Bu araştırmanın amacı; futsal oynayan bayan öğrencilerin epistemolojik inanç düzeylerini belirlemek; epistemolojik inançlarının bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmaktır. Araştırma, genel tarama modeline dayalı olarak yürütülmüş ve 1-4 Nisan 2008 tarihleri arasında Selçuk Üniversitesi’nde düzenlenen “Üniversitelerarası Salon Futbolu Bayanlar Grup Birinciliği’ne katılan 10 üniversitenin 109 sporcusu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gereksinim duyulan veriler; Schommer 1990 tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Büyüköztürk 2002, 2005 tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Epistemolojik İnanç Ölçeği EİÖ ” ve kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve analizde ikili küme karşılaştırmaları için t testi; üç veya daha fazla küme karşılaştırmaları için Tek Yönlü Varyans Analizi Anova kullanılmış, anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda; bayan futsal oyuncularının epistemolojik inanç boyutlarından “öğrenmenin çabaya bağlı olduğu inanç”larının ve “öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna inanç”larının, “tek bir doğrunun var olduğuna inanç”larına göre daha gelişmiş düzeyde olduğu; epistemolojik inançların her üç boyutunun da bölüm, yaş ve sınıf düzeyine bağlı olarak gelişim göstermediği; “eğitimde spor aktivitelerinin önemli olup olmadığını” düşünme düzeylerine göre ise “öğrenmenin çabaya bağlı olduğu inanç” ve “tek bir doğrunun var olduğuna inanç” boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.
The aim of this study was to determine the epistemological beliefs levels of the female students playing futsal and to investigate differentiation of their epistemological beliefs according to some variables The research was conducted based on the general survey methods and performed on 10 university team’s 109 players participating in group matches of University Futsal Championship organized in Selcuk University on the date of 1-4 April 2008. Epistemological Beliefs Questionnaire which was developed by Schommer 1990 and adapted to Turkish by Deryakulu and Büyüköztürk 2002, 2005 and personal data form were used in the study. It was determined that the datas show normal distribution. T-test was used for the comparison of binary clusters and One way Analysis of Variance ANOVA was used for the comparison of three or more clusters. Significance level was 0,05 for the statistical analysis. As a result of this research, that was determined that “the belief of learning depends on effort” and “the belief of learning depends on ability” of epistemological belief dimensions of female futsal players are advanced level more than their beliefs that there is only one unchanging truth and each of three dimensions of epistemological beliefs did not show improvement according to section, age and grade level. The significant differences was found on the dimensions of “the belief of learning depends on effort” and “the belief that there is only one unchanging truth“ according to thinking levels of whether the sport activities are important in education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 4 Issue: 1 |