Sac metaller ağırlık/dayanım oranlarından ötürü başta
otomotiv olmak üzere pek çok sektörde tercih edilmektedirler. İnce malzemelerle
çalışıldığından ve karmaşık ürün formları hedeflendiğinden sac metal şekillendirme
prosesleri genelde karmaşık prosesler olarak karşımıza çıkmaktadırlar.
Çoğunlukla seri üretim ürünü olarak tercih edilmelerinden dolayı sac metal
kalıp takımları oldukça pahalıdırlar. Bu nedenle kalıp takımlarının tasarım
aşamasında telafi edilme zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Günümüzde bu amaçla en
sık kullanılan yöntem sonlu elemanlar analizidir. Sonlu elemanlar analizlerinin
ise tahmin hassasiyetlerinin yüksek olması gerekmektedir. Hassasiyete etki eden
en baskın parametre ise malzemelerin plastik davranışının tanımlandığı malzeme
modelleridir. Bu çalışmada sonlu elemanlar malzeme modellerinin tahmin
performansına etkisi incelenmiş olup bu amaçla derin çekme, kare kutu çekme ve
V-kalıpta eğme prosesleri 4 farklı malzeme (DP600, DP980, DC05, AA5754) için
incelenmiştir. Çalışmada izotropik malzeme-izotropik pekleşme kabulü yapan
(Power Law), anizotropik malzeme-izotropik pekleşme kabullü (Hill-48,
Barlat-89) ve anizotropik malzeme - kinematik pekleşme kabullü (Yoshida -
Uemori) dört farklı malzeme modeli kullanılmıştır. Gerçekleştirilen simülasyon
sonrasında sonuçlar deneysel verilerle kıyaslanarak sonlu elemanlar tahmin
performansları ortaya konulmuştur. En hassas tahminlerin tüm modellerde
kinematik pekleşme kabullü malzeme modeli ile elde edildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | April 5, 2019 |
Acceptance Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |