The purpose of this research is to examine secondary school students' physical activity and exercise liking levels and aggression levels in terms of different variables and to determine the relationship between them. The research group consisted of 500 students studying at secondary school level. Personal Information Form, International Physical Activity Scale, Physical Activity Liking Scale and Aggression Scale were used as data collection tools. In the analysis of the data, the t test for independent groups was used in pairwise comparisons, and the Pearson Correlation coefficient technique was used to determine the relationship between variables. At the same time, simple linear regression analysis was used to determine the predictive value of secondary school students' physical activity levels on their exercise enjoyment and aggression levels. According to the results obtained from the research, it was observed that the students' enjoyment levels of exercise were high, and their physical activity and aggression levels were moderate. In terms of gender variable, no significant difference was found between physical activity, exercise enjoyment and aggression levels. While a positive significant relationship was found between secondary school students' physical activity levels and exercise enjoyment levels, no significant relationship was found between physical activity levels and aggression levels. Additionally, students' physical activity levels were found to be a significant predictor of their enjoyment of exercise.
Physical Activity Enjoyment of Exercise Aggression Secondary School Students
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite ve egzersizden hoşlanma düzeyleri ile saldırganlık düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemek ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma grubunu, ortaokul düzeyinde öğrenim gören 500 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği, Fiziksel Aktiviteden Hoşlanma Ölçeği ve Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t testinden, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon katsayısı tekniğinden yararlanılmıştır. Aynı zamanda ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin egzersizden hoşlanma ve saldırganlık düzeyleri üzerindeki yordayıcılığını belirlemek amacıyla basit doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin egzersizden hoşlanma düzeylerinin yüksek, fiziksel aktivite ve saldırganlık düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından fiziksel aktivite egzersizden hoşlanma ve saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve egzersizden hoşlanma düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilirken fiziksel aktivite düzeyleri ile saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Ayrıca öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin egzersizden hoşlanma düzeyleri üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.
Fiziksel Aktivite Egzersizden Hoşlanma Saldırganlık Ortaokul Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 3 |