıların kişisel ve demografik özelliklerini belirlemek amacıyla hazırlanan bilgi formu ile Güdek ve Karakaya (2013) tarafından hazırlanan ‘Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’dir. Kişisel bilgi formu 9 sorudan oluşmaktadır. Tutum ölçeği ise 34 maddelik bir ölçektir. Çeşitli yaş gruplarında annelerin müzik dersine karşı tutumları benzerlik göstermektedir. Farklı aile yapıları ve çocuğun cinsiyeti annelerin müzik dersine yönelik tutumunda anlamlı bir farklılaşmaya sebep olmamıştır. Annenin gelir düzeyi, eğitim düzeyi, bir mesleğe sahip olup olmaması, mesleği ve sahip olduğu çocuk sayısı değişkenleri ile müzik dersine yönelik tutumlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Akdaş, E. O. (2014). Farklı Sosyoekonomik Düzeyde Bulunan Ailelerin Çocuklarının Okuma Olgunluklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo Ekonomik Değişkenlerin Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerine Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 201-234.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of Emotional Intelligence, 99(6), 343-362.
  • Conger, R. D., & Donnellan, M. B. (2007). An Interactionist Perspective on the Socioeconomic Context of Human Development. Annual Review of Psychology, 58, 175-199.
  • Çakıcı, S. (2006). Alt ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Aile İşlevlerinin, Anne-Çocuk İlişkilerinin ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-203.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gök, D. (2010). Anne Tutumlarının Öğrencilerin Başarıları ve Yetenekleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Gökdemir, S. (2019). 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Türkülerle Değerler Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Güdek, B., & Karakaya, İ. (2013). İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(2), 308-319.
  • Güdek, B., & Yılmaz, D. (2020). Sosyo-Kültürel Özelliklerin Anne Babaların Müzik Eğitimine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Electronic Turkish Studies, 15(1), 233-250.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karayiğit, N. (2017). Sosyo-Ekonomik Düzeyin Psiko-Sosyal Gelişim ve Dindarlığa Etkileri. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(7), 119-133.
  • Ogburn, W. F. (1963). Changing Functions of the Family, Selected Studies in Marriage and The Family. New York: Rinehart and Winston Inc.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Yayınları.
  • Tatar, D. (2022). Sosyo-Ekonomik Düzeyin Çocukların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi: Ankara’daki İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de Eğitime Katılım Üzerinde Gelirin Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 122-131.
  • Ünlüer, G. (2018). Sosyal Bilgiler Dersinde Kültür Öğretiminde Türkülerden Yararlanma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 581-594.
  • Vural, S. (2008). Ailenin Sosyoekonomik Düzeyinin Birinci Sınıf Öğrencilerinin Aile-Öğretmen İletişimi ve Okuma Yazma Başarısıyla İlişkisi. Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Yılmaz D. (2019). Sosyo-Kültürel Özelliklerin Anne Babaların Müzik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Karşı Tutumlarının Başarı Düzeylerini Yordama Gücü ile Cinsiyet Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.
  • Zeteroğlu, E. Ş. (2014). Altı Yaşındaki Çocukların Anne Baba Tutumları ile Çoklu Zekâ Alanları ve Grup İçi Etkinlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.

Examination of Student Mothers' Attitudes Towards Music Lessons in Families with Different Income Levels (Example of Tekirdağ Province)

Year 2025, Volume: 14 Issue: 27, 18 - 28
https://doi.org/10.55589/bsbd.1699904

Abstract

In this study, in which descriptive survey model was used, mothers' attitudes towards music lessons were examined according to different variables such as income level, age, occupation, number of siblings living in the same household, gender of the child, and mother's education level. The research group of the study consisted of 655 mothers selected by random sampling method from the students of 7 primary schools in different neighborhoods of Çerkezköy District Directorate of National Education in Tekirdağ province. The data collection tools used in the study were the information form prepared to determine the personal and demographic characteristics of the participants and the ‘Attitude Towards Music Lesson Scale’ prepared by Güdek and Karakaya (2013). The personal information form consists of 9 questions. The attitude scale is a 34-item scale. Mothers' attitudes towards music lessons are similar in various age groups. Different family structures and gender of the child did not cause a significant difference in mothers' attitudes towards music lessons. Significant differences were found in the attitudes towards music lessons with the variables of mother's income level, education level, whether she has a profession or not, her profession and the number of children she has.

References

  • Akdaş, E. O. (2014). Farklı Sosyoekonomik Düzeyde Bulunan Ailelerin Çocuklarının Okuma Olgunluklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo Ekonomik Değişkenlerin Öğrencilerin Akademik Başarısı Üzerine Etkileri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 201-234.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of Emotional Intelligence, 99(6), 343-362.
  • Conger, R. D., & Donnellan, M. B. (2007). An Interactionist Perspective on the Socioeconomic Context of Human Development. Annual Review of Psychology, 58, 175-199.
  • Çakıcı, S. (2006). Alt ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Aile İşlevlerinin, Anne-Çocuk İlişkilerinin ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 185-203.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Gök, D. (2010). Anne Tutumlarının Öğrencilerin Başarıları ve Yetenekleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Gökdemir, S. (2019). 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Türkülerle Değerler Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Güdek, B., & Karakaya, İ. (2013). İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Tutumların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(2), 308-319.
  • Güdek, B., & Yılmaz, D. (2020). Sosyo-Kültürel Özelliklerin Anne Babaların Müzik Eğitimine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Electronic Turkish Studies, 15(1), 233-250.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karayiğit, N. (2017). Sosyo-Ekonomik Düzeyin Psiko-Sosyal Gelişim ve Dindarlığa Etkileri. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(7), 119-133.
  • Ogburn, W. F. (1963). Changing Functions of the Family, Selected Studies in Marriage and The Family. New York: Rinehart and Winston Inc.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Yayınları.
  • Tatar, D. (2022). Sosyo-Ekonomik Düzeyin Çocukların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi: Ankara’daki İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de Eğitime Katılım Üzerinde Gelirin Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 122-131.
  • Ünlüer, G. (2018). Sosyal Bilgiler Dersinde Kültür Öğretiminde Türkülerden Yararlanma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 581-594.
  • Vural, S. (2008). Ailenin Sosyoekonomik Düzeyinin Birinci Sınıf Öğrencilerinin Aile-Öğretmen İletişimi ve Okuma Yazma Başarısıyla İlişkisi. Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Yılmaz D. (2019). Sosyo-Kültürel Özelliklerin Anne Babaların Müzik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Karşı Tutumlarının Başarı Düzeylerini Yordama Gücü ile Cinsiyet Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.
  • Zeteroğlu, E. Ş. (2014). Altı Yaşındaki Çocukların Anne Baba Tutumları ile Çoklu Zekâ Alanları ve Grup İçi Etkinlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Women's Studies
Journal Section Research Article
Authors

Zülfiye Nur Güner 0009-0000-5044-6105

Arda Göksu 0000-0002-7018-9967

Early Pub Date August 5, 2025
Publication Date October 28, 2025
Submission Date May 15, 2025
Acceptance Date May 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 27

Cite

APA Güner, Z. N., & Göksu, A. (2025). Farklı Gelir Düzeyine Sahip Ailelerde Öğrenci Annelerinin Müzik Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Tekirdağ İli Örneği). Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 14(27), 18-28. https://doi.org/10.55589/bsbd.1699904