BibTex RIS Cite

ERGENLERİN SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGILARININ BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2018, Volume: 12 Issue: 3, 258 - 265, 01.12.2018

Abstract

Araştırmada, ergenliğin ilk yılları olan ortaokul ve devamında lise öğrencilerinde görülebilecek sosyal görünüş kaygılarının, beden eğitimi dersine yönelik sürekli bir kaygı durumu geliştirmedeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmanın grubunu, Ankara ilinde çeşitli ortaokul Myaş= 11.99, SD=1.06 ve liselerde Myaş= 15.55, SD=.82 öğrenim gören 161 %57.5 kız, 119 %42.5 erkek olmak üzere, toplam 280 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği-Ergen” ve “Beden Eğitimi Sürekli Kaygı Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler ile korelasyon ve regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada, her iki öğrenim kademesinde de öğrenim gören öğrencilerin sosyal görünüş kaygıları ile beden eğitimi dersi sürekli kaygılarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin sosyal görünüş kaygıları arttıkça, derse yönelik sürekli kaygı düzeylerinin de arttığı tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinde sosyal görünüş kaygısının beden eğitimi dersi sürekli kaygısı üzerinde orta düzeyde etki büyüklüğüne sahip olduğu; sosyal görünüş kaygısının, beden eğitimi dersi sürekli kaygı düzeylerindeki toplam varyansın %24’ünü açıkladığı görülmüştür. Lise öğrencilerinde ise sosyal görünüş kaygısının beden eğitimi dersi sürekli kaygısı üzerinde düşük düzeyde bir etki büyüklüğüne sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Barkoukis, V.,Rodafinos, A., Koidou, E., Tsorbatzoudis, H.,“Development of a ScaleMeasuringTraitAnxiety in PhysicalEducation”Measurement PhysicalEducationandExerciseScience. 16:4, pp. 237- 253, 2012.
  • Cox, R. H.,SportPsychology: Conceptsandapplications, Illinois, WCB McGraw-Hill, 2002.
  • Doğan, T., “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39. pp.151-159, 2010. 7. Doğan, T., “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’ninPsikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”İlköğretim Online. 10:1.pp. 12-19, 2011.
  • Duchesne, S.,Vitaro, F., Larose, S., Tremblay, R.E., “Trajectories of AnxietyDuringElementary-School YearsandthePrediction of High School Noncompletion” Journal of YouthandAdolescence. 37:9. pp. 1134-1146, 2008.
  • Gül Çelik, G.,Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kliniğine Başvuran Ergenlerin Özellikleri, Uzmanlık Tezi, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Adana, 2007. 10. Hart
  • E.A.,Rejes ki, W.J., &Leary, M.R.
  • “Themeasurement of socialphysiqueanxiety” Journal of
  • Sport&ExercisePsychology. 11. 1989.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, andexamination thesocialappearanceanxietyscale” Assessment. 15:1.pp. 48-59, 2008. R. G.,“Development of
  • Işıkol-Özge, F., İlköğretim II. kademe öğrencilerinin
  • sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar ilçesi örneği), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2013.
  • Kalemoğlu Varol, Y., “Beden Eğitimi Sürekli Kaygı
  • Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 11:1. pp. 221-235, 2013.
  • Kalemoğlu Varol, Y., “ThePredictivePower of Adolescents’ TraitAnxiety Level in on PhysicalEducationLessons TheirAttitudestowardstheLessons”CroatianJournal of Education. 17:1. pp.177-194, 2015.
  • Kartopu, S., “Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin
  • Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kahramanmaraş Örneği)” İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17:2.pp.147-170, 2012.
  • Kulaksızoğlu, A., Ergenlik psikolojisi. 9.Basım, Remzi
  • Kitabevi, İstanbul, 2007.
  • Kutlu, Ö., “Ergenlerin üniversite sınavlarına ilişkin
  • kaygıları” Eğitim ve Bilim. 26:121, 2001.
  • Lewis, M.,Vitulano, L.A., “BiopsychosocialIssuesand Risk Factors in theFamilyWhenthe Child has a ChronicIllness” Child AdolescPsychiatrClin N Am . 12, pp. 389-399, 2003.
  • Martens, R.,Vealey, R., Burton, D., CompetitiveAnxiety in Sport. Champaign, IL: Human Kinetics , 1990.
  • Montemayor, R.,&Eisen, M.,“Thedevelopment of self- conceptionsfromchildhoodtoadolescence” Developmen talPsychology. 13:4.pp. 314, 1977.
  • Ntoumanis, N.,Barkoukis, V., &Thogersen-Ntoumani, C., “Developmentaltrajectories of motivation in physicaleducation: demographicdifferencesandantecedents”Journal of EducationalPsychology. 101. pp. 717-728, 2009.
  • Oktan, V.,& Şahin, M., “Kız ergenlerde beden imajı ile benlik Course, saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7, pp. 1-12, 2010.
  • Özgüven, İ.E., Psikolojik Testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası, 1994.
  • Rosenblum, G.D.,&Lewıs, M. (1999). image, “Therelationsamong physicalattractiveness, adolescence” Child development. 70:1.pp. 50-64, 1999. body and body mass
  • Sallis, J.F.,Prochaska, J.J., & Taylor, W.C., “A review of childrenandadolescents”Medicine&Science in Sports &Exercise. 32:5.pp. 963-975, 2000. of 26. Shephard, R.J. &Trudeau, F.,“Thelegacy of on physicaleducation: adultlifestyle”PediatricExerciseScience. 12.pp. 34-50, 2000. Influences
  • Şahin, E., Barut, Y., Ersanlı, E., &Kumcağız, H.,“Self
  • esteemandSocialAppearanceAnxiety: An Investigation of Secondary School Students”J. Basic. Appl. Sci. Res. 4:3.pp. 152-159, 2014.
  • Tamer, K. & Pulur, A.,Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Ada Matbaacılık, 2001.
  • Tremayne, P., “Childrenandsportpsychology. In T. Morris & J. Sunders (Eds.), SportPsychology: Theory, applicationsandissues. Chichester: Wiley, pp. 516-537, 1995.

THE EFFECTS OF SOCIALAPPEARANCECONCERNS OF ADOLESCENTS ON PHYSICAL EDUCATION TRAIT ANXIETY LEVEL1

Year 2018, Volume: 12 Issue: 3, 258 - 265, 01.12.2018

Abstract

The aim of this study w as to investigate the effects of social appearance concerns in secondary and high school students on the development of a trait anxiety situation for physical education course. In this study relational research model w as used. The study group consisted of 280 students that educated in different secondary school Mage= 11.99, SD=1.06 and high school Mage= 15.55, SD=.82 in Ankara, 161 %57.5 of them w ere girls and 119 %42.5 of them were boys. “Social Appearance Anxiety ScaleAdolescent” and “Physical Education Trait Anxiety Scale“ w ere used as data collection tools. In the study, descriptive statistics, correlation and regression analysis w ere used. It w as observed that the students studying at both levels of education had a moderate level of anxiety both physical education course and their social appearance. In addition, as the social appearance anxiety of the students increased, the level of physical education trait anxiety increased. Social appearance anxiety in secondary school students has a medium effect size on trait anxiety tow ards physical education course; It w as observed that social appearance anxiety explained 24% of total variance in trait anxiety levels in physical education course. In high school students, it is concluded that social appearance anxiety has a low effect size on trait anxiety tow ards physical education course

References

  • Barkoukis, V.,Rodafinos, A., Koidou, E., Tsorbatzoudis, H.,“Development of a ScaleMeasuringTraitAnxiety in PhysicalEducation”Measurement PhysicalEducationandExerciseScience. 16:4, pp. 237- 253, 2012.
  • Cox, R. H.,SportPsychology: Conceptsandapplications, Illinois, WCB McGraw-Hill, 2002.
  • Doğan, T., “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39. pp.151-159, 2010. 7. Doğan, T., “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’ninPsikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”İlköğretim Online. 10:1.pp. 12-19, 2011.
  • Duchesne, S.,Vitaro, F., Larose, S., Tremblay, R.E., “Trajectories of AnxietyDuringElementary-School YearsandthePrediction of High School Noncompletion” Journal of YouthandAdolescence. 37:9. pp. 1134-1146, 2008.
  • Gül Çelik, G.,Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kliniğine Başvuran Ergenlerin Özellikleri, Uzmanlık Tezi, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Adana, 2007. 10. Hart
  • E.A.,Rejes ki, W.J., &Leary, M.R.
  • “Themeasurement of socialphysiqueanxiety” Journal of
  • Sport&ExercisePsychology. 11. 1989.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, andexamination thesocialappearanceanxietyscale” Assessment. 15:1.pp. 48-59, 2008. R. G.,“Development of
  • Işıkol-Özge, F., İlköğretim II. kademe öğrencilerinin
  • sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar ilçesi örneği), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2013.
  • Kalemoğlu Varol, Y., “Beden Eğitimi Sürekli Kaygı
  • Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 11:1. pp. 221-235, 2013.
  • Kalemoğlu Varol, Y., “ThePredictivePower of Adolescents’ TraitAnxiety Level in on PhysicalEducationLessons TheirAttitudestowardstheLessons”CroatianJournal of Education. 17:1. pp.177-194, 2015.
  • Kartopu, S., “Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin
  • Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Kahramanmaraş Örneği)” İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17:2.pp.147-170, 2012.
  • Kulaksızoğlu, A., Ergenlik psikolojisi. 9.Basım, Remzi
  • Kitabevi, İstanbul, 2007.
  • Kutlu, Ö., “Ergenlerin üniversite sınavlarına ilişkin
  • kaygıları” Eğitim ve Bilim. 26:121, 2001.
  • Lewis, M.,Vitulano, L.A., “BiopsychosocialIssuesand Risk Factors in theFamilyWhenthe Child has a ChronicIllness” Child AdolescPsychiatrClin N Am . 12, pp. 389-399, 2003.
  • Martens, R.,Vealey, R., Burton, D., CompetitiveAnxiety in Sport. Champaign, IL: Human Kinetics , 1990.
  • Montemayor, R.,&Eisen, M.,“Thedevelopment of self- conceptionsfromchildhoodtoadolescence” Developmen talPsychology. 13:4.pp. 314, 1977.
  • Ntoumanis, N.,Barkoukis, V., &Thogersen-Ntoumani, C., “Developmentaltrajectories of motivation in physicaleducation: demographicdifferencesandantecedents”Journal of EducationalPsychology. 101. pp. 717-728, 2009.
  • Oktan, V.,& Şahin, M., “Kız ergenlerde beden imajı ile benlik Course, saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7, pp. 1-12, 2010.
  • Özgüven, İ.E., Psikolojik Testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası, 1994.
  • Rosenblum, G.D.,&Lewıs, M. (1999). image, “Therelationsamong physicalattractiveness, adolescence” Child development. 70:1.pp. 50-64, 1999. body and body mass
  • Sallis, J.F.,Prochaska, J.J., & Taylor, W.C., “A review of childrenandadolescents”Medicine&Science in Sports &Exercise. 32:5.pp. 963-975, 2000. of 26. Shephard, R.J. &Trudeau, F.,“Thelegacy of on physicaleducation: adultlifestyle”PediatricExerciseScience. 12.pp. 34-50, 2000. Influences
  • Şahin, E., Barut, Y., Ersanlı, E., &Kumcağız, H.,“Self
  • esteemandSocialAppearanceAnxiety: An Investigation of Secondary School Students”J. Basic. Appl. Sci. Res. 4:3.pp. 152-159, 2014.
  • Tamer, K. & Pulur, A.,Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Ada Matbaacılık, 2001.
  • Tremayne, P., “Childrenandsportpsychology. In T. Morris & J. Sunders (Eds.), SportPsychology: Theory, applicationsandissues. Chichester: Wiley, pp. 516-537, 1995.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet İnan This is me

Sevda Akbulut İnan This is me

Yaprak Kalemoğlu Varol This is me

Filiz Fatma Çolakoğlu This is me

Tekin Çolakoğlu This is me

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA İnan, M., İnan, S. A., Varol, Y. K., Çolakoğlu, F. F., et al. (2018). ERGENLERİN SOSYAL GÖRÜNÜŞ KAYGILARININ BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(3), 258-265.

16227

16228

16229

16230