Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada gelir düzeyi başta olmak üzere yaş, meslek, aynı evde yaşayan kardeş sayısı, sahip olunan çocuğun cinsiyeti, annenin eğitim düzeyi gibi farklı değişkenlere göre annelerin müzik dersine yönelik tutumu incelenmiştir. Çalışmanın araştırma grubunu Tekirdağ ili Çerkezköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı farklı mahallelerdeki 7 ilkokulun öğrencilerinden tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş 655 anne oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları katılımcıların kişisel ve demografik özelliklerini belirlemek amacıyla hazırlanan bilgi formu ile Güdek ve Karakaya (2013) tarafından hazırlanan ‘Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’dir. Kişisel bilgi formu 9 sorudan oluşmaktadır. Tutum ölçeği ise 34 maddelik bir ölçektir. Çeşitli yaş gruplarında annelerin müzik dersine karşı tutumları benzerlik göstermektedir. Farklı aile yapıları ve çocuğun cinsiyeti annelerin müzik dersine yönelik tutumunda anlamlı bir farklılaşmaya sebep olmamıştır. Annenin gelir düzeyi, eğitim düzeyi, bir mesleğe sahip olup olmaması, mesleği ve sahip olduğu çocuk sayısı değişkenleri ile müzik dersine yönelik tutumlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
In this study, in which descriptive survey model was used, mothers' attitudes towards music lessons were examined according to different variables such as income level, age, occupation, number of siblings living in the same household, gender of the child, and mother's education level. The research group of the study consisted of 655 mothers selected by random sampling method from the students of 7 primary schools in different neighborhoods of Çerkezköy District Directorate of National Education in Tekirdağ province. The data collection tools used in the study were the information form prepared to determine the personal and demographic characteristics of the participants and the ‘Attitude Towards Music Lesson Scale’ prepared by Güdek and Karakaya (2013). The personal information form consists of 9 questions. The attitude scale is a 34-item scale. Mothers' attitudes towards music lessons are similar in various age groups. Different family structures and gender of the child did not cause a significant difference in mothers' attitudes towards music lessons. Significant differences were found in the attitudes towards music lessons with the variables of mother's income level, education level, whether she has a profession or not, her profession and the number of children she has.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Women's Studies |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 5, 2025 |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | May 15, 2025 |
| Acceptance Date | May 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 27 |