E-spor ya da “elektronik spor” bilgisayar veya oyun konsolları yardımıyla oyuncuların ve/veya takımların “sanal ortamda” karşı karşıya geldikleri rekabete dayalı etkinlikler olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı, izleyici sayısı, sponsor yatırımı, dağıtılan ödül miktarı gibi göstergeler üzerinden e-spor ekonomisinin hem küresel ölçekte hem de Türkiye’de ulaştığı boyuta dikkat çekmektir. Bu çerçevede öncelikle e-sporun ortaya çıkışı ele alınmış ve e-sporun bir spor mu yoksa oyun mu olduğu tartışmasına değinilmiştir. Sonrasında e-spor ekonomisinin gelişimi incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde e-sporun hem küresel ölçekte hem de Türkiye’de hızla gelişen ve yüksek gelişme potansiyeli barındıran bir alan olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda e-spor organizasyonlarının tanıtımlarının yapılması ve ebeveynlerin e-spor konusundaki olumsuz düşüncelerinin giderilmeye çalışılması e-sporun bilhassa Türkiye’de daha geniş kitlelere ulaşmasına yardımcı olabilir.
“E-sports” or “electronic sports” could be defined as a body of activities based on competition in which gamers or teams compete with each other by personal computers or game consoles in a “virtual environment”. The aim of this paper was to remark the economic dimensions of e-sports both in globally and particularly in Turkey in terms of e-sports viewer numbers, sponsorships, and overall prize pools. In this respect, the rise of e-sports was discussed, and the debate on if e-sports is a game or a sport was touched on. Thereafter, the development of e-sports economy was examined. It’s concluded that e-sports is a fast-growing industry and has a huge growth potential for next years both in global scale and particularly in Turkey. In this regard, advertising of e-sports organizations and eliminating negative opinions of parents about e-sports may help for reaching e-sports the large masses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | November 25, 2022 |
Acceptance Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 16 Issue: 3 |