BibTex RIS Cite

PROFESYONEL VE AMATÖR FUTBOLCULARIN STATÜ DEĞİŞKENİ AÇISINDAN BAŞARI MOTİVASYONU FARKLILIKLARI

Year 2010, Volume: 4 Issue: 3, 186 - 191, 01.12.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı, profesyonel ve amatör futbolcuların statü değişkeni bakımından başarı motivasyonu farklılıklarını ortaya koymaktır. Çalışma evreni 2007-2008 futbol sezonunda Ankara bölgesinde faal olan profesyonel ve amatör futbolculardan seçilmiştir. Örneklem grubu ise 232 profesyonel 544 amatör futbolcudan oluşmaktadır Araştırma örneklemine giren profesyonel futbolcuların yaşları 18 ile 32 arasında değişmektedir. Bu grubun yaş ortalaması 24.28; standart sapması 3.21’dir. Amatör futbolcuların yaşları ise 18 ile 33 arasında değişmektedir. Bu grubun yaş ortalaması da 22.93; standart sapması 3.77’dir. Araştırmaya ilişkin bulguların elde edilmesinde “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada sonucunda, çalışmaya katılan futbolcuların Güç Gösterme Güdüsü alt boyutu puan ortalamaları arasında, profesyonel futbolcular lehine anlamlı bir farklılık vardır t=3.029, p≤0.01 . Profesyonel futbolcuların puan ortalaması 39.50 amatör futbolcuların puan ortalamasından 38.78 daha yüksektir. Başarıya Yaklaşma Güdüsü alt boyutu puan ortalamaları arasında, amatör futbolcular lehine anlamlı bir farklılık vardır t=-2.014, p≤0.05 . Amatör futbolcuların puan ortalaması 64.04 profesyonel futbolcuların puan ortalamasından 63.00 daha yüksektir. Güç Gösterme Güdüsü alt boyutu puan ortalamaları arasında, profesyonel futbolcular lehine anlamlı bir farklılık vardır t=2.491, p≤0.05 . Profesyonel futbolcuların puan ortalaması 31.45 amatör futbolcuların puan ortalamasından 30.31 daha yüksektir.

References

  • Aktop A. Spora Özgü Başarı Motivasyonu ile Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi; 2002.
  • Ankay A. Eğitim Psikolojisine Giriş. 1.Baskı. Turhan Kitabevi; Ankara: 1992.
  • Arı R, Üre Ö, Yılmaz H. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi (Eğitimin Psikolojik Temelleri). 2. Baskı. Konya: Mikro Basım-Yayım; 1999.
  • Aslan A. Kuru E. Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu ve Sportif Tecrübe ile İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2002: 7(2); 23-30.
  • Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi-Gelişim ve Öğrenme. 2.Baskı. Nobel Yayın Dağıtım; Ankara: 1999.
  • Bilgin N. Sosyal Psikoloji Sözlüğü. 1.Baskı. İstanbul: Bağlam Yayınları; 2003.
  • Cox RH. Sport Psychology, Concepts and Applications. Second Edition. Dubuque: Wm C. Brown Publishers; 1990.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı- Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2006.
  • Çetinkanat C. Örgütlerde Güdüleme ve İş Doyumu. 1.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2000.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi. 2.Baskı. Adana: Nobel Kitapevi; 2005.
  • Erkuş A. Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları; 2005.
  • Halvari H. Kjormo O. A Structural Model of Achievement Motives, Performance Approach and Avoidance Goals and Performans Among Norwegian Olympic Athletes. Perceptual and Motor Skills 1999: 89(3); 997-1022.
  • Hasırcı S. Sporda Denetim Odağı. Ankara: Bağırgan Yayınevi: 2000.
  • Hayashi CT. Achievement Motivation Among Anglo American and Hawaiian Physical Activity Participants; Individual Differences and Social Contextual Factors; Journal of Sport and Exercise Psychology 1996; 18(2): 194-215.
  • İkizler C. Sporda Başarının Psikolojisi. 1.Baskı. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım; 1993.
  • İnceoğlu M. Güdüleme Yöntemleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu Yayınları; 1985.
  • Karagöz Y, Ekici S. Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda Kullanılan İstatistiksel Teknikler ve Ölçekler. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi 2004: 5(1); 25-43.
  • Konter E. Spor Psikolojisi ve Futbol, 1.baskı. İzmir: Saray Tıp Kitapevleri; 1996.
  • Konter E. Sporda Motivasyon. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık; 1995.
  • Lawrence AP. The Science of Personality, NewYork: John Willey & Sons: 1996.
  • Onaran O. Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları. 1.Baskı. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 470; 1981.
  • Öğülmüş S. Güdüleme (Motivasyon) Kuramları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma Uygulama Merkezi Yayınları 2002; (5): 92-105.
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M. Örgütsel Psikoloji. 5.Baskı. Bursa: Furkan Ofset; 2005.
  • Terzioğlu AE. Spor Eğitiminde Motivasyon Kavramı, Atatürk Eğitim Fakültesi Spor Bilimleri Dergisi 1992; (2): 11-13.
  • Tiryaki Ş, Gödelek E. Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeğinin Türk Sporcuları İçin Uyarlama Çalışması. 1.Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu Bildirileri. 1.Baskı. Ankara: Bağırgan Yayınevi; 1997.
  • Weinberg RS, Gould D. Foundation of Sport and Exercise Psycholohy. USA: Human Kinetics Books Champaign; 1995.
  • Willis JD. Three Scales to Measure Competition- Related Motives in Sports. Journal of Sport Psychology 1982; (4); 338-353

ACHIEVEMENT MOTIVATION OF PROFESSIONAL AND AMATEUR SOCCER PLAYERS IN TERMS OF STATUS VARIABLES

Year 2010, Volume: 4 Issue: 3, 186 - 191, 01.12.2010

Abstract

The purpose of this study was to determine the differences in achievement motivation between the statue variable of being professional and amateur soccer player. The population of this study is created among the active soccer player of 2007-2008 soccer season league teams in Ankara. The sample of the study is consisted from 232 professional and 544 amateur soccer players. The Professional players in the sample of the study are 18-32 aged. The ages of amateur players are changing between 18-33 years. The group has 22.93 average age and 3.77 standard deviation. In the study the data collected by “Achievement Motivation Scale Peculiar to Sports” At the end of the study, there’s a significant difference in average of scores of professional players’ Power Showing Motive sub factors t=3.029, p≤0.01 . Professional players’ score average 39.50 is higher than amateur players score average 38.78 . There’s a significant difference in amateur players’ average of scores in Success Achievement Motive sub factors t=-2.014, p≤0.05 . Amateur players score average 64.04 is higher than professional players’ 63.00 average. There’s a significant difference in average of Power Showing Motive sub factors scores in professional players t=2.491, p≤0.05 . Professional players score average 31.45 is higher than the amateur players’ score average 30.31 .

References

  • Aktop A. Spora Özgü Başarı Motivasyonu ile Psikolojik ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi; 2002.
  • Ankay A. Eğitim Psikolojisine Giriş. 1.Baskı. Turhan Kitabevi; Ankara: 1992.
  • Arı R, Üre Ö, Yılmaz H. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi (Eğitimin Psikolojik Temelleri). 2. Baskı. Konya: Mikro Basım-Yayım; 1999.
  • Aslan A. Kuru E. Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu ve Sportif Tecrübe ile İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2002: 7(2); 23-30.
  • Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi-Gelişim ve Öğrenme. 2.Baskı. Nobel Yayın Dağıtım; Ankara: 1999.
  • Bilgin N. Sosyal Psikoloji Sözlüğü. 1.Baskı. İstanbul: Bağlam Yayınları; 2003.
  • Cox RH. Sport Psychology, Concepts and Applications. Second Edition. Dubuque: Wm C. Brown Publishers; 1990.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı- Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2006.
  • Çetinkanat C. Örgütlerde Güdüleme ve İş Doyumu. 1.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık; 2000.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi. 2.Baskı. Adana: Nobel Kitapevi; 2005.
  • Erkuş A. Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayınları; 2005.
  • Halvari H. Kjormo O. A Structural Model of Achievement Motives, Performance Approach and Avoidance Goals and Performans Among Norwegian Olympic Athletes. Perceptual and Motor Skills 1999: 89(3); 997-1022.
  • Hasırcı S. Sporda Denetim Odağı. Ankara: Bağırgan Yayınevi: 2000.
  • Hayashi CT. Achievement Motivation Among Anglo American and Hawaiian Physical Activity Participants; Individual Differences and Social Contextual Factors; Journal of Sport and Exercise Psychology 1996; 18(2): 194-215.
  • İkizler C. Sporda Başarının Psikolojisi. 1.Baskı. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım; 1993.
  • İnceoğlu M. Güdüleme Yöntemleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu Yayınları; 1985.
  • Karagöz Y, Ekici S. Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda Kullanılan İstatistiksel Teknikler ve Ölçekler. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi 2004: 5(1); 25-43.
  • Konter E. Spor Psikolojisi ve Futbol, 1.baskı. İzmir: Saray Tıp Kitapevleri; 1996.
  • Konter E. Sporda Motivasyon. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık; 1995.
  • Lawrence AP. The Science of Personality, NewYork: John Willey & Sons: 1996.
  • Onaran O. Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları. 1.Baskı. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 470; 1981.
  • Öğülmüş S. Güdüleme (Motivasyon) Kuramları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Eğitim Araştırma Uygulama Merkezi Yayınları 2002; (5): 92-105.
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M. Örgütsel Psikoloji. 5.Baskı. Bursa: Furkan Ofset; 2005.
  • Terzioğlu AE. Spor Eğitiminde Motivasyon Kavramı, Atatürk Eğitim Fakültesi Spor Bilimleri Dergisi 1992; (2): 11-13.
  • Tiryaki Ş, Gödelek E. Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeğinin Türk Sporcuları İçin Uyarlama Çalışması. 1.Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu Bildirileri. 1.Baskı. Ankara: Bağırgan Yayınevi; 1997.
  • Weinberg RS, Gould D. Foundation of Sport and Exercise Psycholohy. USA: Human Kinetics Books Champaign; 1995.
  • Willis JD. Three Scales to Measure Competition- Related Motives in Sports. Journal of Sport Psychology 1982; (4); 338-353
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Uğur Abakay This is me

Emin Kuru This is me

Publication Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Abakay, U., & Kuru, E. (2010). PROFESYONEL VE AMATÖR FUTBOLCULARIN STATÜ DEĞİŞKENİ AÇISINDAN BAŞARI MOTİVASYONU FARKLILIKLARI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 186-191.

16227

16228

16229

16230