Bu çalışmada, Türkiye’de kamuya ait yüzme havuzlarının güvenlik ve yönetimi ile ilgili durumu araştırıldı. Bu amaçla, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, mahalli idareler ve eğitim kurumlarına ait sportif amaçlı kullanılan olimpik, yarı olimpik açık ve/veya kapalı toplam 80 yüzme havuzunda sağlık, güvenlik denetimleriyle ilgili hazırlanan kontrol listesi, doğal gözlem ve yetkili kişilerle yüz yüze görüşme yöntemi ile yerinde dolduruldu. Sonuçta Türkiye’deki havuzların cankurtaran seçimi ve eğitimi konusunda ortalama %52; acil durum teçhizatı bakımından %64,5; havuz emniyeti için gerekli işaret ve tabelaların %71; havuz kenarı ve çevresinin %75 oranlarında standartlara uygun olmadığı bulundu. Mevcut durumun kullanıcı sağlığını önemli düzeyde tehdit ettiği düşünüldüğünden havuz personelinin temel yaşam desteği verme, acil durum teçhizatını kullanma konularında periyodik eğitimden geçirilmesi ve her sektöre ait havuzlar için acil durum planının yapılması ile ilgili mevzuatın spordan Sorumlu Devlet Bakanlığı ile İçişleri, Sağlık, Turizm Bakanlıklarının ortaklaşa çıkarabilmesi için su sporlarını ilgilendiren federasyonlar ve konu ile ilgili sivil toplum örgütleri ile görüş alış verişi yapılması gerektiği kanısına varıldı.
This research aims to identify the skills of problem solving of high school students; while doing this to find out whether problem solving changes depending on the parents’ educational level, jobs, income and the number of their siblings. The experimental group consists of 195 students from 5 different high schools and took part in different competitions and the research took place in the second term of educational year of 2006-2007 in Konya in State schools. The model of the research is the survey method. We use personal info form which is developed by the researcher, “Problem Solving Inventory” is used in this study, which is developed by Heppner and Petersen 1982 . This study is translated into Turkish by Şahin, Şahin and Heppner 1993 . We use them as a kind of data in this study. Mann Whitney U and Kruskal Wallis-H test are used in the data analysis. The meaning level is taken 0.05. The research indicated that the skills of problem solving and approaches of problem solving generally the sports students is medium level. The average point of the sub-dimensions and its total of the skill of problem solving didn’t change in a meaningful level accordingly parents’ educational level, parents’ jobs or the number of their siblings but it changed in a meaningful level depending on the educational level of fathers and families’ income
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 2 Issue: 1 |